رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بیش از ۲۳۰ هزار نفر سال گذشته اقدام به تغییر نام خانودگی کرده اند

7:00 - 02 خرداد 1397
کد خبر: ۴۲۱۵۱۰
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در گذشته برای تغییر یا حذف پسوند و پیشوند نام خانوادگی، افراد ملزم بودند که از دادگاه حکم بگیرند و سپس تغییر نام را انجام دهند، ولی در حال حاضر رویه به این صورت نیست و سازمان ثبت احوال کشور برای رفاه حال هموطنان برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده که دیگر نیازی به طی مراحل دادگاه توسط افراد نیست.
در سال ۹۶ تعداد ۲۳۰ هزار و ۴۷ نفر اقدام به تغییرنام خانودگی کرده اندسخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه در رابطه با شرایط حذف و تغییر پسوند و پیشوند نام خانوادگی گفت: در صورتی که افرادی قصد تغییر یا حذف پسوند و پیشوند نام خانوادگی خود را داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به سازمان ثبت احوال کشور این تغییر را انجام دهند.

سیف الله ابوترابی افزود: افرادی که در پسوند یا پیشوند نام آن‌ها از اسم مکان یا هر مورد دیگری استفاده شده باشد به راحتی می‌توانند اقدام به حذف آن کنند.

وی بیان کرد: در گذشته برای تغییر یا حذف پسوند و پیشوند نام خانوادگی، افراد ملزم بودند که از دادگاه حکم بگیرند و سپس تغییر نام را انجام دهند، ولی در حال حاضر رویه به این صورت نیست و سازمان ثبت احوال کشور برای رفاه حال هموطنان برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده که دیگر نیازی به طی مراحل دادگاه توسط افراد نیست.

ابوترابی با بیان اینکه این اقدام سازمان ثبت احوال کشور همراه با انتقادات بسیاری بوده است، ابراز داشت: برای تغییر نام‌های مذهبی افراد مکلف به طی مراحل دادگاه هستند و پس از تایید می‌توانند به سازمان ثبت احوال مراجعه کرده و تغییرنام کوچک را انجام دهند.

وی با اشاره به شرایط تغییر نام‌های غیرمذهبی تشریح کرد: برای تغییر نام‌های غیرمذهبی نیز برطبق روال این امکان برای نام‌هایی که در طی ۵ سال گذشته فراوانی داشته اند، فراهم است.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به آمار‌های تغییر نام خانوادگی در سال گذشته اظهار داشت: آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۶ تعداد ۲۳۰ هزار و ۴۷ نفر اقدام به تغییر نام خانوادگی کرده اند که از این میان ۴۷ مورد به تایید نرسیده اند.

وی در پایان افزود: همچنین در سال گذشته ۱۱۲ هزار و ۴۰۲ مورد برای تغییر نام کوچک اقدام کرده اند که از آن میان ۵۰۲ مورد به تصویب نرسیده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *