اعطای پناهندگی به مجرم تروریستی موجب مسئولیت بین المللی برای دولت پناه دهنده است

18:41 - 12 تير 1397
کد خبر: ۴۳۳۳۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نشست تخصصی "پناهندگی و تروریسم" به همت انجمن دفاع از قربانیان تروریسم و با همکاری دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز با حضور معاون بین الملل وزارت دادگستری، ابراهیم گل استاد دانشگاه تهران، مدیر عامل انجمن حامی و آقایان یان بیگز سفیر استرالیا و محقق دبیر دوم سفارت افغانستان، و تنی چند از شخصیت‌های علمی و فعالان حقوق بشر در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز برگزار گردید.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی انجمن دفاع از قربانیان تروریسم، نشست تخصصی "پناهندگی و تروریسم" به همت این انجمن و با همکاری دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز با حضور  محمود عباسی معاون بین الملل وزارت دادگستری،علیرضا ابراهیم گل استاد دانشگاه تهران، سرکار خانم فاطمه اشرفی مدیر عامل انجمن حامی و آقایان یان بیگز سفیر استرالیا و محقق دبیر دوم سفارت افغانستان، و تنی چند از شخصیت‌های علمی و فعالان حقوق بشر و جمعی از خانواده‌های شهدای هفتم تیر در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز برگزار گردید. در این نشست اساتید، شخصیت‌های حقوقی و مقامات دیپلماتیک به بررسی بحران پناهندگی ناشی از تروریسم و ابعاد آن در جامعه جهانی پرداختند.

عباسی، معاون بین الملل و حقوق بشر وزارت دادگستری در این نشست بیان داشت، به نظر می‌رسد، بحران پناهندگی منطقه در حال تبدیل شدن به یک معضل جهانی، در قالب نسل زدایی است چرا که مردم در بسیاری از کشور‌های تروریسم زده به ویژه عراق و سوریه در حال کشته شدن و یا فرار از این مناطق هستند بدون اینکه در نهایت بتوانند موفق به اخذ پناهندگی شوند. ایشان با اشاره به حمایت غرب از فرقه‌های تروریستی به ویژه منافقین این حمایت‌ها را عاملی برای گسترش تروریسم و نقض حقوق بشر در عرصه بین المللی برشمرد.

سفیر استرالیا در تهران نیز بیان داشت، مرز مشترک بین ما و کشور ایران در این است که هر دو پذیرشگر پناهندگان بوده ایم، این هزینه یا بار نیست، این برای یک کشور یک موفقیت بزرگ است. راه موثر جلوگیری و یا کاهش مهاجرت و پناهندگی سیاسی، گرایش به اجماع بین المللی از طریق سازمان ملل متحد است.

دبیر دوم و مسئول بخش مهاجرین و پناهندگان سفارت افغانستان نیز بیان داشت، معضل این است که تعریفی صادقانه از تروریسم وجود ندارد، و همین امر موجب گسترش خشونت و تروریسم در جوامع شده است. تروریسم باعث ویرانی، مهاجرت و جنگ می‌شود و دیر یا زود کشور‌ها باید در مورد تعریفی جامع از تروریسم به تفاهم مشترک برسند. ایشان قربانیان تروریسم را شایسته توجه و حمایت دانستند و با اشاره به سابقه جنایات فرقه تروریستی مجاهدین خلق، فعالیت آن‌ها در غرب را نمونه آشکار حمایت از تروریسم و برخورد دوگانه با این پدیده شوم قلمداد نمودند.

خانم اشرفی، مدیر عامل انجمن حامی در این نشست بیان داشت، پناهندگان بزرگترین قربانیان تروریسم هستند، آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، حاکی از ۶۸ میلیون آواره و مهاجر در سراسر دنیا است، که شمار قابل توجهی از آنان را مسلمانان کشور‌های بحران زده تشکیل می‌دهند.

ابراهیم گل استاد دانشگاه تهران نیز بیان داشت، پناهندگی ابزاری برای تروریسم است، چرا که برخی از وضعیت پناهندگی استفاده کرده و به اقدامات تروریستی در کشور میزبان دست می‌زنند. در مواردی که اعطای پناهندگی به مرتکبین اعمال تروریستی توسط یک دولت و همچنین از پوشش پناهندگی برای اقدام تروریستی در دولت متبوع یا سایر دولت‌ها استفاده شود، چنانچه دولت اعطا کننده، از این فعالیت‌ها مطلع باشد، یا حمایت و هدایت کننده اینگونه اعمال باشد، و یا دستور آن‌ها را داده باشد، مسئولیت بین المللی دولت اعطا کننده قابل تصور است.

در ادامه آقای قهرمانی عضو انجمن، ضمن هشدار به دولت‌های اعطا کننده پناهندگی به مجرمین تروریستی آن را خلاف ضوابط و قواعد حقوق بین الملل دانست و بیان داشت: "ابوقطاده اردنی" و "ابوحمزه" در انگلستان، "سعید عارف" در فرانسه، "عبدالرحمان بوآنان مغربی" در فنلاند و هارون مونس در استرالیا و محمد رضا کلاهی صمدی در هلند، اعضای فرقه‌های تروریستی القاعده، داعش و مجاهدین خلق نمونه‌هایی از فجایع تروریستی در بستر پناهندگی در عرصه بین المللی است.

ایشان افزود، موضوعات پناهندگی و استرداد تروریست‌ها در سال‌های اخیر، دستخوش منافع سیاسی – اقتصادی شده است. وی با اشاره به ماده ۱۲ " رهنمود احراز شرایط شورای اتحادیه اروپا" پیرامون پناهندگی مصوب آوریل ۲۰۰۴، گفت" اقدامات وحشیانه به طور ویژه، حتی ارتکاب یافته با ادعای "قصد و انگیزه سیاسی" میتواند به عنوان جرائم غیر سیاسی جدی محسوب شود.

عضو انجمن در پایان دو پیشنهاد مهم و سازنده را در کاهش حل موضوع اعطای نابجای پناهندگی سیاسی به افراد اینچنین بیان کردند.

الف) جرم‌هایی که سیاسی هستند، ولی در ضمن آن، یک جرم عمومی مثل قتل اتفاق افتاده است که نمونه بارز آن می‌تواند تروریسم باشد، صرفنظر از شدت و میزان آن، مستحق اعطای پناهندگی نباشد و مرتکب این قبیل جرایم را بتوان مبتنی بر قواعد و مقررات حقوق بین الملل به کشور متقاضی مسترد کرد.

ب) جرم‌های نظامی و سیاسی به شرط تخریب و تضعیف شدید روند دمکراسی و آزادی خواهی ملت‌ها نیز قابل استرداد باشد و در این امر رویکرد‌های حقوقی و نه سیاسی حکم فرما باشد.
آقای احمدی عضو هیات مدیره انجمن، ضمن تشریح مباحثی در خصوص پناهندگی و تروریسم راهکار‌های زیر را در جهت پیشگیری از سوء استفاه تروریست‌ها از حق پناهندگی ارائه نمود.
تعریف و تبیین مرز تروریسم و جرم سیاسی با تاکید بر اعطای پناهندگی
توجه بیشتر به مکانیسم‌های راستی آزمایی برای اعطای پناهندگی
تصویب قوانینی در راستای جلوگیری از اعطای پناهندگی به افراد مرتبط با گروه‌های تروریستی
توجه ویژه دولت‌ها به موضوع استرداد مجرمان تروریستی.

همچنین در جهت تبیین موضوع پناهندگی و تروریسم، گزارش اخیر سازمان عفو بین الملل نیز قرائت گردید، در بخشی این گزارش آمده است، "یکی از بزرگترین خطراتی که بحران پناهندگی ایجاد میکند، گسترش تروریسم در سراسر جهان است. موضوعی که کشور‌های مهاجر پذیر اروپایی را وادار به بازنگری در قوانین مهاجرت نموده است. "
در پایان این نشست خانواده‌های شهدای هفتم تیر حاضر در جلسه ضمن مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی از مقامات قضایی هلند خواستار انتشار اطلاعات پرونده کلاهی صمدی عامل فاجعه تروریستی هفتم تیر شدند و از مقامات دادگستری و وزارت خارجه ایران درخواست نمودند، شرایط و زمینه‌های شکایت خانواده‌های شهدای هفتم تیر را در پرونده مفتوح در دادگاه هلند به عنوان شخص ثالث فراهم نمایند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *