دادخواست ورود ثالث

11:36 - 21 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۶۷۱۸
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، تقدیم دادخواست ورود ثالث، هم در مرحله بدوی و هم در مرحله تجدید نظر، امکان پذیر است.

خبرگزاری میزان – اصل کلی حقوقی، این است که زمانی که دعوایی در دادگاه، مورد رسیدگی قرار گرفته و در خصوص آن، رای صادر می‌شود، این رای، صرفا در خصوص طرفین دعوی و قائم مقام قانونی آن‌ها، واجد آثار قانونی خواهد بود و رای صادره، در خصوص اشخاص ثالث غیر از طرفین دعوی، آثاری به بار نخواهد آورد. با این وجود، گاهی صدور رای، حقوق اشخاص ثالث را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

به همین دلیل، در قانون آیین دادرسی مدنی، روشی پیش بینی شده است که در آن، افراد ثالث غیر از طرفین دعوی، بتوانند در صورتی که حقی برای خود قائل هستند، وارد دعوی شده تا حقوق شان تضییع نشود. ورود اشخاص ثالث به دعوی، از طریق طرح دادخواست انجام می‌گیرد. این دادخواست، مندرجات و نکات مخصوص به خود را داشته و سوالی که در خصوص آن مطرح می‌شود، این است که نحوه تنظیم و ثبت نمونه دادخواست ورود ثالث به چه صورت است؟

دادخواست ورود ثالث در مرحله بدوی

در کنار روش‌های اعتراض به رای که در قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده و مختص اعتراض طرفین دعوی، اعم از خواهان و خوانده دعوی است، در قانون مذکور، دعاوی طاری نیز، مورد پیش بینی قرار گرفته است. دعاوی طاری، شامل دعاوی همچون دعوای متقابل، دعوای اضافی، دعوای جلب ثالث و دعوای ورود ثالث است.

دعوای ورود ثالث، در ماده ۱۳۰ قانون آیین مدنی، مورد اشاره قرار گرفته است که بر اساس آن، در صورتی که شخص ثالث غیر از طرفین دعوی، برای خود، حق مستقلی قائل باشد و یا تشخیص دهد که ورود او به دعوی، در احقاق حقوق یکی از طرفین، تاثیر گذار است می‌تواند وارد دعوی شود که در اصطلاح حقوقی، به آن، ورود شخص ثالث می‌گویند که با اعتراض شخص ثالث و جلب شخص ثالث متفاوت است. بر اساس قانون، ورود شخص ثالث، تا زمانی امکان پذیر است که دادگاه، ختم رسیدگی را اعلام نکرده باشد.

اما سوالی که در این خصوص مطرح می‌شود، این است که ورود ثالث به دعوی، در مرحله بدوی و تجدید نظر از چه طریقی میسر است؟ در پاسخ به این سوال، باید گفت که ورود ثالث در مرحله بدوی و تجدید نظر خواهی، از طریق طرح دادخواست، امکان پذیر است. بر اساس ماده مذکور، خواهان، باید دادخواست ورود ثالث را به دادگاهی که دعوی در آنجا در حال رسیدگی است ارائه نموده و در این دادخواست، منظور خود را به طور صریح بیان نماید.

بر این اساس، باید گفت که ورود شخص ثالث به دعوی، در دادگاه بدوی، به این صورت است که خواهان، می‌بایست مانند سایر دعاوی حقوقی، اقدام به تنظیم و ثبت نمونه دادخواست ورود ثالث نموده تا توسط دادگاه، مورد رسیدگی قرار گیرد. لازم به ذکر است که در مرحله تجدید نظر خواهی نیز، امکان ورود شخص ثالث، وجود دارد.

دادخواست ورود ثالث در مرحله تجدیدنظر

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، منعی برای ورود شخص ثالث به مرحله تجدید نظر وجود نداشته و تا زمانی که دادگاه، ختم رسیدگی را اعلام نکرده است، شخص ثالثی که خود را ذی نفع در پرونده می‌بیند، می‌تواند وارد دعوی شود. در این میان، تفاوتی نیست که دعوی، در مرحله بدوی بوده و یا دادگاه تجدید نظر، در حال رسیدگی به دعوی باشد.

در هر حال، ورود ثالث در مرحله تجدید نظر، نیازمند آن است که خواهان، اقدام به تهیه یک نمونه دادخواست ورود ثالث نموده و آن را برای رسیدگی، به دادگاه ارائه نماید. همانطور که اشاره شد، دادخواست ورود ثالث در مرحله تجدید نظر خواهی، می‌بایست به دادگاه ارائه شود که دعوای اصلی، در آنجا مطرح است و در این صورت است که حین رسیدگی به دعوی اصلی، دعوای ورود ثالث نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نحوه تنظیم دادخواست ورود ثالث

در خصوص نحوه تنظیم متن دادخواست ورود ثالث، باید به مواد ۱۳۱ به بعد قانون آیین دادرسی مدنی توجه نمود که بر اساس آن، دادخواست ورود شخص ثالث و رونوشت ضمائم دادخواست، می‌بایست به تعداد طرفین دعوی اصلی، به علاوه یک نسخه دیگر، تنظیم و به ثبت برسد. دادخواست ورود ثالث نیز، مانند سایر موارد، می‌بایست شرایط مربوط به نحوه تنظیم دادخواست را دارا باشد تا توسط دادگاه، رد نشود.

همچنین، بعد از وصول نمونه دادخواست ورود شخص ثالث به دادگاه بدوی یا تجدید نظر، وقت رسیدگی به دعوی اصلی، به شخص ثالث نیز، اعلام می‌شود و نسخه‌ای از دادخواست و ضمایم آن، برای طرفین دعوای اصلی نیز ارسال می‌شود تا در جریان ورود شخص ثالث، قرار گرفته باشند. البته، اگر دادگاه تشخیص دهد که ورود ثالث، به منظور تبانی یا تاخیر در رسیدگی است، دعوای ثالث را از دعوای اصلی، تفکیک کرده و به صورت جداگانه، به آن رسیدگی می‌کند.

در خصوص نحوه تنظیم دادخواست ورود ثالث، باید به این نکته نیز اشاره نمود که بر اساس ماده ۱۳۴ قانون آیین دادرسی مدنی، رد دادخواست، ابطال دادخواست یا رد دعوای شخص ثالث در مرحله بدوی، منجر به ممنوعیت وی از ورود او به مرحله تجدید نظر خواهی نمی‌شود. هر گونه تشریفات مربوط به رسیدگی به دعاوی ورود ثالث، مشابه تشریفات همان مرحله است مثلا، دعوای ورود ثالث در مرحله بدوی، مطابق تشریفات رسیدگی به دعوی در مرحله بدوی است.

گزارش: سید ایمان جعفری

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *