مواجهه زنان و کودکان اوکراینی با بحرانی بزرگ‌تر در اروپا

17:09 - 26 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۰۷۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زنان و کودکان اوکراینی که از جنگ فرار کرده و به اروپا رفته‌اند با بحران‌های بزرگتری مانند گرفتار شدن در باندهای قاچاق انسان و آزار جنسی مواجه هستند.

خبرگزاری میزان – گزارش‌های جدید نشان می‎دهند که خطرات قاچاق انسان برای زنان و کودکان فراری از اوکراین افزایش یافته است.

به گزارش «پولیتیکو و کانورسیشن»، گزارش جدیدی که ابع تازگی منتشر شده، هشدار می‌دهد زنان و کودکانی که از اوکراین فرار می‌کنند با خطر فزاینده قربانی شدن در دست قاچاقچیان انسان مواجه هستند.

این گزارش که از سوی سازمان غیردولتی«La Strada International» تهیه شده، هشدار می‌دهد که قاچاق انسان بیشتر زنان و کودکان، افرادی که به تنهایی سفر می‌کنند و پناهندگان بدون تابعیت یا بدون مدرک را هدف قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، به دلیل قانون اوکراین مبنی بر ممنوعیت خروج مردان زیر 60 سال سن از این کشور، حدود 90 درصد از آوارگان این کشور را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش، در نتیجه این جابجایی گسترده، تعداد فزاینده‌ای از پناهندگان در معرض خطر استثمار جنسی یا مشاغل با شرایط بد قرار دارند؛ به خصوص زنان نه تنها در برابر استثمار جنسی، بلکه در برابر استثمار کارگری نیز آسیب پذیر هستند؛ حتی در برخی موارد از جمله در انگلیس در ازای ارائه مسکن و پناهگاه، از این پناهجویان اوکراینی خدمات جنسی درخواست شده است.

پناهندگان زن اوکراینی در حال فرار از جنگ هستند اما در برخی موارد خشونت بیشتری در انتظار آنهاست برای این که در آنجا سرپناه پیدا کنند.

رسانه‌ها در مورد تجاوز به زنان و دختران پناهنده اوکراینی در مکان‌هایی که به دنبال امنیت بودند، گزارش داده‌اند.

این زنان و کودکان عمدتا به لهستان و سایر کشورهای اروپایی با محدودیت‌های روادید کمتر می‌روند؛ سازمان‌های بشردوستانه به سرعت برنامه‌هایی را برای تأمین ملزومات پناهندگان اوکراینی مانند غذا و سرپناه ترتیب داده‌اند.

دولت انگلیس پیش از این سیاست جدیدی را اعلام کرد که معادل حدود 455 دلار در ماه را به مردم محلی که میزبان اوکراینی‌ها بدون اجاره هستند، ارائه می‌کند اما این تلاش‌ها، صرف نظر از اینکه چقدر حسن نیت داشته باشند، با خطرات جدیدی از خشونت جنسی و قاچاق برای زنان و دختران اوکراینی همراه است.

تحقیقات نشان می‌دهد که حتی جلوگیری از ارتکاب سوء استفاده خود کارکنان امدادرسان بشردوستانه علیه غیرنظامیان تا حدی به دلیل فرهنگ‌های سازمان یافته دشوار است.

سازمان ملل هشدار داده کودکانی که از اوکراین فرار می‌کنند، به ویژه آنهایی که از خانواده جدا شده‌اند، با خطر بالای قاچاق برای مقاصد جنسی یا کاری روبرو هستند.

تاکنون دستکم 500 کودک اوکراینی از 24 فوریه تا 14 مارس به تنهایی از اوکراین به رومانی رفته‌اند.

همچنین گزارش‌هایی از آزار دختران نوجوان اوکراینی توسط ساکنان کشورهای جدیدشان وجود دارد؛ در لهستان، مردی در اواسط ماه مارس به دلیل تجاوز به یک پناهجوی 19 ساله اوکراینی دستگیر شد؛ در آلمان نیز دو مرد در اواسط ماه مارس به یک نوجوان اوکراینی حمله کردند.

تجربه خشونت به عنوان یک زن مهاجر یا پناهنده غیر معمول نیست؛ برآورد می‌شود که از هر پنج زن و دختر پناهنده، یک نفر در طول سفر از خانه و همچنین در مکان‌هایی مانند اردوگاه‌ها و پناهگاه‌ها، خشونت جنسی را تجربه می‌کنند.

آنها همچنین در معرض خطر بالایی برای قاچاق انسان، قرار دارند (استفاده از زور یا کلاهبرداری برای کشاندن افراد به استثمار و سود.)

علاوه بر این، خشونت جنسی توسط افراد فعال در زمینه بشردوستانه یک مشکل دائمی در درگیری‌ها و بحران پناهندگان در سراسر جهان است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اوکراین اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *