بازگشت ثبات به بازار گوشی تلفن همراه/خریداران تسلیم دلالان بازار نشوند

12:43 - 06 تير 1397
کد خبر: ۴۳۱۵۲۳
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
بازار گوشی تلفن همراه به عنوان وسیله‌ای که در زندگی افراد کاربرد بالایی دارد در ماه‌های گذشته با نوساناتی همراه بوده که این امر فضا را برای رشد دلالان برای بر هم زدن ثبات فراهم کرده است.

گوشی تلفن همراهبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بازار گوشی تلفن همراه به عنوان وسیله‌ای که در زندگی افراد کاربرد بالایی دارد در ماه‌های گذشته با نوساناتی همراه بوده که به دنبال آن سر در گمی برای خریداران و فروشندگان برای قیمت خرید و فروش ایجاد شده است.

موضوعی که سبب آن شده برخی از سوداگران بازار از فروش محصولات جلوگیری کنند تا با دامن زدن به التهاب بازار بتوانند از آب گل آلوده ماهی بزرگتری نصیبشان شود.

شرایط بازار عرصه را برای جولان دلالان بازار فراهم کرد و با رشد این افراد سهمی از بازار به دستشان افتاد تا با بهانه قیمت ارز  تغییر روزانه قیمت‌ها برای خریداران شکل گیرد.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به تغییر قیمت بازار گوشی تلفن همراه گفت: گرانی‌های غیرمعمول گوشی تلفن همراه در کشور نشان می‌دهد که برخی افراد سودجو با استفاده از ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی گوشی وارد کرده اند، اما بر اساس بهای ارز آزاد محاسبه و به مردم عرضه می‌کنند و در راستای شفاف سازی بیشتر برای تنویر افکار عمومی لیست شرکت‌های واردکننده گوشی همراه که به آن‌ها ارز دولتی تعلق گرفته را منتشر کرد.

طی لیست مذکور، فهرستی از ۴۰ شرکت واردکننده گوشی همراه که از ابتدای سال ۹۷ تا ۲۹ خردادماه، ارز دولتی تخصیص داده شده که ۳۰ شرکت از این فهرست با بخشی از ارز اقدام به واردات گوشی تلفن همراه کرده اند.

بنا بر این اطلاعیه تاکنون در حدود ۲۲۰ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۲۰۶ یورو ارز به ۴۰ شرکت اختصاص یافته که تاکنون محموله‌هایی با مجموع رقم ۷۵ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۸۶۰ یورو با عاملیت ۳۰ شرکت وارد کننده از گمرک ترخیص شده است.

پس از انتشار لیست شرکت‌های وارد کننده تعزیرات حکومتی استان تهران نیز به این موضوع ورود کرد و محمدعلی اسفنانی مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه جهت تشکیل پرونده قضایی برای واردکنندگان متخلف گوشی همراه ادله کافی جمع آوری می‌کنیم، گفت: لیست ۴۰ شرکت واردکننده گوشی موبایل در حال بررسی است.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران افزود: لیست اعلام شده توسط وزارت ارتباطات لیستی بود که ثبت سفارش برای دریافت ارز کرده بودند، اما کامل نبود.

همچنین در راستا شفاف سازی بیشتر بازار گوشی تلفن همراه حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام کرد: خریداران گوشی تلفن می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۷۷۷۷* نوع ارز تخصیصی بر گوشی‌های خریداری شده را استعلام کنند.

جوشقانی در ادامه گفت: چنانچه افراد در حین خرید متوجه شوند کالای آن‌ها با ارز دولتی وارد شده، اما قیمت تمام شده آن برای فروش با ارز غیردولتی محاسبه می‌شود، می‌توانند با سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به شماره ۱۲۴ و یا سازمان تعزیرات حکومتی به شماره ۱۳۵ تماس گرفته و گزارش دهند.

بنا بر اعلام مسئولین از ابتدای سال جاری تا ۲۹ خرداد ماه یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۸۲ دستگاه گوشی تلفن همراه از گمرک جمهوری اسلامی ایران ترخیص شده است که این آمار جای نگرانی را برای خریداران این محصول به دلیل نبود کالا در بازار ایجاد نمی‌کند و در صورت مدیریت عرضه بازار به ثبات پیشین خود باز می‌گردد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *