«صبح شام»؛ خاطرات حسین امیر عبداللهیان از بحران سوریه

17:00 - 26 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۳۸۴۷
کتاب صبح شام خاطرات دکتر حسین امیر عبداللهیان از بحران سوریه که محمدحسن مصحفی آن را تدوین کرده، با گذشت کمتر از دو ماه از انتشار، به چاپ سوم رسید.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان انتشار کتاب صبح شام را خواست سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دانسته است کمتر از یکسال قبل از آسمانی شدن سردار سلیمانی، ایشان در یکی از دیدارهایمان فرمودند که «من به دلیل ملاحظات و همچنین مشغله‌هایم فرصتی برای بیان خاطراتم ندارم، هر چند که در ده‌ها دفتر هر آنچه را که در سال‌های مسئولیتم رخ داده، نوشته و مکتوب کرده‌ام. شما هر چقدر که در توان دارید خاطرات و دریافت‌هایتان را از سوریه بنویسید و برای نسل‌های بعدی به یادگار بگذارید.»

صبح شام

روایت کاملا ایرانی

نکته مهم درباره این کتاب این است که کتاب صبح شام نخستین روایت کاملا ایرانی از یک بحران بین المللی است، روایتی که به دلیل نقش محوری ایران جایگاهی برجسته در میان روایت دیپلمات‌ها و مقامات دیگر کشورها از وقایع سوریه خواهد داشت.

روایت امیرعبداللهیان از زمینه‌های آغاز جنگ داخلی سوریه، مراحل مختلفی که این بحران طی کرد، ملاقات‌های متعدد با سران و مسئولان کشورهای مختلف از یک سو و گزارش دست اول ایشان از شرایط داخل کشور و دولت سوریه از سوی دیگر تصویری منحصر به فرد از رخدادهای مرتبط با بحران و حواشی آن پیش چشم قرار می‌دهد که در کتاب صبح شام منتشر شده است.

در بخشی از کتاب صبح شام آمده است:

درخصوص فوعه و کفریا، دو منطقه شیعه‌نشین که در محاصره مسلحین بودند، تروریست‌ها برنامه‌ریزی کرده بودند که وقتی وارد شدند، زنان و دختران را به‌غنیمت بگیرند و مردان را بکشند. فراموش‌ نمی‌کنم که سردار سلیمانی همیشه از موضوع فوعه و کفریا نگرانی داشت و دائماً در حال برنامه‌ریزی و مشورت با مقامات سوریه برای آزادسازی این منطقه و مردم مظلوم آن بود. و سرانجام هم طرح‌هایش منجر به آزادی مردم دربند این مناطق شد.

صبح شام

برای نجات مردم

برای نجات مردم این دو منطقه، که بیش از هشتصد روز در محاصره بودند، کارهای مختلفی انجام شد. عملیات به‌گونه‌ای طراحی شد که تروریست‌ها نتوانند کمترین فرصت را برای چپاول و تعدی به زن‌ها و بچه‌ها پیدا کنند. این کار با روش‌های خیلی پیچیده طراحی و سازماندهی شد، به‌شکلی که تروریست‌ها را دچار گیجی و سرگشتگی کرد.

فوعه و کفریا بیش از هشتصد روز در محاصره بود، ولی طرح‌هایی که اجرا شد، به اندازه‌ای آن‌ها را متحیر کرد که نتوانستند نقشه‌های خباثت‌آمیز خود را در قبال اهالی این مناطق دنبال کنند.

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *