۶۴ هزار میلیارد ریال از معوقات بانکی وصول شده است/ جدیدترین آمار ممنوع الخروجی‌ها/ رشد ۲۱ درصدی صدور اسناد مالکیت در دو ماهه امسال

12:19 - 02 تير 1397
کد خبر: ۴۳۰۰۸۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به معوقات بانکی وصول شده در سال ۹۶، گفت: تقریبا ۶۴ هزار میلیارد ریال از معوقات بانکی وصول شده که میزان دقیق آن ۶۳ هزار و ۹۶۹ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۱۰۸ ریال است که به بانک‌ها عودت داده شده است.
۶۴ هزار میلیارد ریال از معوقات بانکی وصول شده است/ جدیدترین آمار ممنوع الخروجی‌ها/ رشد 21 درصدی صدور اسناد مالکیت در دو ماهه امسالبه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با گرامیداشت یاد و نام شهید مظلوم بهشتی و 72 شهید حادثه 7 تیر 1360 آغاز هفته قوه قضاییه را تبریک گفت.

تویسرکانی در آیین بهره برداری همزمان پروژه های عمرانی و فناوری اطلاعات گفت: در رابطه با ثبت پروژه وقایع طلاق سیستم ما زیرساختهای لازم را تهیه کردند و از امروز با افتتاح این سیستم دفاتر ثبت طلاق که در دفتر ثبت می شد به طور دقیق از جمله مشخصات دقیق شهود و زوجین و فرآیندها به صورت سیستمی خواهد بود و مسائل بسیار مهمی که در رابطه با ثبت طلاق از نظر شرعی وجود داشت مثل حضور دونفر شاهد عاقل و ... با افتتاح این سیستم آسان خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: شاید در گذشته به خاطر سیستم سنتی در ثبت وقایع طلاق اشخاص گاهی حضور نداشته‌اند اما امروز این اقدام به شکل الکترونیکی صورت می گیرد که باعث افزایش امنیت اطلاعات، جلوگیری از تناقض تنظیم اسناد، افزایش دقت و کنترل تنظیم سند طلاق، افزایش سرعت دسترسی به اسناد طلاق، کنترل نظارت بهتر بر روند تنظیم سند طلاق، امنیت مشخصات جاری کننده صیغه طلاق و شهود شده است.

وی افزود: همچنین دقت بیشتر در ثبت علل و عوامل وقوع طلاق در این سیستم باعث می شود با وقت بیشتری بتوانیم درباره ثبت وقوع طلاق تحلیل آماری داشته باشیم.

تویسرکانی در ادامه با اشاره به پروژه‌های عمرانی افتتاح شده بیان کرد: امروز به طور همزمان در استان کرمانشاه اداره کل و ثبت ناحیه سه با متراژ ساختمان 3300 متر مربع و متراژ زمین 2 هزار و 440 مترمربع، در استان بوشهر اداره ثبت این استان با متراژ سا ختمان 2100 و متراژ زمین 1700 متر مربع و در استان فارس اداره ثبت ناحیه اول با متراژ ساختمان 2000 و زمین 2500 متر مربع افتتاح شد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشوراظهار کرد: همچنین مرکز داده استان فارس با متراژ ساختمان 200 متر مربع و اداره ثبت نمین در استان اردبیل با متراژ ساختمان 870 و زمین 850 متر مربع امروز به همت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افتتاح شد.

وی با اشاره به مجموعه فعالیت‌هایی که سازمان ثبت در یکسال گذشته انجام داده، ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تبیین یک راهبرد دقیق وانگیزه ارتقاء خدمت رسانی به مردم و گذر از سیستم‌های قدیمی و با کاهش مراجعات مردم جهت دریافت خدمت و با شفاف سازی در ارائه خدمات و منظم سازی سوابق 100 ساله در سازمان قدمهای بسیار گسترده برداشته است.

تویسرکانی تصریح کرد: سازمان ثبت به دلیل اینکه اجزاء مختلف دارد و در سراسر کشور گسترده است همه مردم با این خدمات مرتبط هستند و ما به طور جدی معتقد هستیم اقدامات باید منجر به رضایتمندی مردم در ارائه خدمات بشود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: امروز در ارتباط با خدمات دفاتر اسناد رسمی که بیش از 7 هزار دفترخانه هستند شاهد تحولات چشمگیری هستیم و حجم عظیمی از اقدامات دفتری امروز حذف شده است و در مجموع ادارات ثبت اسناد که بخش عمده فعالیت‌ها در جستجو در دفاتر کاغذی و مکاتبات معطوف بود این موارد امروز کاهش یافته و کاهش اقدامات سنتی باعث افزایش دقت و سرعت در امور شده است.

وی با بیان اینکه سالانه حجم خدمات ارائه شده به مردم در حال افزایش است، گفت: در سال 96، حجم فعالیت‌ها در مقایسه با سال 95 ، 25 درصد رشد داشته که در مقایسه با دو ماه ابتدای سال 96، با دو ماه ابتدای سال 97 در بخش زیادی از خدمات شاهد رشد بودیم.

تویسرکانی گفت: در صدور اسناد مالکیت در دو ماه 97 نسبت به دو ماه ابتدای 96، 21 درصد رشد و در خدمات دفاتر رسمی 19 درصد نسبت به این مدت افزایش داشتیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: در دو ماه ابتدای سال 97 نسبت به دو ماه ابتدای سال 96، رشد 6 درصدی داشته که در مقایسه با سال قبل منفی بوده است.

وی بیان کرد: در دو ماه ابتدای سال 97 این موضوع متوقف شده و از رشد 5یا 6 درصد به رشد 1 درصدی رسیده ایم که امید است تا پایان سال به این شکل ادامه داشته باشد.

تویسرکانی با اشاره به خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با فضای کسب و کار افزود: به دلیل تاکیدات مقام معظم رهبری برای توجه به امور اقتصاد مقاومتی تلاش کردیم این مسائل را بهبود بخشیم که ارزیابی‌های بین المللی در رابطه با فضای کسب و کار متشکل از عملکرد دستگاه‌های مختلف در کشور همچون امور بانکی، بیمه، تامین اجتماعی ،‌ مالیاتی و امور مربوط به تثبیت مالکیت‌ها است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در زیرشاخه موثر در فضای کسب و کار طبق ارزیابی بین المللی قدم‌های جدی برداشته و اقدامات اصلاحی منجر به بهبود رتبه کشور در فضای کسب و کار شده است که اگر دیگر دستگاه‌ها نیز اینگونه تلاش می کردند قطعا در ارزیابی بین المللی بهبود بیشتری کسب می کردیم.

وی عنوان کرد: بر اساس آمار بانک جهانی در سال 2013 رتبه کل کشور از بین 165 کشور 145 ارزیابی شده و رتبه مربوط به ثبت مالکیت که مرتبط به این سازمان است رتبه 165 بوده است.

تویسرکانی تصریح کرد: این رتبه در سال 2014 ، 152 در سال 2015، 130 و ارزیابی بانک جهانی در سال 2016 برای کشور 118 از 190 کشور بود و رتبه ثبت مالکیت‌ها 91 ارزیابی شده بود و در سال 2017 از بین 189 کشور رتبه کل کشور 120 و رتبه مربوط به ثبت مالکیت 86 عنوان شده است که ملاحظه می کنید ارتقا بسیار خوبی در این حوزه داشتیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: در سال 2018 رتبه کشور 124 از 189 کشورارزیابی شد و لیکن رتبه ثبت مالکیتها 87 است و البته بخشی از اقدامات مرتبط با سازمان ثبت اسناد و املاک نیست مثل امور مالیاتی که در ثبت مالکیت تاثیر گذار است واگر آن دستگاه ها نیز عملکرد خوبی داشته باشند بهبودی خوبی خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه به اعتقاد کارشناسان بانک جهانی اقدامات ثبت مالکیتها در ایران تحولات خوبی داشته است، بیان کرد: در ثبت ملک و شرکت تقریبا درردیف کشورهای بسیار پیشرفته و به شکل سیستمی انجام می‌شود.

تویسرکانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آمار ممنوع الخروجی‌ها گفت: در سال 96، از مجموع افرادی که در رابطه با بدهکاری ادارات اجرا ممنوع الخروج شده اند عبارتند از 21 هزار و 535 نفر که به دلیل بدهکاری ممنوع الخروج شده اند و این میزان در سال 96 نسبت به سال 95 ، 31 درصد افزایش داشته است و از این تعداد ممنوع الخروجی‌ها 11 هزار و 875 نفر بدهی آنها وصول شده است و طلب خود را پرداخت کرده اند و رفع ممنوع الخروجی شدند.

تویسرکانی با اشاره به معوقات بانکی وصول شده در سال 96 گفت: تقریبا 64 هزار میلیارد ریال از معوقات بانکی وصول شده که میزان دقیق آن 63 هزار و 969 میلیارد و 604 میلیون و 907 هزار و 108 ریال است که به بانکها عودت داده شده است.

تویسرکانی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه با توجه به اینکه کد رهگیری در املاک الزامی نیست، مردم چگونه از خرید ملک خود مطمئن باشند، بیان کرد: کد رهیگری یک اقدام مناسب نبود؛ آنچه مورد تأیید ما است و در سیاست های کلی برنامه های توسعه کشور آمده توسعه ثبت رسمی است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: ما همواره تاکید کردیم اقدامات در بنگاه‌های معاملات ملکی باید مقدمه ثبت رسمی باشد و کد رهگیری مفهومی ندارد که در این باره نیازمند به یک اصلاحات و تجدید نظر هستیم.

وی گفت: این کدهای رهیگری اثر عملی ندارد که بعضی مواقع ارائه می شود و گاهی ارائه نمی شود و در مواردی که داده می شود اثر حقوقی مناسبی نمی توان برای آن باز کرد چرا که این اسناد در حکم سند عادی است و بار حقوقی آن در همین اندازه تعریف شده است ولی اگر معامله ای در دفترخانه‌های اسناد رسمی به ثبت برسد در حکم سند لازم الاجرا است و اگر اختلافی صورت بگیرد بدون مراجعه به دادگاه لازم الاجرا است.

تویسرکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر خودمختاری مناطق آزاد در ثبت و نحوه نظارت بر این موارد مناطق آزاد اظهار کرد: ما معتقد هستیم برخی امور که جنبه حاکمیتی دارد باید در کشور نسبت به آن وحدت رویه داشته باشیم، مثلا در امر قضاوت یا امور ثبتی باید به شکل گیری وحدت رویه قائل باشیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور توضیح داد: این درست نیست شرکتی در منطقه آزاد بدون هماهنگی به ثبت برسد و فعالیت‌های خود را در سرزمین مادری توسعه دهد که با اشکالات جدی مواجه می شود کمااینکه مشاهده می کنید دهها شرکت گاهی با یک آدرس به ثبت رسیده که باید به سمت شفاف سازی پیش برویم.

وی متذکر شد: اگر در زمینه ثبت شرکتها و مالکیت‌ها با شفافیت عمل کنیم حقوق دولتی مثل دریافت مالیات، نظارت بر فعالیت شرکتها و ... ضایع نخواهد شد که این معنا در همه کشورهای پیشرفته رعایت می شود.

تویسرکانی افزود: اگر بخواهیم به اقتصاد مقاومتی متکی باشیم حتما باید به فرآیندهایی مجهز باشیم که باعث شفافیت فعالیت های اقتصادی می‌شود و در این صورت سیستم های ثبت اجازه نمی‌دهد حیات خلوت و تاریکخانه‌هایی در این باره بوجود بیاید و ما با سازمان مالیاتی همکاری های گسترده داشتیم که منجر به افزایش درآمدهای مالیاتی از حوزه شرکتهای تجاری شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به این پرسش که بستر سازی سازمان اسناد و املاک کشور برای تحقق شعار امسال چه مواردی است؟ گفت: ما خدمات سازمان ثبت را پایش کردیم که می‌تواند در حوزه اقتصادی موثر باشد از جمله بهبود در فضای کسب و کار و عواملی که مربوط به سازمان ثبت بوده تلاش کردیم از دستگاه‌های دیگر جلوتر باشیم و در موضوعات مرتبط فعالیت‌های چشمگیری انجام شده است.

وی اظهار کرد: در رابطه با اقدامات خاص مثل پلمب دفاتر تجاری و ... اقدامات گسترده و موثری در فضای کسب و کار انجام شد و سعی می کنیم به فعالان اقتصادی نهایت تسهیلات برای دقت و سرعت در ارائه خدمات را انجام دهیم و به سرعت آسیب ها را رفع کنیم.

تویسرکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر پرونده زمین خواری فرودگاه جنوب تهران و اعلام اموال خاوری گفت: در حوزه سازمان ثبت ما وارث عقبه سنتی 100 ساله هستیم و در گذشته فرهنگ معاملات به شکل عادی بود و دستگاه های دولتی اهتمام لازم برای ثبت رسمی مالکیت دولت را انجام نداده اند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در قانون جامع کاداستر پیش بینی شد دستگاه های دولتی ظرف دو سال تمامی مستندات مالکیت دولت را به سازمان ثبت برای صدور اسناد مالکیت ارائه دهند که در مجموع عملکرد دستگاه های دولتی رضایت بخش نبوده است که بنده ابتدای امسال نامه ای به معاون اول رئیس جمهور نوشتم که وی دستور دادند اقدامات جدی در تثبیت مالکیت‌ ها انجام شود که امید است که دولت و همچنین مردم در این باره اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: اگر اقدامات لازم در تثبیت مالکیت‌ها انجام شود موضوع زمین خواری از بین می رود و اگر یک مالکیت متعلق به دولت ثبت شود کسی به خود اجازه نمی دهد اراضی دولت را تصرف یا ساخت و ساز غیرمجاز کند.

گفتنی است، به همت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آئین بهره برداری پروژه های عمرانی و فنآوری اطلاعات به طور همزمان در ۴ استان فارس، بوشهر، اردبیل و کرمانشاه برگزار شد.

همچنین اقدامات زیرساختی برای بهبود ثبت وقایع ازدواج و طلاق نیز در این جلسه افتتاح شد که با ارائه آمار دقیق به عنوان آمار پایه تاثیر مثبتی در بسیاری از امور اجتماعی خواهد داشت.

تویسرکانی تصریح کرد: همه این آسیبها و مشکلات در این حوزه به معاملات عادی بر می گردد که باید بخش حاکمیتی در دولت و مردم با دقت در توسعه ثبت رسمی اهتمام داشته باشند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فرودگاه ها و حریم های فرودگاهی گفت: در این باره قدمهای خوبی برداشتیم که 90 درصد مالکیت‌های فرودگاه‌های کشور تثبیت شده و بخشی از مشکلات درباره فرودگاه مهر آباد است و برخی از مشکلات هم در اطراف و حواشی فرودگاه امام خمینی (ره) است که این موارد را به مسئولین بیان کرده ایم.

وی متذکر شد: در شروع واگذاری اراضی مربوط به فرودگاه امام خمینی (ره) دقت کافی نبوده است و اختلافات ما بین فرودگاه مهر آباد و دستگاه‌های حواشی و برخی افرادی که در گذشته نسبت به اراضی فرودگاه مهر آباد تصرفاتی داشته اند وجود دارد که برای حل این مشکل اعضای تیم مشترک از سازمان ثبت و فرودگاه‌ها تشکیل و این موضوع را پیگیری می کنند که امید است حل شود.

تویسرکانی گفت: تداخلات بین دستگاه‌ها و شرکت فرودگاه‌های کشور و بخشی از مشکلات مربوط به ادعاهای مردم در این موضوع وجود دارد که ریشه در معاملات عادی دارد و ما وارث این بی نظمی هستیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره اموال خاوری هم گفت: در حال حاضر در رابطه با اموال غیر منقول همه اشخاص که سند مالکیت رسمی در کشور دارند اطلاعات لازم را در سیستم داریم و به لحاظ قابلیت جستجو از جمله این فردی که اشاره کردیم توانایی لازم را داریم که به دستگاه قضایی اعلام شده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تخلفات سردفتران و انفصال از خدمات و اینکه چرا آزمون کانون سردفتران تعداد کمی را در تهران پذیرش می کند، بیان کرد: در تهران نیاز به سردفتر به لحاظ عددی نداشتیم که این موضوع هم تعارضی با قانون ندارد. درباره انفصال‌ها هم ما در تخلفات به شکل جدی پیگیر هستیم و در سال 96 ، 34 نفر از سردفتران و دفتریاران به دلیل تخلفات انفصال دائم گرفتند و به لحاظ تخلفات 120 نفر تعلیق شدند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره انفصال‌های موقت گفت: انفصال‌های موقت از 15 روز تا 1 ماه یا 2 ماه در سال 96 ، 452 مورد بوده که ما با جدیت با آن برخورد می کنیم و متناسب با میزان تخلف تعلیق موقت دادیم.

تویسرکانی در پایان در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر زمان آزمون کانون سردفتران گفت: این موضوع را ما اعلام کردیم و تصور می کنم اکثریت تسریع در آزمون را خواستار هستند که به نظر می رسد تغییر این تاریخ مقدور نیست چون فرآیند گزینش و انتخاب اشخاص برای دوره کارآموزی نیاز به فرصت بیشتری دارد.

فاطمه خسرونژاد



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *