به احترام عدالت

11:04 - 05 تير 1397
کد خبر: ۴۳۱۱۶۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
به مناسبت هفته قوه قضاییه حسام الدین برومند در یادداشتی در روزنامه حمایت نوشت: اهتمام قوه قضاییه و مدعی العموم به احیای حقوق عامه در ده‌ها مصادیق مختلف، باعث شده تا حقوق مردم در صدر قرار بگیرد و این با استقبال آحاد مردم مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، به مناسبت هفته قوه قضاییه حسام الدین برومند امروز یادداشتی در ویژه نامه روزنامه حمایت منتشر کرد که در ذیل آمده است.

به احترام عدالت

جای کمترین تردیدی وجود ندارد که کار قضایی و تلاش فشرده برای "احقاق حق" از دشوارترین و حساس‌ترین کارهاست که با دقایق و ظرایف خاصی گره خورده است.

رسالت امر قضاوت و پاسداری ازعدالت به گونه‌ای است که در آموزه‌های اسلامی از آن به عنوان جوهره حکومت اسلامی یاد می‌شود. به عنوان نمونه در متون فقهی و روایی در بسیاری از موارد به جای "قضاوت" از واژه "حکومت" استفاده شده است که رمز آن به نظر اهل فن این است که اساس و مبنای " حکومت"، احقاق حق – قضاوت- می‌باشد.

در همین راستا، قوه قضاییه تلاش کرده تا بصورت سیستماتیک هر چه بیشتر شرایط احقاق حق را فراهم نماید. دو کار بزرگ، بخصوص طی سال گذشته انجام شده که از دستاورد‌ها و اقدامات کلیدی دستگاه قضایی است؛ یکی توجه و جدیت ویژه به مقوله احیای حقوق عامه و دیگری نهضت قضات شریف در استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس.

اهتمام قوه قضاییه و مدعی العموم به احیای حقوق عامه در ده‌ها مصادیق مختلف، باعث شده تا حقوق مردم در صدر قرار بگیرد و این با استقبال آحاد مردم مواجه شده است.

این اتفاق هر چند تکلیف قانونی قوه قضاییه است که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است، ولی جدیت و پیگیری قوه قضاییه در احیای حقوق عامه یک نقطه عطفی را در مقوله احقاق حق و عدالت ایجاد کرده است.

از سوی دیگر؛ استفاده از ظرفیت قانونی مجازات‌های جایگزین حبس، باعث شده تا برکات و ثمرات گرانقدری درکاهش جمعیت کیفری و توجه به اصلاح و بازگشت اجتماعی متهمان به جامعه ایجاد نماید. احکام و آرای جالب و بسیار راهگشا و موثری دراین زمینه از سوی قضات شریف صادر شده است که امید می‌رود هر چه بیشتر این مسئله در دستور کار قرار بگیرد.

روزنامه حمایت، به سهم خود در این ویژه نامه‌ای که تقدیم می‌کند کوشیده تا بخشی از اقدامات مجموعه قوه قضاییه در خصوص حقوق عامه و مجازات‌های جایگزین حبس را مورد توجه قرار دهد و درجهت روشنگری و آگاهی بخشی افکار عمومی، قدمی بردارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *