اتاق بازرگانی در جریان لیست ممنویت واردات نبوده است/ برخی تصمیمات ریسک سرمایه گذاری‌های خارجی را افزایش می‌دهد

10:06 - 10 تير 1397
کد خبر: ۴۳۱۴۹۱
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اتاق بازرگانی به هیچ عنوان در جریان لیست ممنویت واردات نبوده است، گفت: تصمیمات فوری موجب ریسک زیاد برای سرمایه گذاری‌های خارجی می‌شود.

اتاق بازرگانی در جریان لیست ممنویت واردات نبوده است/ برخی تصمیمات ریسک سرمایه گذاری‌های خارجی را افزایش می‌دهدفرهاد احتشام زاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد اظهار کرد: اتاق بازرگانی به هیچ عنوان در جریان لیست ممنویت واردات نبوده است و اینکه بر مبنای چه پارامتر و اطلاعاتی این لیست تهیه شده مشخص نیست، به نظر می‌رسد بر مبنای اشتباه، موجب تصمیم گیری اشتباه در پشت در‌های بسته گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا میزان ثبت سفارش بیش از ۲ برابری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته موجب چنین تصمیم گیری شده است، افزود: در بسیاری از کالا‌ها اگر هم اکنون الزام ثبت سفارش و نیاز به ارز بانکی شان را حذف کنید در بهترین شرایط شاید بتوانند مثل سال گذشته وارد کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: تمام تصمیم‌هایی که طی بخشنامه‌های مختلف توسط دولت گرفته شده و بازار را ملتهب کرد، می‌توانست در سه بخشنامه عملیاتی به راحتی انجام شود که متاسفانه انجام نشدن اینکار به دلیل عدم وجود بدنه کارشناسی متخصص در این حوزه است.

احتشام زاد درباره ممنوعیت واردات خودرو نیز گف: متاسفانه بازار خودرو که با دستکاری‌های دولتی ملتهب شده بود در حال حاضر با این تصمیم به مرحله غیرقابل کنترل رسیده و متاسفانه بخش خصوصی و مردم قربانی این تصمیمات هستند.

وی افزود: علی رغم اینکه واردات خودرو سهم چهار درصدی از بازار داشته اما، قربانی شرکت‌های شبه دولتی ذینفعی شده که چه در بخش قطعات و چه در بخش تولید خودرو فعال و از این شرایط در حال استفاده هستند.

عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه بر اساس گزارش سازمان‌های بین المللی بدترین پارامتر در حوزه کسب و کار و سه معضل اصلی در کشور، کمبود نقدینگی، بروکراسی زیاد اداری و دولتی و نوسانات ارزی عنوان شده است، اظهار کرد: متاسفانه با رفتاری که شاهد آن هستیم، نوسانات در تصمیم گیری و تغییرات مکرر در تصمیمات به عامل اول تبدیل شده و صرفا موجب افزایش ریسک سرمایه گذاری خارجی می‌شود.

احتشام زاد تاکید کرد: در زمانی که آمریکا با قلدرمابی از برجام خارج شده، هنر ما این است که با جذب سرمایه گذاری خارجی در قالب پدافند غیرعامل بتوانیم با این موضوع روبه رو شویم اما، این دستاورد‌ها را از دست می‌دهیم و این تصمیمات فوری موجب ریسک زیاد برای سرمایه گذاری‌های خارجی می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *