جزییات انهدام باند سارقان خودرو که سفارشی دزدی می‌کردند/ فروش خودرو‌های ۴۰ میلیونی به قیمت ۴ میلیون

21:03 - 02 تير 1397
کد خبر: ۴۳۰۲۰۱
دزدان حرفه‌ای که همگی در زندان با هم آشنا شده بودند و سفارشی اقدام به سرقت خودرو‌ها می‌کردند و پس از سرقت خودرو از پارکینگ‌های عمومی، آن را با جعل سند می‌فروختند، دستگیر شدند.

جزییات انهدام باند سارقان خودرو که سفارشی دزدی می‌کردند/ فروش خودرو‌های ۴۰ میلیونی به قیمت ۴ میلیونبه گزارش خبرنگار گروه جامعه اسفند سال گذشته مردی با حضور در پلیس آگاهی از سرقت خودروی زانتیای خود خبر داد. شاکی به پلیس گفت: برای ساعاتی خودرویم را در نزدیکی پایانه اتوبوسرانی میدان آزادی پارک کردم، اما زمانی که بازگشتم، خبری از خودرویم نبود.

همزمان با تشکیل پرونده قضایی، تحقیقات پلیسی برای شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان ادامه داشت تا این‌که افراد دیگری نیز با حضور در پلیس آگاهی شکایت کردند خودرو‌های زانتیا و پژو پارس آن‌ها که در سطح شهر پارک بوده، سرقت شده است.

بررسی این پرونده‌ها نشان می‌داد این خودرو‌ها که تجهیزات ایمنی از جمله دزدگیر و قفل پدال نداشته‌اند، به شیوه‌ای مشابه به سرقت رفته است.

با افزایش شکایت‌ها تحقیقات برای دستگیری سارقان ادامه داشت تا این‌که شش ماه پس از این ماجرا، هفته گذشته ماموران با کشف سرنخ‌هایی، متوجه شدند دو خودروی سرقتی پژو و زانتیا فروخته شده است. با تحقیق از خریداران معلوم شد، فروشندگان با اسناد خودرو اقدام به فروش آن کرده‌اند.

با اطلاعاتی که این دو نفر در اختیار پلیس قرار دادند و چهره‌نگاری، مشخص شد آن‌ها سابقه‌دار بوده و در زمینه دزدی و خرید و فروش خودرو‌های سرقتی فعالیت دارند.

این دو نفر تحت‌تعقیب پلیس قرار گرفته و چند روز پیش در عملیات جداگانه پلیسی در یکی از شهر‌های زنجان دستگیر شدند. متهمان با انتقال به پلیس آگاهی به سرقت سریالی خودرو‌های زانتیا و پژوپارس و فروش آن‌ها اعتراف کردند.

یکی از سارقان به افسر تحقیق گفت: ما همراه مردی دیگر باند سرقت را تشکیل دادیم. ابتدا مکان‌هایی را که مردم خودروهایشان را آنجا پارک می‌کردند، زیرنظر می‌گرفتیم. بعد با اطمینان از این که خودرو‌ها دزدگیر و قفل پدال ندارند، راحت و سریع خودرو‌ها را سرقت می‌کردیم.

وی ادامه داد: برخی خودرو‌ها را با مدارک جعلی می‌فروختیم، تعدادی را هم به مبلغ سه تا ده میلیون تومان به افراد خلافکار که در زمینه سرقت، زورگیری و قاچاق کالا فعالیت داشتند، می‌فروختیم.

با اعتراف این متهم و همدستش، دیگر عضو باند هم شناسایی و دستگیر شد و در مواجهه حضوری با آن‌ها به سرقت‌های سریالی و فروش خودرو‌های دزدی اعتراف کرد.

در ادامه تحقیقات معلوم شد این متهمان علاوه بر شهر‌های زنجان، با سفر به شهر‌های سه استان دیگر هم به سرقت‌های مشابه دست زده‌اند. برای متهمان قرار قانونی صادر شد. تحقیقات تکمیلی از آن‌ها برای مشخص شدن دیگر جرایمشان و دستگیری خریداران اموال سرقتی ادامه دارد. بررسی‌های پلیسی نشان می‌دهد که متهمان همگی با هم همبند بوده اند و در زندان با یکدیگر آشنا شده اند. بعد از آزادی از زندان هم از آنجایی که هیچ راهی برای امرار معاش نداشتند بار دیگر باند سرقت‌های سریالی را راه انداخته اند و با سرقت خودرو‌های به قول خودشان رو پا با یک ترفند قدیمی که به سند نمره کردن معروف است خودرو‌ها را تغییر سند داده و برای فروش به شهرستان‌های مرزی می‌بردند. 

باند ۴ نفره از دزدان حرفه‌ای و سابقه داری که ۸۰ دستگاه خودروی سواری نمره شده را سرقت کرده بودند به پایان خود رسیدند.

در تحقیقات از متهمان بیش از ۸۰ دستگاه خودروی مسروقه سند نمره شده شامل خودرو‌های ماکسیما، زانتیا، پژو پارس، پژو ۲۰۶، وانت پیکان و وانت نیسان کشف شده است.

تحقیقات در حال حاضر برای شناسایی مالباختگان و اقدامات قانونی برای استرداد خودرو‌های کشف شده در حال انجام است.

گفتگو با سر دسته باند سرقت

اسمت چیه وچند سالته؟

فرهاد، ۳۸ ساله هستم. سابقه هم دارم. اما قبول ندارم که سر دسته باند هستم. بچه‌ها احترام من را داشتند. ما اصلا رییس نداشتیم که من رییس باشم. الان شما یک چیزی می‌نویسید توی روزنامه‌ها هم چاپ می‌شود هر کسی که از راه برسد روی من اعتراف می‌کند. من بیچاره می‌شوم. من عضو باند بودم. قبول هم دارم. دزدی هم کرده ام. اما رییس نبودم به کسی هم دستور سرقت نداده ام.

به چه اتهامی دستگیر شدی؟

سرقت خودرو. من قبلا هم سرقت کرده ام. پراید و پژو راه دستم است برای سرقت هم پراید و هم پژو شیوه و شگرد خاص دارم.

چطوری دزدی می‌کنی؟

به راحتی آب خوردن. اصلا هم مهم نیست که ماشین دزد گیر داشته باشد یا نداشته باشد. یک چیزی بگویم. ماشین اگر دزدگیر داشته باشد دزدی آن خیلی راحت است؛ اگر کسی می‌خواهد ماشینش سرقت نشود، باید قفل فرمان و قفل پدال هم داشته باشد. دزدگیر الکترونیکی است. زود می‌شود با یک شوک ناگهانی سیستم برق خودرو را قطع کرد و خودرو را خفه کرد. بعد هم روشنش کرد و برد. به همین راحتی، اما قفل پدال و قفل فرمان کار را برای ما سخت می‌کند. برای همین هم کمتر سراغ ماشین‌های که خیلی قفل دارند می‌رویم. الان هم که همه دزدگیر دارند فقط و کار ما را راحت کردند و ما هم راحت دزدی می‌کنیم و تمام.

چند فقره سرقت داشتی؟

۲۳ فقره.

چه خودرو‌هایی را سرقت می‌کردی؟

پژو، زانتیا، پرشیا .

شیوه سرقت‌ها را توضیح بده.

مالخر سفارش می‌داد چه خودرویی می‌خواهد من و همدستم آن ماشینی که مالخر می‌خواست در عرض ۳ یا ۴ دقیقه سرقت می‌کردیم.

چرا در ماشین‌های سرقتی پراید جزو آن‌ها نبود؟

به خاطر اینکه پراید برای ما صرف نداشت. مگر پراید را چقدر می‌خریدند که ما برای فروشش ریسک کنیم.

چه قیمتی ماشین‌ها را به مالخر می‌فروختی؟

۳ الی ۴ میلیون به مالخر می‌فروختم و او هم با عوض کردن نمره ماشین، خودرو‌ها را به قیمت واقعی می‌فروخت.

چند تا سابقه داری؟

۲ عدد سابقه سرقت دارم؛ که برای هر کدام از آن‌ها حبس کشیدم و رد مال هم داده ام. من قبلا خودم صافکاری داشتم، اما نشد که کاسبی کنم. کارم سخت بود خودم هم دل به کار کمتر می‌دادم برای همین آلوده شدم الان هم پشیمانم، اما فایده‌ای نداره.

چند وقته از زندان آزاد شدی؟
تقریبا یک سال است. من که آزاد شدم فرید و محمد هم با فاصله یک هفته آزاد شدند؛ یک ماه از هم بی خبر بودیم. بعد دوباره به پست هم خوردیم و کار را شروع کردیم.

قبل از اینکه سرقت کنید چه کاری انجام می‌دادید؟

من در کارخانه کار می‌کردم، مسئول تاسیسات بودم که تعدیل شدم. آن وقت هم دستم کج بود از انبار جنس دزدی می‌کردم، اما وقتی بیکار شدم، رسما دزدی می‌کردم. آن هم دزدی باکلاس نه دله دزدی.

خانواده ات می‌دانند که سارقی؟

بله چند بار دستگیر شده بودم و زندان رفته بودم خانمم می‌دانست. با خانواده همسرم و خانواده خودم زیاد رابطه نداریم که آن‌ها هم خبر داشته باشند. ولی خب کسی که چند بار زندانی بشود، همه می‌فهمند که یک ریگی به کفشش دارد. کلا برایم مهم نیست. من در برابر خانواده ام مسئول هستم. خانمم می‌داند.

الان پشیمان نیستی؟

پشیمان بودن که فایده‌ای ندارد. الان نگرانم که شاکی‌های پرونده ام زیاد بشوند. ندارم رد مال کنم یا باید بیشتر در زندان بمانم یا برای رد مال باید قرض کنم که بعدا جای قرض‌ها را پرکنم. کاری هم که بلد نیستم باز باید دزدی کنم .

 انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *