معاون اول قوه قضاییه: دستگاه قضا با پشتوانه علمی و تجربی اداره می‌شود

17:11 - 01 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۷۸۵۶۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
معاون اول قوه قضاییه گفت: امروز هر کاری که در قوه قضاییه انجام می دهیم باید پشتوانه علمی و تجربی داشته باشد.

خبرگزاری میزان_ حجت الاسلام والمسلمین محمد مصدق در آیین تکریم و معارفه روسای کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه جامعه ما در گام دوم انقلاب نیازمند حرکت جهادی در همه عرصه هاست و کارگزاران نظام اسلامی باید متفاوت از چهل سال گذشته برای حل مشکلات مردم قدم بردارند، گفت: برای اولین بار امسال برنامه کاربردی و‌ عملیاتی برای اجرایی شدن توسط روسای کل دادگستری در سراسر کشور تدوین و‌ حدود یک ماه پیش ابلاغ شد که محور این برنامه ها رضایت مندی مردم از قوه قضاییه است.

حجت الاسلام و‌المسلمین مصدق با اشاره به اهتمام جدی به مأموریت های اساسی قوه قضاییه در قانون اساسی، افزود: امروز یکی از اولویت های که ابلاغ شده این است که نمی‌توان همه استان ها را با یک بخشنامه اداره کرد لذا باید برنامه تحولی ابلاغی متناسب با نیاز استان ها بومی سازی شود.
 
وی با اشاره به اینکه در تدوین برنامه های سند تحولی باید روسای دادگستری ها اهل برنامه برای ایجاد تحول و کاهش اطاله دادرسی باشند، ادامه داد: امروز هر کاری که در قوه قضاییه انجام می دهیم باید پشتوانه علمی و تجربی داشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه استفاده از اعمال عدالت ترمیمی در سیاست کیفری جزو سیاست‌های قوه قضاییه است، افزود: استفاده از نهادهای ارفاقی مانند آزادی مشروط، صدور قرار تعلیق مجازات و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس برخی از مطالبات قوه قضاییه است که باید قضات به این موضوع بیشتر توجه کنند.
 
وی عنوان کرد:  البته اعمال همه نهادهای ارفاقی به تشخیص قاضی است و مبارزه جدی با مفسدانی که بیت المال را غارت کردند در دستور کار است تاجامعه آرامش پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق افزود: انتظار مردم برخورد با مفسدان دانه درشتی است که دست درازی به بیت المال داشتند، همه باید به رئیس قوه قضاییه در برخورد با مفسدان کمک کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق اظهار کرد: اکثر اقتصاد دانان ایران معتقدند این عمل بزرگ جراحی اقتصادی باید صورت می‌گرفت و این شجاعت رئیس جمهور را می‌رساند که قبول کرد در این موقعیت حساس این عمل جراحی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه عده ای که به دنبال مسائلی هستند که هم چنان از ارز ترجیحی استفاده کنند و تعدادشان هم خیلی زیاد نیست گفت: باید بدانند هم قوه قضاییه و هم قوه مجریه به جد در برابر اینها ایستادگی می‌کنند و برای اینها برنامه دارد.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص احتکار و گران فروشی گفت: براساس مصوبه سران سه قوه اختیارات سازمان تعزیرات حکومتی افزایش پیدا کرده است و تعریزات با افراد گران فروش و محتکر برخورد می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین مصدق در پاسخ به تعطیلی برخی واحدها و ترک فعل ها هم گفت: قوه قصاییه به جد دنبال این است چنانچه مدیر عامل کارخانه‌ای مجرم شناخته شد کارخانه تعطیل نشود و این سیاست ابلاغ شده قوه قضاییه است و به جد دنبال می‌شود و اگر هرکسی ترک فعل مجرمانه داشته باشد و در برابر حل مشکلات مردم ایستادگی کند قوه قصاییه با وی برخورد می‌کند.

حل مشکلات مردم را نصب‌العین قرار دادیم

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین مصدق در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید "علیرضا عبادی" نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند بیان کرد: در قوه قضاییه در این دوره تحول و تعالی برنامه‌ریزی کردیم که مشکلات مردم در کوتاه‌ترین زمان حل شود.

وی با اشاره به روایتی از امام حسین (ع)، خطاب به کارگزاران نظام اعم از قوه مجریه، قوه قضاییه و قوه مقننه مبنی بر اینکه حاجت‌ها و خواسته‌های مردم نسبت به کارگزاران نعمت‌هایی است که خداوند به آنان ارزانی داشته، گفت: خیلی‌ها دنبال نعمت می‌گردند و شاید این توفیق حاصل نشود ولی برای کارگزار نظام اسلامی از جمله ما کارگزاران در قوه قضاییه این نعمت و زمینه فراهم شده که بتوانیم به مردم خدمت کنیم و حضرت در ادامه می‌فرمایند از این نعمت خدادادی چرا خسته می‌شوید.

معاون اول قوه قضاییه به تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان قضایی و اداری دستگاه قضا در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: گاهی همکاران ما در ساعات پایانی شب نیز پرونده برای رسیدگی همراه خود می‌برند و دنیا ظرفیت پاسخگویی به این همه زحمات را ندارد که امیدواریم همه این زحماتی که همکاران قضایی و اداری ما با این وضعیت می‌کشند، ذخیره آخرت قرار گیرد.

وی اظهار کرد: امیدواریم ما هم بتوانیم قدمی در راستای حل مشکلات مردم و آنچه مربوط به دادگستری است، برداریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصدق با ابراز خرسندی از دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: این استان به برکت وجود حضرتعالی در همه عرصه‌های انقلاب از جمله شرکت در انتخابات و حضور در مراسمی که انقلاب و نظام نیاز دارد، نمونه است.

گفتنی است؛ رئیس قوه قضاییه ۲۵ اردیبهشت امسال حجت‌الاسلام‌ و المسلمین علی موحدی‌راد را به سمت رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی منصوب کرد.

موحدی‌راد پیش از این در سمت رئیس شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی مشغول به خدمت بوده و دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از دیگر سوابق وی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی رئیس کل سابق دادگستری خراسان جنوبی هم با حکم رئیس قوه قضاییه به سمت رئیس کل دادگستری استان کرمان منصوب شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *