رئیس مجلس: پرهیز از اقدامات شتابزده از ویژگی‌های شهید چمران بود

8:32 - 31 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۲۱۹۵۲
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس مجلس گفت: دستگاه تربیتی جمهوری اسلامی چه در مدارس و چه در دانشگاه ها با همت جوانان و عموم دلباختگان به آرمان انقلاب اسلامی باید به نحوی تحول یابد که تربیت جوانان نخبه و شجاع با الگو پذیری از امثال شهید چمران و سایر شهدای انقلاب اسلامی در آن استثنا و کمیاب نباشد.

خبرگزاری میزان - جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه شنبه 31 خرداد ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 10 دقیقه و با حضور 196 نفر از نمایندگان برگزار شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد:

- سوال های معین الدین سعیدی نماینده چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند یک فقره و فاطمه قاسم پور نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس و تعداد دیگری از نمایندگان یک فقره از وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی

- گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج

- گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا از سال 1392 الی 1399

- گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در حوزه انتصابات و نحوه مدیریت شرکت های وابسته خصوصاً شستا

- گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت ورزش و جوانان در مورد عملکرد فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران

- گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد طرح دوفوریت تغییر سال مالی

- ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل های صنفی، تخصصی

- بررسی طرح دوفوریت کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی

- گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

- بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح الحاق یک ماده به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری

قالیباف در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور بیان کرد: فرارسیدن سالروز شهادت مجاهد دانشمند، شهید دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید را گرامی می دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: جمع شدن ویژگی های درخشانی همچون شجاعت و پیشتازی در جهاد، انصاف و اعتدال و پرهیز از اقدامات شتابزده و محاسبه نشده، صفای باطن و لطافت طبع، عشق و علاقه بی نظیر به امام راحل و آرمان های انقلاب اسلامی در کنار فهم و تحلیل دقیق از مسائل سیاسی سراسر جهان اسلام و استعداد علمی کم نظیر از شهید چمران شخصیتی نمونه و الگویی بی بدیل برای تمامی جوانان ساخته بود که انقلابی و بسیجی بودن خود را در گره گشایی از مشکلات مردم و مستضعفان عالم نشان می داد و با بی عملی و بی حاصلی بیگانه بود.

بنا به اعلام خانه ملت، وی تاکید کرد: دستگاه تربیتی جمهوری اسلامی چه در مدارس و چه در دانشگاه ها با همت جوانان و عموم دلباختگان به آرمان انقلاب اسلامی باید به نحوی تحول یابد که تربیت جوانان نخبه و شجاع با الگو پذیری از امثال شهید چمران و سایر شهدای انقلاب اسلامی در آن استثنا و کمیاب نباشد.

شاخص‌های توسعه سلامت در مناطق کم برخوردار بسیار ناچیز است

نماینده مردم چابهار با انتقاد از عدم توسعه شاخص های سلامت در مناطق کم برخوردار گفت: به دلیل عدم توسعه اینترنت، نسخه الکترونیکی در بسیاری از شهرها اجرایی نشده است.

معین الدین سعیدی در ادامه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان توضیح سوال خود از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره علل عدم افزایش شاخص های بهداشتی و پزشکی در مناطق کم برخوردار، گفت: نظام ما در طول حیات 43 ساله خود کارنامه پرباری در حوزه سلامت دارد، اما شاخصه انقلاب ما موضوع عدالت و توزیع عادلانه فرصت ها در کشور است و مبنای سوال من نیز فاصله نجومی میان شاخصه سلامت در مناطق برخوردار و غیربرخوردار است. این در حالی است که قوانین و اسناد بالادستی تکلیف های مشخصی برای حوزه بهداشت دارند.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی از همکاران خود خواست به احترام جامعه پزشکی و پرستاری لحظه ای قیام کنند و در ادامه افزود: اگرچه وزیر بهداشت تیم قوی دارد و ما قدردان زحمات آنها هستیم و یکی از شاخصه های دولت آقای رئیسی مواجهه و رودررویی با مردم است، همچنین شخص آقای قالیباف رئیس مجلس بیش از همه روسای مجلس بازدید میدانی داشته اند و اگر امروز جهاد آبرسانی را شاهد هستیم یکی از دلایلش همین سفرهاست، اما وزیر بهداشت کمتر در این مسیر بوده و در بازدیدها حضور داشتند.

سقف کارانه دریافتی پزشکان متخصص در مناطق محروم برداشته شد

بهرام عین اللهی در پاسخ به سوال نماینده مردم چابهار درخصوص توزیع عادلانه فرصت ها و منابع حوزه سلامت در مناطق محروم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید چمران و قدردانی از همراهی و همکاری مستمر نمایندگان با وزارت بهداشت برای بهبود وضعیت سلامت و برقراری عدالت در حوزه سلامت گفت: در همین مدتی که در وزارت بهداشت حضور پیدا کردم 50 سفر استانی انجام دادم و از مناطق محروم نیز بازدیدهایی داشتم.

وزیر بهداشت و درمان در پاسخ به سوال این نماینده در رابطه با اجرای بندهای 9 قانون اساسی و 13 سیاست های کلی حوزه سلامت گفت: به همه معاونان، مدیران و همکاران خود دستور دادم که نگاه ویژه به مناطق محروم و کم برخوردار برای رفع تبعیض ها داشته باشند و به صورت جهادی عمل کنند. یکی از کارهایی که بدین منظور انجام گرفته است، افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی است که در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته و امسال 20 درصد این ظرفیت افزایش یافته است. این 20 درصد عمدتاً به مناطق محروم اختصاص پیدا می کند و می تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

دارو تابع قوانین بازار نیست

حسینعلی شهریاری در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، ضمن تشکر از جامعه پزشکی، پرستاران و بهیاران و سایر گروه های پزشکی برای ارائه خدمات گفت: امروز در فضای مجازی و در داخل و گاهی از سوی گروه های ضد انقلاب خارج از کشور، وضعیت جامعه پزشکی مورد هدف قرار گرفته و باعث ناامیدی آنها می شوند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه علیرغم قول های دو دولت اخیر، هنوز اتفاق مثبتی برای جامعه پزشکی رخ نداده و فوق العاده خاص برخی از اقشار آنها پرداخت نشده، عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه در این خصوص می گوید باید از درآمدهای اختصاصی استفاده شود و این یعنی حوزه سلامت را نمی شناسند.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق قانون ساختار وزارت تعاون باید برای حکمرانی مطلوب، اطلاعات موثق در دست باشد، گفت: امروز 7 تا 8 میلیون نفر از ایرانیان فاقد شناسنامه هستند ضمن اینکه در دولت قبل گفته شده بود که 11 میلیون نفر بیمه می شوند و جشن بزرگی هم برای آن گرفتند اما اتفاقی نیفتاد چرا که منابع آن تأمین نشده بود.

شهریاری در ادامه با بیان اینکه حوزه دارو تابع قوانین بازار نیست، عنوان کرد: سازمان غذا و دارو این موضوع راتعیین می کند و سازمان های بیمه گرد باید آن را تأمین کنند اما متأسفانه حضور ندارند و نمی دانند چه دارویی باید تأمین شود همچنین قیمت گذاری مکمل ها که اکنون در دست سندیکاها است با دستور وزیر باید به کارگروه ها داده می شدکه هنوز این اتفاق نیفتاده ضمن اینکه وجود داروخانه های زنجیره ای باعث ایجاد مافیای دارو شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه مسائلی همچون حقوق کارگران، گمرک، بسته بندی و تأمین ماده مؤثره در تعیین قیمت دارو موثر است، اظهار کرد: هزینه های بسته بندی و ماده مؤثره 4 و 2 برابر و هزینه دستمزدها 3.5 برابر شده که در نهایت باعث افزایش قیمت 83 درصدی دارو شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تولیدکنندگان دارو تا کنون این شرایط را تحمل کرده اند، یادآور شد: اکنون توان آنها سرریز شده و ستاد تنظیم بازار که تخصصی در این حوزه ندارد آن را به دست گرفته است که باید از دست آنها خارج شود همچنین برای تأمین داروهای خاص و صعب العلاج باید صندوقی ایجاد می شد که سازمان برنامه و بودجه باید روی آن نظارت می کرد اما اجرا نشد.

شهریاری همچنین در خصوص وضعیت ارز و تأثیر آن بر تأمین دارو، خاطرنشان کرد: برنامه عملیاتی دولت در این خصوص اجرا نشد و گرفتاری ها برای مردم باقی ماند همچنین زیرساخت ها اماده نیست و ارز قابل توجهی نیز برای تأمین دارو تخصیص داده نشد. آقای رئیسی گفت جان مردم باید تأمین شود اما ما امیدی به آن نداریم.

لایحه اصلاح حقوق و دستمزد کارکنان دولت سریع‌تر به مجلس ارائه شود

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با بیان اینکه لایحه مدیریت خدمات کشوری برای حقوق و دستمزد نیاز به اصلاح دارد، گفت: رئیس جمهور هرچه سریع‌تر لایحه اصلاح حقوق و دستمزد کارکنان دولت را به مجلس بدهد چرا که کارمندان برای تأمین معیشت خود مشکل دارند.

سیدکاظم دلخوش اباتری در ادامه صحن علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه بر خود وظیفه می دانیم به دولت کمک کنیم، گفت: اعتقاد ما بر این است که رئیس جمهور در تمام دوران خدمت خود تا امروز، هم حریم ها را رعایت کرده، هم بی حاشیه بوده اند و هم مایل هستند برای کشور و مملکت کار کنند لذا تذکرات ما به زیرمجموعه دولت است که باید این اصلاحات را در نظر قرار دهد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه لایحه مدیریت خدمات کشوری در دوره هفتم مجلس آغاز و در دوره هشتم به پایان رسید، اظهار داشت: لایحه مدیریت خدمات کشوری برای حقوق و دستمزد آن زمان بود و امروز آن لایحه به درد نمی خورد و کارکنان دولت انتظار دارند رئیس جمهور هرچه سریع تر لایحه اصلاح حقوق و دستمزد کارکنان دولت را به مجلس دهید چرا که کارمندان برای تأمین معیشت خود مشکل دارند.

وی در ادامه با اشاره به نتیجه جلسه شورای عالی اقتصاد که موجب نگرانی شده است، گفت: از دستگاه های دولتی نقل می کنم که متأسفانه در بخشنامه ای یا دستور کاری که دارند، ماده 4 قانون جهش تولید مسکن که قرار بود سال گذشته 360 هزار میلیارد تسهیلات بدهد را با یک نامه لغو کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *