سخنگوی اقتصادی دولت: قیمت نان سنتی تا پایان سال تغییری نمی کند

21:56 - 14 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۵۳۱۸۹
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: به هیچ وجه اجازه افزایش پرداخت از جیب مردم برای نان سنتی تا پایان سال ۱۴۰۱ داده نخواهد شد.


خبرگزاری میزان – سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در گفت و گو با بخش خبر ۲۱ شبکه اول سیما درباره تغییرات قیمتی آرد و محصولات آردبر و برنامه دولت برای پرداخت یارانه به زنجیره تامین آرد و نان گفت: پیش از اعلام برنامه دولت در این خصوص باید به چند نکته درباره مختصات فعلی اقتصاد کشور توجه کرد که مجموعا موجب شده ما نیازمند تغییر نحوه پرداخت یارانه کالاهای اساسی در کشور باشیم.

وی ادامه داد: روزانه بیش از هزار میلیارد تومان از یارانه کالاهای اساسی در کشور به شیوه ای پرداخت می شود که به جای اینکه به جیب مردم و مصرف کنندگان برود به جیب واردکنندگانی می رود که بخش زیادی از محصول وارداتی آن ها، به شکل قاچاق یا صادرات از کشور خارج می شود.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه بخش زیادی از یارانه کالاهای اساسی، نصیب کشورهای اطراف و همسایه می شود افزود: در سال گذشته ۳۱ درصد افزایش وزنی واردات کالاهای اساسی را داشتیم در حالیکه مصرف مردم به این میزان افزایش نداشته و یا اینکه طی دو هفته ابتدایی امسال بیش از ۲۵۰ درصد افزایش مصرف آرد را در کشور داشتیم که نمونه ای از قاچاق صادراتی این کالاها است.

خاندوزی گفت: رانت و فسادی که در یارانه قبلی کالاهای اساسی وجود داشت موجب تقاضای مازاد ارز می شد و افراد در صف دریافت ارز می ایستادند تا ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کنند که این به اقتصاد کشور فشار وارد می کرد درحالیکه قیمت ارز باید حتما در اقتصاد ایران کنترل شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همچنین یارانه ضد تولید و اشتغالی را شاهد بودیم که چون قیمت کالاهای وارداتی ارزان بود برای تولید کننده داخل صرفه نداشت که وارد آن فعالیت تولید و اشتغالزایی شود.

وی ادامه داد: به ویژه بعد از ناآرامی های اخیر در منطقه اوراسیا که موجب شده بود قیمت های جهانی افزایش پیدا کند در تمام کشورهای دنیا سختگیری های در حوزه کالاهای اساسی شکل گرفت که باعث شد قیمت گندم تا حدود ۶۰ درصد و قیمت روغن تا حدود ۸۰ درصد در خیلی از کشورها افزایش قیمت داشته باشد که فاصله قیمتی ما با کشورهای همسایه در بسیاری از کالاها تا ۱۰ برابر ارزان تر، موجب سرریز شدن کالاهای اساسی به خارج از کشور می شد.

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص برنامه دولت برای پرداخت یارانه به زنجیره تامین آرد و نان اظهار داشت: دولت طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مکلف بود که از مهر ماه واردات کالاهای اساسی را بر اساس نرخ ارز ETS یعنی حدود ۲۴ هزار تومان به جای ۴۲۰۰ تومان انجام دهد اما این اتفاق نیفتاد و دولت به علت آنکه از شهریور ماه شروع به کار کرده بود تعمد داشت تا ابتدا زمینه سازی کند و به صورت تدریجی با کمترین فشار بر سفره مردم این کار را انجام دهد.

خاندوزی تصریح کرد: دولت در شرایطی اجرای این سیاست را به تاخیر انداخت و سال گذشته آن را انجام نداد که بسیار تحت فشار کسری بودجه قرار داشت و اگر می خواست فقط به فکر بودجه خودش باشد باید از ابتدا این کار انجام می شد اما سرسختانه سفره مردم را به تامین کسری بودجه خود ترجیح داد و تصمیم گرفت تا با زمینه سازی، اجرای این سیاست را تدریجی انجام دهد.

وی یادآور شد: این تکلیف در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم مجدد برای دولت تکرار شد و پس از ابلاغ آن به دولت، در جلسه ستاد اقتصادی تصمیم بر این شد که در ایام تعطیلات نوروز و ماه رمضان، مجددا زمینه سازی کند و افزایش و تغییر شیوه پرداخت یارانه کالاهای اساسی را انجام ندهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اولین گام از اجرای تدریجی این فرآیند که کم اثرترین کالا در سفره کالاهای اساسی مردم است، مربوط به گندم و آرد صنف و صنعت می شود؛ بیش از ۸۰ درصد مصرف گندم در کشور مربوط به پخت نان سنتی و ۲۰ درصد دیگر مربوط به صنف و صنعت یعنی شیرینی جات، ماکارونی و نان های غیر سنتی است.

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: طبق تصمیم ستاد اقتصادی دولت، حتما تدبیر دولت در مورد آرد و گندم نان سنتی متفاوت خواهد بود و به هیچ وجه اجازه افزایش پرداخت از جیب مردم برای نان سنتی تا پایان سال ۱۴۰۱ داده نخواهد شد و رانت هایی هم که در حوزه قاچاق صادراتی آرد وجود دارد در حوزه نان سنتی به روش دیگری جبران خواهد شد و از طریق افزایش قیمت نخواهد بود.

خاندوزی خاطر نشان کرد: برخورد با قاچاق در این حوزه از طریق زیر ساختی است که طی دو سه ماه گذشته تلاش فشرده ای برای ایجاد آن از طریق وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، وزارت رفاه، وزارت اقتصاد و وزارت صمت شکل گرفته و به زودی فعال خواهد شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: قیمت نان خاندوزی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *