اجرای طرح‌های جدید برای تامین آب شرب خوزستان

9:52 - 13 تير 1397
کد خبر: ۴۳۳۲۷۹
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان گفت: در کنار پروژه غدیر اقدامات مهم دیگری برای پایدار سازی آب شرب منطقه در دستور کار قرار دارد تا بتوان سال‌های آینده را بدون بحران شوری آب سپری کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با تشدید خشکسالی در مناطق مختلف کشور یکی از شهر‌هایی که به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، بیشتر تحت تاثیر این معضل قرار گرفت خوزستان بود که در روز‌های اخیر شاهد شوری آب شرب در شهر‌های مختلف آن از جمله آبادان و خرمشهر بودیم.

باتوجه به اینکه منابع آب‌های زیر زمینی سهم عمده‌ای در تامین آب شرب مناطق دارد افت سطح این منابع به دلیل کاهش بارندگی و برداشت‌های غیر مجاز تاثیر مستقیمی بر کاهش کیفیت آب مصرفی شهر‌های ذکر شده و شور شدن آب این مناطق داشت به طوری که مردم را با مشکلاتی روبرو کرد.

با تشدید شوری آب، طرح غدیر برای رساندن آب با کیفیت به مناطق مختلف با سرعت بیشتری پیشرفت کرد به طوریکه وعده اتمام این پروژه تا ۱۵ تیرماه از سوی مسئولان به گوش رسید.

لازم به ذکر است که این طرح بزرگترین پروژه آبرسانی کشور محسوب می‌شود که جهت انتقال آب کرخه به ۲۵ شهر و بیش از هزار روستا برنامه ریزی شده است.

به دلیل اهمیت بالای این مساله و شرایط حال حاضر با صادق حقیفی پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان برای اطلاع از آخرین وضعیت اجرای پروژه و طرح آبرسانی به مناطق مختلف به گفت و گویی مشرح پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

میزان: وضعیت کلی آب شرب در شهر‌های خوزستان در حال حاضر به چه صورت است؟

حقیقی پور: از روز شنبه وضعیت آب آبادان و خرمشهر به حالت پایدار بازگشته به طوریکه شرایط این شهر‌ها با کمی بهبود مانند سال‌های قبل است.

هر سال از اواسط خردادماه به بعد که زمان شروع فصل گرم در این مناطق است رودخانه‌ها دیگر آورد آبی دیگر فصل های سال را ندارند و روند آن‌ها رو به کاهشی می رود و در این میان رودخانه‌های کارون و بهمنشیر که رودخانه‌های منتهی به دریا هستند بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

در ایام دیگر سال نیز به دلیل جزر و مد دریا و پیشروی آن به سمت رودخانه‌ها شاهد شور شدن آب رودها هستیم.

در سال جاری به دلیل خشکسالی شدید در استان‌های خوزستان و استان‌های بالا دستی آن مانند چهارمحال وبختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویر احمر شدت کاهش آب نسبت به سال‌های گذشته خیلی بیشتر بود.

بهره برداری آزمایشی از طرح غدیر تا چند روز آینده/ اجرای طرح‌های جدید برای تامین آب شرب خوزستان

میزان: پروژه غدیر چند شهر و روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد و از چه سالی آغاز شد؟

حقیقی پور: پروژه غدیر از سال ۸۷ کلید خورد که آب شرب ۲۵ شهر و هزار و ۶۰۸ روستا را تامین کند. این شهر‌ها عمدتاً در جنوب غربی و مرکز استان خوزستان قرار دارند و مهمترین شهر‌های آن اهواز، آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان و شادگان است.

قرار بود این پروژه در مدت سه سال به اتمام برسد، اما به دلیل تامین نشدن کامل بودجه اتمام آن با وقفه همراه بود به طوریکه از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ در کل بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی به این طرح اختصاص یافت.

بعد از پیش بینی‌های انجام شده باتوجه به خشکسالی‌های اخیر در سال مالی ۹۶ قبل از وقوع اتفاقات اخیر در این بخش نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار معادل کل بودجه سال‌های اجرای این پروژه تخصیص داده شد که این مساله نشان می‌دهد مسئولین از مدت ها قبل این موضوع را پیش بینی کرده بودند.

بهره برداری آزمایشی از طرح غدیر تا چند روز آینده/ اجرای طرح‌های جدید برای تامین آب شرب خوزستان

میزان: آیا احتمال دارد طرح غدیر زودتر از موعد به بهره برداری برسد؟

حقیقی پور: درحال حاضر یکی از فاز‌های این طرح وارد مدار شده است و با برآورد‌های انجام شده تا ۱۵ تیرماه فاز دوم این طرح نیز وارد مدار می‌شود و احتمال دارد بهره برداری آزمایشی به زوذی کلید بخورد به طوریکه کار‌های تست خط و اقدامات مربوط به بهره برداری در حال انجام است.

بهره برداری آزمایشی از طرح غدیر تا چند روز آینده/ اجرای طرح‌های جدید برای تامین آب شرب خوزستان

میزان: در مدت اخیر پیشرفت پروژه غدیر با چه روندی پیش رفت؟

حقیقی پور: در فاصله نه ماه حدود ۹۰ کیلومتر کارکردن با لوله‌ای به قطر دو هزار میلیمتر رکوردی بی سابقه در دوسال اخیر بوده است و لازم است از تلاش‌های استاندار خوزستان که نقش اساسی در اختصاص بودجه و نقدینگی به این طرح ایفا کرد و جلسات متعددی را برای پیگیری موضوع برگزار کرد.

از اواسط خرداد ماه بحران آب در منطقه آغاز شد و دولت با وعده اتمام آن تا ۱۵ تیرماه کار بزرگی انجام داد و دلیل آن پیش بینی‌های قبلی در زمینه موضوع آب بوده است.

خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته درحال حاضر شبکه آب شرب آبادان با کیفیت سال‌های گذشته در مدار جریان دارد و در این زمینه اتفاقی که رخ داد این بود که در فاز اول طرح غدیر در هفته گذشته شکستگی ایجاد شد و بعد از تلاش ۱۵ تا ۱۶ ساعته این شکستگی برطرف شد. اما دو ساعت بعد از وصل، مجدد شکستگی دیگری در این خط رخ داد که باعث تشدید بحران شد و مجبور شدیم از منابع محلی مانند رودخانه کارون و بهمنشیر آب برداشت کنیم وبه شبکه تحویل دهیم که، چون آب انتقالی شور بود و سیستم‌های تصفیه مجهز به آب شیرین کن نبودند مردم را دچار مشکل کرد.

با تخصیص ۱۵ لیتر آب در روز برای هر نفر که شامل پخت و پزو آب شرب آن‌ها می‌شد خط انتقالی موسوم به آب حیات برنامه ریزی شد و از چاه‌های شوشتر آب با کیفیت را بعد از تصفیه به وسیله تانکر به شهر و روستا‌های منطقه توزیع کردیم همچنین بیش از ۴۰۰ هزار لیتر آب معدنی بسته بندی در مناطق مختلفی که با بحران روبرو بودند توزیع کردیم.

بهره برداری آزمایشی از طرح غدیر تا چند روز آینده/ اجرای طرح‌های جدید برای تامین آب شرب خوزستان

میزان: به غیر از طرح غدیر آیا برنامه‌های دیگری برای پایداری آب شرب در مناطق مختلف خوزستان برنامه ریزی شده است؟

حقیقی پور: در خوزستان اکثر منازل از تصفیه کن‌های خانگی مجهز به آب شیرین کن استفاده می‌کنند و این درحالی است که تصفیه کن‌های شهر می‌توانند تصفیه فیزیکی و میکروب زدایی را انجام می‌دهند و نمی‌توانند شوری آب را برطرف کنند و مجهز نبودن این تصفیه کن‌ها به سیستم آب شیرین کن به دلیل هزینه بالای تجهیزات آب شیرین کن در این منطقه است، اما با برنامه ریزی‌های انجام شده قرار شد کلیه شهر‌های ساحلی از خرمشهر تا هندیجان حدود ۳۰ درصد از نیاز آن‌ها را در پروژه جدیدی در فاز اول از آب شیرین‌کن‌ها تأمین کنیم که این طرح برای پایدار سازی تأمین آب شهر‌های آبادان و خرمشهر در دستور کار قرار دارد.

بهره برداری آزمایشی از طرح غدیر تا چند روز آینده/ اجرای طرح‌های جدید برای تامین آب شرب خوزستان

میزان: با اجرا شدن طرح غدیر و برنامه ریزی برای اجرای طرح های مختلف برای پایدارسازی آب شرب پیش بینی شما برای تامین آب در سال آینده چطور خواهد بود؟ 

حقیقی پور: با اجرایی شدن این طرح آب شیرین‌کن‌ها می‌توانند آب‌های با شوری بالا را برای تامین آب شرب مردم شیرین کنند و در تیرماه مناقصه آن انجام می‌شود و بعد از انتخاب سرمایه گذار، بهره برداری آغاز می‌شود و قطعا در سال‌های پیش رو مشکلی به نام شوری آب در این مناطق نخواهیم داشت.

بهره برداری آزمایشی از طرح غدیر تا چند روز آینده/ اجرای طرح‌های جدید برای تامین آب شرب خوزستان



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *