کنتورهای هوشمند برای مشترکان پرمصرف برق نصب می‌شود

11:49 - 20 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۱۰۹۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون هماهنگی توانير از پايان تعميرات دوره‌ای نيروگاه‌های توليد برق حرارتی تا پايان ارديبهشت خبر داد و گفت: در راستای كنترل مصارف خارج از عرف، كنتورهای هوشمند برای مشتركان پرمصرف نصب می‌شود.

خبرگزاری میزان _ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "محمد اله‌داد با اعلام این خبر، اظهار كرد: توليد برق هزينه‌بر و زمانبر است با اين وجود همكاران صنعت برق  در خصوص ايجاد نيروگاه و تعميرات دوره‌ای اقدامات لازم را انجام مي‌دهند به طوری كه تا پايان ارديبهشت تعميرات نيروگاه‌های برق به پايان خواهد رسيد.

وی با بيان اينكه در بخش مصرف نيازمند همكاری مشتركان هستيم، افزود: امسال در حوزه كنترل‌پذيری مشتركان مخصوصا مشتركان صنعتی، اداری، كشاورزی و مشتركان پرمصرف 700 هزار كنتور هوشمند نصب شده تا مصارف خارج از عرف كنترل شود و  اميدوارم با كمک مردم بتوانيم تعادل مناسبس ميان توليد و مصرف برقرار كنيم.

اله داد گفت: مشتركانی كه ميزان مصرف آنها كمتر از الگوی مصرف باشد و همچنين افراد تحت پوشش نهادهای حمايتی مانند كميته امداد و سازمان بهزيستی، از تخفيف و بخشودگی طرح اميد بهره‌مند خواهند شد.

معاون هماهنگی توزيع توانير اضافه كرد: مجموع عوامل متعددی در خصوص مديريت مصرف وجود دارد، طبعا استفاده از لامپ‌های كم مصرف می‌تواند سهمی در كاهش مصرف داشته باشد، در بخش لوارم خانگی دامنه وسيعی از لوازم با ميزان مصرف متفاوت داريم، اما در اين بخش ميزان مصرف یخچال‌های فريزر و كولرهای گازی از اهميت ويژه‌ای برخودار است اما با استفاده از ساير لوازم برقی مانند ماشين لباسشويی و ماشين ظرفشويی در ساعات خارج از اوج بار نسبت به مديريت بار اقدام كرد.

به گفته وی، اهمیت اين اقدامات در فصل گرما به دليل افزايش مصرف بسيار بالاست به طوری كه می‌توان با خاموش كردن لامپ اتاق‌هايی كه استفاده نمی‌شود، خاموش كردن تلويزيون در زمانی كه مشغول استفاده از موبايل هستيم و يا استفاده از ساير وسايل در نيمه شب يا ابتدای صبح، در كاهش مصرف برق نقش بسزايی ايفاد كرد.

اله داد تصريح كرد: با استقرار دولت سيزدهم تامين پايدار برق در اولويت قرار گرفت به طوری كه وزير نيرو در ابتدای سال با برگزاری جلسات و ايجاد هماهنگی به دنبال تامين برق مشتركان بودند اما بايد بپذيريم كه رشد مصرف برق در كشور متعارف نيست و به طور ميانگين سالانه با رشد 5 درصدی مصرف برق مواجه هستيم كه اين موضوع به دليل قيمت پايين و قرار دادن برق به عنوان كالای حمايتی است.

وی افزود: برق در مساجد، مدارس و معابر تقريبا رايگان و كمترين نرخ نيز مربوط به كشاورزی است كه اين نظام قيمت گذاری باعث افزايش مصرف شده و طبعا مسوليت ما را در بخش توليد افزايش خواهد داد.

معاون هماهنگی توزيع توانير بيان كرد: به طور متعارف بحث جابجايی بار در همه كشورها مطرح است و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نيست كه برای تامين برق در ساعاتی از روز اقدام به ساخت نيروگاه كنيم.

اله داد خاطرنشان كرد: ساخت يک وات نيروگاه يک دلار هزينه دارد بنابراين در قالب تفاهم‌نامه‌ای با  بخش صنايع و كشاورزی اقدام به جابجايی بار خواهيم كرد و مشوق‌هايی به صنايع به منظور موكول كردن تعميرات و تعطيلات در فصول گرم اعمال شده است.

وی افزود: سرمايه‌گذاری برای توليد پرهزينه و زمانبر است اين جابجايی بار به منظور جلوگيری از اين هزينه كرد صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *