بازتاب بیانات مقام معظم رهبری در رسانه های شمال آفریقا

21:35 - 03 خرداد 1397
کد خبر: ۴۲۲۰۶۸
بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری بازتاب گسترده ای در رسانه های کشورهای شمال آفریقا به ویژه رسانه های مصری داشت و رسانه های مطرح و مهم این کشورها هر یک بخش هایی از سخنان ایشان را بازنشر کردند.

بازتاب بیانات مقام معظم رهبری در رسانه های شمال آفریقابه گزارش گروه فضای مجازی ، تارنمای مصری «الاهرام» نوشت: رهبر ایران هفت شرط برای حفظ توافق هسته ای با قدرت های بزرگ تعیین کرد از جمله اینکه بانک های اروپایی اقداماتی برای تضمین تجارت با ایران انجام دهند و اروپایی ها قول بدهند در پی مذاکرات جدید در مورد برنامه موشک های بالستیک ایران نیستند.


«الصباح نیوز» تونس نوشت که رهبر ایران از سرگیری فعالیت های هسته ای را در صورت تعلل اروپا برای اجرای شرایط ایران، حق کشورش دانست و در عین حال اعلام کرد ایران مشکلی با اروپا ندارد اما انگلیس، فرانسه و آلمان ثابت کرده اند در مسائل حساس طرفدار آمریکا هستند.


این تارنما در ادامه به نقل از مقام معظم رهبری نوشت: این سه کشور سابقه عمل نکردن به وعده هایشان در سال های 2004 و 2005 را داشته اند، امروز باید ثابت کنند عهد شکن نخواهند بود.


تارنمای «الدستور» مصر نیز نوشت که آیت الله سید علی خامنه ای رهبر ایران اعلام کرد همه توطئه های آمریکا ضد جمهوری اسلامی ایران با شکست مواجه خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران به برکت امکانات و توانایی های خود، پس از 40 سال همچنان استوار ایستاده است، شکی در این نیست که شکست نصیب دشمنان می شود و رئیس جمهوری کنونی آمریکا نیز بهتر از گذشتگان خود نخواهد بود.


این تارنما افزود: رهبر ایران، آمریکا را کشوری دانست که نمی توان به آن اعتماد کرد زیرا آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست.


تارنمای لیبیایی «ایوان لیبیا» نیز نوشت: رهبر ایران هفت شرط برای حفظ توافق هسته ای مطرح کرد از جمله اینکه بانک های اروپایی باید گام هایی برای تامین تجارت با ایران پس از عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای بردارند و از فروش نفت ایران مقابل فشارهای آمریکا حمایت کنند و همچنان نفت ایران را بخرند.


تارنمای «فیتو» مصر نیز به نقل از رهبر انقلاب نوشت: تجربه ثابت کرده است که نمی توان با آمریکا کار کرد، آمریکا پیوسته با تمام توان در پی تغییر نظام ایران بوده است اما شکست خورده است و در آینده نیز شکست خواهد خورد. رئیس جمهوری کنونی آمریکا به سرنوشت روسای جمهوری پیشین آمریکا مانند بوش و ریگان دچار و فراموش خواهد شد.


تارنمای «الجزائریه الاخبار» نیز نوشت، رهبر ایران تاکید کرد که اروپایی ها برای ادامه اجرای توافق هسته ای ،باید به ایران تضمین هایی بدهند و در روابط با غرب باید از تجربیات پیشین استفاده کرد.


این تارنمای خبری افزود، ایران از اروپا می خواهد اقدام آمریکا در خارج شدن از برجام را محکوم کند.


تارنمای «السفیر » مغرب نیز نوشت: رهبر ایران تاکید کرد آمریکا طی دوسال گذشته بارها توافق هسته ای را نقض کرد و در رابطه با اروپایی ها باید از تجربیات پیشین پند گرفت، اروپایی ها باید ثابت کنند عهدشکنی نمی کنند ، اروپایی ها باید تضمین دهند اگر آمریکا بخواهد در خصوص فروش نفت به ایران آسیب وارد کند، اروپایی ها زیان ایران را جبران می کنند.


تارنمای «مدیا 1» مغرب نیز نوشت که رهبر ایران در پاسخ به شرط های آمریکا هفت شرط برای کشورهای اروپایی برای تداوم توافق هسته ای تعیین کرد.

 

منبع: ایرنا

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *