کمبود نیروی انسانی در تهران نداریم/ استفاده از پتانسیل پلیس‌های مردمی و نگهبان محله در دستور کار/ به‌کار گیری پلیس افتخاری خانم منعی ندارد

7:02 - 16 خرداد 1397
کد خبر: ۴۲۴۴۰۳
معاون نیروی انسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: هیچ منعی برای همکاری خانم‌هایی که تمایل دارند در پلیس افتخاری به ماموران ناجا کمک کنند، وجود ندارد.

سرهنگ ایوب گرامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه گفت: استفاده از پلیس‌های محله و پلیس‌های افتخاری در سطح شهر تهران با جدیت دنبال می‌شود از سوی دیگر با توجه به صحبت‌های فرمانده انتظامی تهران بزرگ در کلان‌شهر تهران با کمبود کلانتری روبرو هستیم؛ اگر خیرین امنیت آستین‌ها را بالا بزنند و نسبت به ساخت کلانتری در مناطق تهران اقدام کنند نیروی انسانی برای تجهیز این کلانتری‌ها وجود دارد.


سرهنگ ایوب گرامی، معاون نیروی انسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به پرسش‌های خبرنگار میزان درباره نحوه به‌کارگیری پلیس‌های افتخاری و سازوکار‌های امنیتی در تهران بزرگ پاسخ داد.

 

کمبود نیروی انسانی در تهران نداریم/ استفاده از پتانسیل پلیس‌های مردمی و نگهبان محله در دستور کار/ به‌کار گیری پلیس افتخاری خانم منعی ندارد
-در صحبت‌هایتان اشاره کردید که کمبود کلانتری دارید، اما کمبود نیروی انسانی نداریم چرا با وجود عدم کمبود نیروی انسانی باز هم در تهران شاهد استخدام نیرو در هر سال هستیم؟


به کلانتری احتیاج داریم، ولی باز هم اعلام می‌کنم کمبود نیروی انسانی آنطور که باعث ایجاد خلا امنیتی بشود، در تهران قطعا وجود ندارد. اگر خیرین امنیت‌ساز پایه کار باشند و کلنگ احداث کلانتری‌ها را به زمین بزنند برای تأمین تجهیزات و نیروی انسانی این کلانتری‌ها با کمبود نیروی انسانی روبرو نیستیم، اما همان‌طور که خودتان هم مستحضر هستید تهران وسعت جغرافیایی زیادی دارد و در عرض چند سال گذشته به یک کلان‌شهر تبدیل شده از سوی دیگر شهرک‌های اقماری در اطراف تهران نیز با کمبود فضای امنیتی و کلانتری روبرو هستند و جرایم هر لحظه در حال بروز رسانی است.


ما در نیروی انسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ همه تلاشمان را به کار گرفته‌ایم که اولا خلا نیروی انسانی را در کلانتری‌ها و پاسگاه‌های تهران جبران کنیم و در مرحله دوم از نیرو‌هایی استفاده کنیم که زبدگی لازم را داشته باشند. همان طور که در اخبار حوادث شاهد هستیم مجرمان هر روز یک ترفند تازه از آستینشان بیرون می‌آورند، برخورد با این مجرمان کارکشته پلیس بروز و زبده می‌خواهد.  پلیس‌های تهران در رسته‌ها و رده‌های تخصصی از جمله پلیس‌های بسیار زبده در سطح ناجا هستند.


-با این اوصاف کمبود نیروی انسانی را تایید می‌کنید؟


کمبود نه به آن شکلی که نتوانیم از پس ماموریت‌هایی که به ما محول می‌شود، بربیاییم. بالاخره کمبود‌هایی وجود دارد. تهران یک کلان شهر است یک استاندارد‌های خاص برای تعداد کلانتری‌ها به ازای وسعت جغرافیایی وجود دارد؛ اگر بخواهیم همه استاندارد‌های لازم را رعایت کنیم، قطعا با کمبود‌هایی روبرو هستیم. برای همین است که ناجا همواره درصدد جذب نیرو‌های کارامد از میان جوانان متعهد و انقلابی است. امنیت برای ما مقوله مهمی است و برای افزایش میزان امنیت در سطح جامعه تلاش می‌کنیم. اگر امنیت وجود نداشته باشد قطعا اقتصاد، دانش و زندگی سالم در جامعه را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. دیدن پلیس امنیت آفرین است و وجود پلیس از افزایش جرایم جلوگیری می‌کند.


-چرا پلیس برای رفع خلا‌های امنیتی موجود از پتانسیل‌های اجتماعی که تایید شده هستند، استفاده نمی‌کند؟ پلیس محله و نگهبان محله قبلا امتحان خودشان را پس داده‌اند؛ وضعیت استفاده از این نیرو‌های اجتماعی در سطح تهران چگونه است؟


به مورد خوبی اشاره کردید امنیت یک بحث همگانی است که همه افراد یک جامعه در حصول آن شریک هستند. نگهبان محله، پلیس افتخاری و پلیس محله هم در تهران با جدیت در ماموریت‌ها دخالت دارند. بسیاری از مجتمع‌های تجاری و اداری و اقامتی و محله‌هایی که فاصله دورتری از کلانتری دارند با به‌کارگیری این نیرو‌ها امنیت را فراهم کرده‌اند. در بحث پلیس افتخاری باید اعلام کنم که پلیس‌های افتخاری در بسیاری از موارد دوشادوش نیرو‌های رسمی پلیس حضور داشتند و چون از محبوبیت و مقبولیت اجتماعی بهره‌مند هستند، علاوه بر کمک به دستگیری مجرمان از وقوع جرایم در محله‌ها هم جلوگیری کرده‌اند.


در کشورهای پیشرفته مثل سوئد، افراد بازنشسته موارد امنیتی را بدون چشمداشت به پلیس گزارش می‌دهند خب همین اتفاق با وجود پلیس‌های افتخاری در تهران هم انجام می‌شود با این فرق که در کشورهای توسعه یافته افراد مسن به پلیس کمک می‌کنند، اما در تهران در قالب پلیس افتخاری بودن سازوکاری فراهم شده است که هر فرد متعهد و معتقدی می‌تواند در هر لباس و جایگاه اجتماعی به پلیس کمک کند.


-خانم‌ها هم می‌توانند به ‌عنوان پلیس افتخاری با ماموران پلیس همکاری داشته باشند؟


بله قطعاً . خانم‌ها می‌توانند کمک‌ حال پلیس باشند، اتفاقا خانم‌ها بخاطر نوع نگاه دقیق و ریزبینانه به مسائل و نکات ویژه‌ای توجه می‌کنند که شاید از منظر نگاه ما دور مانده باشد. 


- برای پلیس افتخاری بودن نیازمند سازوکار خاصی باید بود؟


متعهد و سالم و همچنین خوش نام بودن از اولویت‌های این پلیس است. در بخش دیگر هم آموزش‌هایی به افراد داده می‌شود که می‌توانند در گرو این آموزش‌ها در ماموریت‌ها همراه همکارانمان باشند. علاقمندان هم برای عضویت در پلیس افتخاری می‌توانند به کلانتری‌های سراسر تهران مراجعه کنند و بعد از پرکردن فرم‌های مربوطه از آنها برای شرکت در جلسات دعوت به عمل می‌آید.

 

کمبود نیروی انسانی در تهران نداریم/ استفاده از پتانسیل پلیس‌های مردمی و نگهبان محله در دستور کار/ به‌کار گیری پلیس افتخاری خانم منعی ندارد


-در کدام رسته پلیس تمایل استخدام و جذب نیرو بیشتر است؟


پلیس آگاهی ما و پلیس راهور بیشترین آمار علاقمندی را در بین مستخدمین دارد. پلیس آگاهی که خیلی تخصصی است و واقعا یک نیروی همه فن حریف می‌طلبد. افرادی که وارد این رسته تخصصی می‌شوند افراد بسیار باهوش و کنجکاو هستند و برای ورود به پلیس آگاهی همیشه متقاضی داریم. در کنار آن پلیس راهور هم بیشترین سطح اختیارات را در بین پلیس‌های تخصصی دارد. جدا از این پلیس راهور یک پلیس بسیار مردمی و اجتماعی محسوب می‌شود رنگ لباس پلیسان راهور هم بسیار آرامش‌بخش است؛ از این رو برای خدمت در رده ماموران پلیس راهور متقاضی زیاد داریم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *