آن صد نفر؛ بی‌بصیرت، خودباخته، ساده‌لوح، عقل سیاسی ناقص و ...

9:19 - 02 تير 1397
کد خبر: ۴۲۹۸۱۵
برخی از امضاکنندگان آن نامه، نویسنده، برخی تاجر، عده‌ای مقیم داخل و عده‌ای اهل خارج از کشورند و برخی گرین کارت و عده‌ای تابعیت دوگانه دارند و هرگاه در محفلی دیده می‌شوند.
آن صد نفر؛ بی‌بصیرت، خودباخته، ساده‌لوح، عقل سیاسی ناقص و ...به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، در هفته گذشته انتشار نامه‌ای تعجب‌آور از سوی عده‌ای که خود را فعال سیاسی می‌نامیدند مبنی بر ضروت تسلیم شدن بی‌قید و شرط در برابر آمریکا، موجب حیرت افکار عمومی شد و واکنش‌هایی را به همراه داشت.

در ادامه مروری به این واکنش‌ها خواهیم داشت:

می‌خواهيد درباره چه مذاكره كنيد؟!
آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار رئیس و مدیران رسانه ملی، اظهار داشت: اگر رفتار‌های غیرمتعارف آمریکا بیشتر و با تحلیل برای مردم بیان شود آن وقت عده‌ای بلند نمی‌شوند و نامه نمی‌نویسند که برویم با ترامپ مذاکره کنیم.
 
این مرجع تقلید با انتقاد از نامه‌نگاری‌های برخی‌ها برای لزوم مذاكره با ترامپ در شرايط كنونی، خطاب به آنها تاكيد كرد: از آنها بايد پرسيد با اين شروطی كه ترامپ گذاشته است می‌خواهيد درباره چه با او مذاكره كنيد، آيا می‌خواهيد فعاليت موشكی خود را تعطيل كنيد؟ يا اجازه دهيد از همه اماكن نظامی‌تان بدون قيد و شرط بازديد كنند؟ يا اينكه می‌خواهيد اسرائيل را به رسميت بشناسيد.
 
از آمریکا باید با تمام وجود متنفر بود
آیت‌الله موحدی‌کرمانی خطیب موقت نماز جمعه تهران ضمن انتقاد از افرادی که خواهان مذاکره و تسلیم بدون قید و شرط در برابر آمریکا هستند، اظهار کرد: افرادی که می‌گویند با مذاکره با آمریکا مشکلی را حل کنیم، آیات قرآن را که ناظر بر نفی طاغوت است ببینند. از آمریکا باید با تمام وجود متنفر بود. آمریکا جز جنایت، کاری نکرده است؛ آمریکا به هیچ یک از وعده‌هایش عمل نکرده و فقط به دنبال منافع خود است.
 
در زمین شیطان
خط حزب‌الله در شماره جدید خود نوشته است: در روز‌های اخیر عده‌ای از افراد وابسته به جریان‌های خاص از موضع ترس و انفعال با شنیدن خبر حمله‌ی نظامی به ایران نامه‌ای خطاب به مسئولان نظام نوشتند و در این نامه به مذاکره بدون قید و شرط با آمریکا تأکید کردند. به همین جهت خط حزب‌الله در سخن هفته‌ی این شماره‌ی خود با عنوان «در زمین شیطان» به این نامه پرداخته است. در بخشی از متن چنین می‌خوانیم: «بعضی در دلِ خود احساس ضعف می‌کنند، یا چشم غرّه‌های آمریکا آن‌ها را می‌ترساند، یا وعده‌های آمریکا و امثال آمریکا دل ضعیف و ناتوانشان را به خود جذب می‌کند؛ لذا به‌سمت آمریکا می‌کشند. آنگاه ملت و جوانان مؤمن و مدیران باایمان و باصفای کشور را متّهم می‌کنند که این‌ها نمی‌توانند؛ بنابراین ناچاریم برویم تسلیم آمریکا شویم!» (۱۳۸۱/۰۳/۰۱)

ما چهل سال تجربه داریم
سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پنجشنبه -۳۱ خرداد- طی سخنانی در مراسمی که به مناسبت شهادت دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده بود، گفت: بعضی از آقایان نامه نوشته‌اند که ما با آمریکا مذاکره مستقیم کنیم، ما چهل سال تجربه داریم و کاملا دشمنانمان را شناخته‌ایم، ما عزیزیم و دشمنان ما عزت ما را نمی‌خواهند، این‌ها را برای دانشجویان بیان و ذهنشان را آشنا کنید تا فرق بین ذهن ذلت‌آمیز را با تفکر عزت‌بخش بفهمند.

نامه آن صد نفر، تسلیم‌نامه ملت ایران است
علی‌اکبر ولایتی روز چهارشنبه -۳۰ خرداد- در همایش «استاد بسیجی، تحول انقلابی، دانشگاه تمدن ساز» با بیان اینکه اخیرا صدنفر نامه تسلیم به آمریکا را امضا کردند، بیان داشت: برخی از امضاکنندگان آن نامه، نویسنده، برخی تاجر، عده‌ای مقیم داخل و عده‌ای اهل خارج از کشورند و برخی گرین کارت و عده‌ای تابعیت دوگانه دارند و هرگاه در محفلی دیده می‌شوند.

وی ادامه داد: خلاصه اینکه نامه آن صد نفر، تسلیم نامه ملت ایران است. ملت ایران به آن‌ها وکالت نداده که نامه بنویسند. ملت ایران برای عزت کنونی‌اش هزینه داده است.

ولایتی عنوان کرد: آمریکا در برابر ایران در منطقه تسلیم است، آن‌ها باید به ایران نامه بنویسند و بدانند درآینده باید با ذلت از منطقه خارج شوند.

زیر فشار سیاسی و تحریم‌ها تسلیم نمی‌شویم
جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: از دیپلمات‌های انقلابی کشورمان انتظار می‌رود که با قاطعیت، هرگونه پیشنهاد مذاکره با آمریکا آن هم تنها چند هفته پس از توهین آشکار دونالد ترامپ به ملت ایران را رد کرده و تاکید کنند که کشورمان زیر فشار سیاسی و تحریم‌های واشنگتن برای امتیازگیری موشکی و منطقه‌ای از تهران، تسلیم نخواهد شد.

فقدان عقل سیاسی
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روز سه‌شنبه -۲۹ خرداد- در نشست خبری هفتگی خود گفت: اینکه عده‌ای خارج نشین یا داخلی نامه بدهند که با ترامپ مذاکره کنید نشان می‌دهد عقل سیاسی‌شان در این زمینه کامل نیست.

تفکرات غیر انقلابی و غیر اسلامی، امضاکنندگان نامه ذلت‌خواهی
سرلشکر پاسدار «محمدعلی جعفری» روز سه شنبه -۲۹ خرداد- در حاشیه برگزاری مراسم استاد تراز انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران درباره نامه برای مذاکره با آمریکا اظهار داشت: این افراد دارای تفکرات غیر انقلابی و غیر اسلامی هستند و به مسائل آنطور نگاه می‌کنند که دیگر کشور‌ها براساس آن، روابط بین الملل و کشورداری خود را تنظیم کردند.

وی افزود: اگر بخواهیم خوشبینانه به این موضوع نگاه کنیم و نگوییم که آن‌ها خیانت کرده و از عمد این کار را می‌کنند، نگاه و دیدگاه‌شان انقلابی و اسلامی نیست.

فرمانده کل سپاه گفت: سازش با آمریکا به معنای مرگ انقلاب اسلامی و بزرگترین ضرر برای مردم و نظام است.

سرلشکر جعفری بیان داشت: البته با مبانی فکری که این افراد دارند، نوشتن چنین نامه‌ای چندان هم عجیب نیست.

چگونه می‌توان توقع داشت که دوباره با آن دولت مذاکره شود؟
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در خلال مقاله اخیر خود با عنوان «بحران در سیاست خارجی آمریکا» به موضوع امکان ناپذیر بودن مذاکره با آمریکا اشاره کرد و نوشت: اظهارات ۳۱ اردیبهشت آقای پامپئو اوج توهم مقامات دولت کنونی آمریکا در مورد منطقه ما است. وزیر امور خارجه ایالات متحده در حالی برای مذاکره و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران شرط تعیین می‌کند که جامعه بین‌المللی نسبت به اصل امکان مذاکره و تفاهم با دولت کنونی ایالات متحده برای هر موضوعی تردید جدی دارد. دولتی که برجام را که نتیجه صد‌ها ساعت مذاکره دوجانبه و چندجانبه با حضور عالی‌ترین مقامات ایالات متحده است و به وسیله شورای امنیت ملل متحد که آمریکا عضو دائم آن است در قطعنامه‌ای به پیشنهاد خود آن دولت و تصویب تمامی اعضای شورای امنیت به یک تعهد بین‌المللی طبق اصل ۲۵ منشور ملل متحد تبدیل شده است را زیرپا گذاشته، چگونه می‌تواند توقع داشته باشد که دوباره با آن دولت مذاکره شود؟ اقدامات و اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا حتی بهانه مضحک مجاز بودن خروج از برجام به دلیل مذاکره و تفاهم توسط دولت قبلی آمریکا را هم باطل نموده و نشان داده که به فاصله چندساعت توافق شخص رئیس‌جمهوری را هم زیرپا می‌گذارد. اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از بیانیه اجلاس گروه هفت یک نمونه روشن از این روش رفتاری قانون‌گریز است. اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه مطبوعاتی بلافاصله پس از دیدار با رهبر کره‌شمالی نمونه دیگری از رفتار یک دولت خطرناک و غیرعقلانی است. آیا وزیر امور خارجه آمریکا توقع دارد که جمهوری اسلامی ایران با دولتی مذاکره کند که رییس آن دولت اعلام می‌کند «در صورتی که شش ماه دیگر متوجه شوم که اشتباه کرده‌ام، بهانه‌ای پیدا می‌کنم»؟ آیا چنین دولتی می‌تواند برای ایران شرط قرار دهد و جای شاکی و متشاکی را عوض نماید؟ ایشان فراموش کرده که این دولت کنونی آمریکا است که باید نشان دهد حرف و امضایش اعتبار دارد و نه طرفی که به تعهدات بین‌المللی و قول خود پایبند بوده است. واقعیت این است که این دولت‌های آمریکا در هفت دهه گذشته‌اند و باید به خاطر بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی و نقض فاحش توافقات دوجانبه و چندجانبه با ایران پاسخگو باشند.

ساده‌لوحی سیاسی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *