رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چالش‌های مواد مخدر از پیچیده ترین معضلات است

10:06 - 12 تير 1397
کد خبر: ۴۳۳۱۸۶
چالش‌های مواد مخدر از پیچیده ترین معضلاتی هستند که با آنها رو به رو هستیم چرا که تأثیرات گسترده‌ای بر سلامت و رفاه ، خانواده‌ها و جوامع، امنیت و توسعه پایدار می گذارند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، پیام دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوءمصرف و قاچاق غیر قانونی مواد مخدر در حاشیه مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر توسط کاوه مرادی معاون دفتر سازمان ملل متحد خوانده شد.

متن پیام دبیر کل سازمان ملل متحد به شرح زیر است:چالش‌های مواد مخدر از پیچیده ترین معضلاتی هستند که با آنها رو به رو هستیم چرا که تأثیرات گسترده‌ای بر سلامت و رفاه ، خانواده‌ها و جوامع، امنیت و توسعه پایدار می گذارند.


همان طور که به اتفاق آرا در سند برآیند اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2016 تاکید شد، پرداختن به آن چالش‌ها نیازمند توجهی جامع از بسیاری جوانب است.


توقف شبکه‌های جرم سازمان یافته و قاچاقچیان مواد مخدر نیازمندهمکاری‌های بین المللی و پاسخ‌های موثر انتظامی، با رعایت کامل حقوق بشر و طبق استانداردهای جهانی است. درعین حال می بایست رویکردهای علمی به پیشگیری، درمان و حمایت داشته باشیم.


سند برآیند اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر گام‌های ملموس و مشخص برای اقدامی متوازن تاکید می کند که ریشه در اصل مسئولیت مشترک دارد. این سند همچنین به نحوی قابل انعطاف است که کشورها می توانند سیاست‌های ملی مواد مخدر خود را طبق نیازها و اولویت‌های خود پیاده کنند – همان طور که من در زمانی که نخست وزیر پرتغال بودم انجام دادم.


در راستای سه کنوانسیون بین المللی مواد مخدر، پاسخ‌های غیر کیفری را در صورت در اختیار داشتن مواد مخدر برای مصارف شخصی معرفی می کنم و در عین حال منابع را برای پیشگیری، درمان و بازگشت به اجتماع و مبارزه با جرائم مرتبط با قاچاق مواد مخدر تقویت نمودم.


راه حل‌های ساده ای در این راه وجود دارد اما بر اساس تجربه خود اعتقاد راسخ دارم که ما می توانیم مسیر بهتری را برای مبارزه با مشکل جهانی مواد مخدر در پیش گیریم.


بر اساس چارچوب های بین المللی توافق شده و با استفاده از توافق اتخاذ شده در اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ( UNGASS) به عنوان راهنمایمان، از کشورها می خواهم خدمات پیشگیری، درمان، بازتوانی و بازگشت به جامعه را ارتقا بخشند؛ از دسترسی به داروهای تحت کنترل اطمینان حاصل کنند و در عین حال از انحراف و سوء مصرف جلوگیری کنند؛ جایگزین‌ها برای کشت غیر قانونی مواد مخدر را ارتقا بخشند؛ و قاچاق و جرم سازمان یافته را متوقف کنند. همه این اقدامات نیازمند مساعدت عالی و گسترده و تلاش برای دستیابی به آرمان‌های توسعه پایدار است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *