مشابهت حمله هوایی سال گذشته رژیم صهیونیستی به نوار غزه با حمله شیمیایی

8:30 - 10 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۹۲۰۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یک گروه حقوق بشری اعلام کرد حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک انبار کشاورزی در غزه در جنگ سال گذشته معادل حمله غیرمستقیم شیمیایی بود.

خبرگزاری میزان – گزارش‌های جدید نشان می‌دهند  که تاثیر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در طول جنگ سال گذشته مشابه اثرات سلاح‌های شیمیایی بود.

به گزارش «گاردین»، بررسی‌های انجام شده درباره حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه در جریان جنگ سال گذشته، نشان می‌دهند حمله هوایی به یک انبار مواد شیمیایی کشاورزی در نوار غزه به مثابه حمله غیرمستقیم شیمیایی بود.

این گزارش نخستین گزارش واحد تحقیقات سازمان غیردولتی حقوق بشری فلسطینی «الحق» است که نخستین همکاری خود را با «Forensic Architecture»، آژانس تحقیقاتی مستقر در دانشگاه «لندن» انجام داده است.

گزارشی که در نتیجه تحقیق و تجزیه و تحلیل فیلم‌های تلفن‌های همراه، پهپاد و دوربین‌های مدار بسته، ده‌ها مورد مصاحبه با ساکنان محلی و استدلال کارشناسان مهمات و دینامیک سیالات به دست آمد، نشان می‌دهد که در حمله 15 مه 2021 رژیم صهیونیستی به انبار بزرگ ادوات دارویی و کشاورزی در شمال نوار غزه، صدها تن آفت کش، کود، پلاستیک و نایلون به آتش کشیده شدند.

در یک ساعت نخست پس از این حمله، ستونی سمی از دود ایجاد شد که منطقه ای به وسعت 5.7 کیلومتر مربع با 3 هزار خانه را فرا گرفت.

ساکنان منطقه پس از حمله هوایی مذکور گزارش‌هایی از مشکلات بهداشتی ارائه کردند که شامل دو مورد سقط جنین، مواردی از ابتلا به سرطان و بثورات پوستی و نشانه‌هایی از آسیب زیست محیطی بود.

ساکنانی که اکنون در نزدیکی این منطقه آلوده زندگی می‌کنند، بوی شدید سمی را که خانواده‌هایشان پس از گلوله باران متحمل می‌شوند و تاثیرات وخیم آن بر سلامتی را گزارش کرده اند.

«الحق»، اعلام کرد که حمله هوایی رژیم صهیونیستی به انبار مواد شیمیایی کشاورزی «خضیر» نخستین مورد از سلسله حملاتی بود که به عمد زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی غزه را هدف قرار می‌داد و پس از آن چند کارخانه و انبار دیگر در نوار غزه بمباران شدند.

کارشناسان از گزارش «الحق» به این نتیجه رسیدند که اگرچه رژیم صهیونیستی از سلاح‌های متعارف در حمله هوایی مذکور استفاده کرد اما از آن جا که این حمله با آگاهی از وجود مواد شیمیایی سمی ذخیره شده در انبار صورت گرفت، مساوی با حمله غیرمستقیم با مواد شیمیایی است.

آن‌ها تاکید دارند که چنین اقدامی به وضوح ممنوع و براساس اساسنامه رم دادگاه کیفری بین المللی قابل پیگرد قانونی است.

بر اثر جنگ 11 روزه سال گذشته رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، 256 فلسطینی به شهادت رسیدند.

دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) در سال 2019 تحقیقاتی را درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی آغاز کرد.

رژیم صهیونیستی با صلاحیت دادگاه کیفری بین المللی برای رسیدگی به این موضوع مخالفت می‌کند.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که حملات سال گذشته به اهداف نظامی در نوار غزه به صورت قانونی انجام شد.

جنگ 11 روزه سال گذشته رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، سومین دور از درگیری‌های تمام عیار میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین در نوار غزه بود.

نوار غزه از سال 2007 تحت محاصره رژیم صهیونیستی قرار گرفت؛ از آن زمان زیرساخت‌های مختلف در نوار غزه دچار مشکلات جدی شده و 2 میلیون نفر از ساکنان نوار غزه برای مقابله با افزایش آلودگی هوا، خاک و آب دچار دست و پنجه نرم می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *