پیشنهاد ایران به کرسی اجلاس اوپک نشست/تلاش بی‌فایده برخی کشورها برای بر هم زدن بازار نفت

10:37 - 02 تير 1397
کد خبر: ۴۳۰۰۴۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
با اتمام هفتمین سمینار بین المللی اوپک و اجلاس ۱۷۴ اوپک در روز گذشته که با حساسیت هایی همراه بود، ۱۴ عضو اوپک بر سر میزان تولید نفت و عرضه آن به بازار‌های جهانی تا سقف یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به توافق رسیدند.

پیروزی ایران در نشست اوپک/به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، با اتمام هفتمین سمینار بین المللی اوپک و اجلاس ۱۷۴ اوپک که طی دو روز گذشته در وین برگزار شد، ۱۴ عضو اوپک بر سر میزان تولید نفت و عرضه آن به بازار‌های جهانی به توافق رسیدند.

این دوره از نشست که با حواشی و حساسیت‌هایی همراه بود در نهایت سبب آن شد توافق اوپک که در نوامبر ۲۰۱۶ حاصل شده بود ادامه یابد و اعضا میزان تولید خود را تا سقف یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه حفظ کنند.

موضعی که ایران از سوی ایران پیشنهاد و بر اجرا آن تاکید شد و بیژن زنگنه، وزیر نفت طی صحبت‌های خود اعلام کرد ایران با هرگونه افزایش تولید نفت اوپک مخالف است، زیرا بازار با عدم تعادل روبه‌رو نیست.

در این میان کشور‌های ونزوئلا و عراق و الجزایر هم راستا با نظر ایران در نشست حضور داشتند و بنا بر اظهارات زنگنه ایران و الجزایر تا پایان نشست محکم ایستاده بود تا اگر به هر دلیلی پیشنهاد رأی نیاورد، هر تصمیم دیگری وتو شود.

** تلاش برخی کشور‌ها برای افزایش تولید

این در حالی است که برخی کشور‌ها مانند روسیه، عربستان و امریکا خواهان افزایش میزان تولید نفت تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز بوده اند و در این زمینه پیش از برگزاری جلسه اوپک دیدگاه‌های خود را بیان کرده بودند.

افزایش تولیدی که از سوی زنگنه بیشتر شبیه به شوخی بود، زیرا در بازار چنین ظرفیت‎های مازادی وجود ندارد.

** بند‌های توافق نامه روز گذشته نشست اوپک

طبق بند‌های توافق نامه صادر شده روز گذشته اعضای اوپک و غیراوپک در ماه‌های گذشته بیشتر از میزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته اند به گونه‌ای که اکنون میزان تعهد و پایبندی آن‌ها حدود ۱۵۰درصد است.

همچنین آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته و بیش از میزان تعهد خود کاهش تولید داده‌اند، براساس سهم تعیین شده خود تولید خواهند کرد، به گونه‌ای که در این شرایط میزان پایبندی مجموع اعضای اوپک کاهش می‌یابد و به رقم به ۱۰۰درصد می‌رسد؛ و در صورت عملی شدن این تصمیم، مقدار بشکه‌های اضافی که وارد بازار‌های جهانی خواهد شد به معنای افزایش تولید نیست و تنها به منزله کاستن از میزان پایبندی و رساندن آن به رقم ۱۰۰ درصدی است.

همچنین بنا بر بیانیه صادرشده در پایان این جلسه اوپک بر تداوم تعهد اعضا بر تامین ثبات بازار‌های جهانی نفت خام، منافع مشترک کشور‌های تولیدکننده، کارایی اقتصادی، امنیت عرضه برای مصرف‌کنندگان و بازگشت سرمایه عادلانه تاکید کرد.

** پایبندی ۹۳ تا ۹۵ درصد اعضا به توافق‌های پیشین اوپک

بیژن زنگنه پس از پایان نشست با ابراز رضایت از نتیجه به دست آمده از این دوره مدعی شد پس از این باید منتظر ماند و دید کشور‌های عضو چقدر به این توافق پایبند می‌مانند که با نگاهی به تاریخ توافق‌های اوپک می‌بینیم که کشور‌های عضو همواره به حدود ۹۳ تا ۹۵ درصد به توافق خود پایبند بوده اند.

همچنین از نظر بیژن زنگنه موضع‎گیری‎های آمریکا اثر مثبتی نداشت، زیرا همه متهم به تبعیت از سیاست‎های آمریکا می‎شدند و ما از این رو اعلام کردیم که اوپک، سازمانی آمریکایی نیست که از آمریکا دستور بپذیرد.

وزیر نفت درباره آثار میزان نفتی که به بازار بازخواهد گشت، عنوان کرد: برای پاسخ به این سوال باید صبر کرد، اما به طور طبیعی این روند، قیمت‎ها را تا حدودی کاهش می‎دهد که میزان آن مشخص نیست.

گفتنی است اعضای غیراوپک نیز در امروز دوم تیرماه توافق قبلی خود مبنی بر کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‎ای عرضه نفت را مورد بررسی قرار می‌دهند.

گزارش از فاطمه افشاری



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *