آمریکایی‌ها طوری بازیکنان ما را «سین‌جیم» می‌کردند که انگار با مامور اطلاعاتی طرف هستند/ قرارداد کولاکوویچ باید با دقت بیشتری تنظیم می‌شد

11:18 - 30 خرداد 1397
کد خبر: ۴۲۹۱۹۴
دسته بندی: ورزشی ، توپ و تور
رئیس فدراسیون والیبال گفت: آمریکایی‌ها اینگونه پاسخ محبت ما را دادند و ۳ ساعت تیم ملی ایران را در فرودگاه معطل کردند و طوری بازیکنان ما را سین‌جیم کردند که انگار بازیکنان ما مامور اطلاعاتی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ، حدود ۵ ماه از ریاست احمد ضیایی در فدراسیون والیبال می‌گذرد. ضیایی که پیش از این نایب رئیس این فدراسیون بود پس از این که داورزنی، معاونت وزارت ورزش را به ریاست فدراسیون والیبال ترجیح داد به عنوان جانشین او انتخاب شد. در این مدت ۵ ماهه انتقاد‌هایی از ضیایی شد که درستی یا نادرستی این انتقاد‌ها مستلزم گذشت زمان است. با وی گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

چهار هفته از لیگ ملت‌های والیبال گذشته، عملکرد تیم ملی والیبال را در این ۴ هفته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به هدفگذاری که شده بود عملکرد تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها موفق آمیز بوده است. البته تیم ملی در مسابقه با ژاپن خیلی بد بازی کرد و به جز این مسابقه در سایر مسابقات، بازی‌های خوبی انجام داد. هدف اصلی تیم ملی در لیگ ملت‌ها، پوست‌اندازی و تغییر نسل بود و با توجه به این که المپیک ۲۰۲۰ به عنوان یک هدف برای ما محسوب می‌شود و تعداد زیادی از بازیکنان ثابت تیم ملی پا به سن گذاشته‌اند باید نفرات جدیدی به تیم اضافه می‌شدند تا در این مسابقات بتوانند کسب تجربه کنند. خوشبختانه این اتفاق در لیگ ملت‌ها رخ داد و کولاکوویچ هم این سیاست را در پیش گرفت و به لطف خدا ما نتایج بدی هم نگرفتیم. خیلی از این بازیکنان برای اولین بار در چنین میدان بزرگی حاضر شدند. البته همانطور که گفتم بازی با ژاپن مورد تایید هیچ کس نبود اما در کل من از عملکرد این تیم راضی هستم و باید از همه بازیکنان باتجربه و جوان و همین طور کادر فنی تشکر کنم و خدا به همه آنها خیر بدهد.

جوانگرایی در تیم ملی از بازی با برزیل آغاز شد، آیا این مسئله به درخواست شما صورت گرفت یا دلیل دیگری داشت؟

جوانگرایی در تیم ملی، سیاست‌گذاری اصلی ما از همان ابتدا بود، اما یکسری اشکالات در برنامه‌ریزی اولیه و همین طور فشار افکار عمومی باعث شد در روند جوانگرایی خلل ایجاد شود. متاسفانه ما ایرانی‌ها نتیجه‌گرا هستیم و بیشتر نتیجه کار را می‌بینیم و به روندی که طی شده توجه نمی‌کنیم. اگر هم اشکالی پیش آمد به این دلیل بود. با این حال به نظرم جوانگرایی در تیم ملی باید از یک سال پیش شروع می‌شد. خوشبختانه بازیکنان باتجربه به خوبی از بازیکنان جوان و بی‌تجربه حمایت کردند.

اتفاقی که همین چند روز پیش رخ داد برخورد زشت و توهین‌آمیز پلیس آمریکا با اعضای تیم ملی والیبال بود. چه واکنشی در قبال این موضوع داشتید؟

این اولین بار نیست که آمریکایی‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند. برای اخذ ویزای آمریکا ۶۰ نفر را به دوبی بردیم و مجبور شدیم هزینه‌های زیادی برای پول هواپیما و هتل و ... پرداخت کنیم، تنها به این خاطر که انگشت‌نگاری از آنها صورت بگیرد. دو سال پیش که قرار بود از تیم آمریکا میزبانی کنیم دفتر نمایندگی ایران در آمریکا در فدراسیون والیبال این کشور مستقر شد و همه کار‌ها را همان جا انجام داد، اما متاسفانه آمریکایی‌ها اینگونه پاسخ محبت ما را دادند و ۳ ساعت تیم ملی ایران را در فرودگاه معطل کردند و جوری بازیکنان ما را سین‌جیم کردند که انگار بازیکنان ما مامور اطلاعاتی هستند. تیم لهستان همان زمان در فرودگاه حضور داشت و اعضای این تیم به بازیکنان ما پوزخند می‌زدند.‌
 
نمی‌شد همان زمان با فدراسیون جهانی والیبال تماس گرفته می‌شد و تهدید به بازگشت می‌کردید؟

اگر این زمینه را در فدراسیون جهانی می‌دیدیم خوب بود، اما چنین زمینه‌ای در فدراسیون جهانی نیست که بشود از طریق این فدراسیون احقاق حق کرد. البته از طریق وزارت امور خارجه و همین طور وزارت ورزش پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد. کولاکوویچ سه‌شنبه به ایران می‌آید و جلسه‌ای با او خواهم داشت تا ببینم دقیقا چه اتفاقاتی رخ داده و پس از آن از فدراسیون والیبال آمریکا به فدراسیون جهانی شکایت خواهیم کرد.

با توجه به این که داورزنی در هیئت رئیسه فدراسیون جهانی حضور دارد امکان این که از طریق او موضوع بی‌احترامی آمریکایی‌ها پیگیری شود وجود دارد؟
 
حتما این موضوع را از طریق داورزنی پیگیری خواهیم کرد، اما متاسفانه در دنیای متمدن که ما زندگی می‌کنیم قانون جنگل برقرار است.

چندی پیش درخشنده که سخنگوی فدراسیون والیبال است عنوان کرد که سمتش در این فدراسیون تشریفاتی است و از بسیاری از اتفاقات بی‌خبر است.

درخشنده به خاطر اتفاقی که چندی پیش رخ داد و مربوط به تیم «ب» بود دلگیر شده بود. او همچنان سخنگوی فدراسیون والیبال است و تا الان ابلاغیه او را لغو نکرده‌ام. ممکن است خودش نخواهد سخنگو باشد و پس از هفته پنجم لیگ ملت‌ها از او سوال خواهم کرد و اگر نخواهد این مسئولیت را بر عهده داشته باشد فرد دیگری را به جای او انتخاب خواهیم کرد.

در قرارداد کولاکووچ مواردی وجود دارد که ابهام‌آمیز است، مثل میزان مرخصی‌های او که در سال گذشته هم این مربی حدود نیمی از سال را در مرخصی بود. آیا در تمدید قرارداد او این مسائل حل شده است؟
 
قرارداد دوم کولاکوویچ هم عینا مثل قرارداد اولیه او منعقد شده و هیچ تغییری در آن لحاظ نشده است. ضمن این که فکر نمی‌کنم مرخصی‌های کولاکوویچ در سال گذشته بیشتر از ۳ ماه بوده باشد.

اما کولاکوویچ در یکی از مرخصی‌هایش حدود ۴ ماه به کشورش رفته بود.

فکر نمی‌کنم این حرف درست باشد. ضمن این که این گونه نیست که مربیان طراز اول دنیا به طور کامل در اختیار تیم‌های ملی باشند. کولاکوویچ به همان میزانی که در قرارداد او درج شده به مرخصی رفته است. البته به نظرم قرارداد این مربی باید با دقت بیشتری تنظیم می‌شد.

یکی از مواردی که در خصوص آن انتقادات زیادی به شما شد مربوط به انتخاب جهانگیر سید عباسی به عنوان سرمربی تیم والیبال ب بود. این مربی در مصاحبه‌ای عنوان کرد که تا یک ساعت پیش از انتخابش به عنوان سرمربی تیم ب از این موضوع بی‌خبر بوده است.

سیدعباسی هرگز چنین مصاحبه‌ای انجام نداده و متاسفم که اینگونه شیطنت‌ها انجام می‌شود. مگر می‌شود ما مربی را انتخاب کنیم که تا یک ساعت پیش از انتخابش بی‌خبر باشد؟ اگر این طور است پس چه کسی کادر فنی و بازیکنانی که باید در اردو حاضر می‌شدند را انتخاب کرده است؟ ابتدا قرار بود سیچلو به ایران بیاید، اما وقتی این مربی به ایران نیامد قرار بر این شد که سیدعباسی سرمربیگری تیم ب را بر عهده بگیرد.

گفته می‌شود که شما در همه تصمیمات خود از سیدعباسی مشاوره می‌گیرید. آیا چنین مسئله‌ای واقعیت دارد؟

این مسئله واقعیت ندارد و من چندین مشاور دارم که همه  آنها دارای مقبولیت هستند که تعدادی از آنها در هیئت رئیسه حضور دارند.

به نظر می‌رسد لیگ برتر والیبال ایران ورشکسته شده و در فصل آینده لیگی با کیفیت پایین را خواهیم داشت.

نه تنها لیگ والیبال ورشکسته نشده، بلکه وضع خوبی هم دارد و این موضوع را در فصل آینده لیگ برتر می‌بینیم.
 
و صحبت پایانی.

من دست همه کسانی که هدف‌شان اعتلای والیبال کشور است را به گرمی می‌فشارم و به خرد جمعی اعتقاد زیاد دارم. امیدوارم بتوانیم با تعامل، مشکلاتی که بر سر راه والیبال این مرز و بوم وجود دارد را حل کنیم.
 
گفت‌وگو از آرش عبدی
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *