بانک ها ابلاغیه معاون اول رییس جمهور را اجرا نمی کنند

14:34 - 01 خرداد 1397
کد خبر: ۴۲۱۵۰۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
دبیرکارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی گفت: براساس قانون بودجه ۹۷ و مصوبه کمیته اقتصاد مقاومتی که از سوی معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شده است بانک‌ها باید جریمه معوقات سال ۹۶ تولیدکننده‌های که تا پایان شهریور ماه تسویه کنند را ببخشند، اما بانک‌ها نه تنها آن را اجرا نمی‌کنند بلکه وثیقه تولیدکننده‌ها را نیز ضبط می‌کنند.
به گزارش گروه اقتصاد ، بیژن پناهی زاده گفت: بانک‌های کشور براساس تبصره ۱۶ بودجه موظف هستند جریمه تولیدکنندگانی که معوقات آن‌ها تا پایان ۹۶ است و تا ۴ ماه آینده تسویه می‌کنند را ببخشد. بر این اساس معاون اول رییس جمهوری نیز در کمیته اقتصاد مقاومتی ابلاغ کرده است که تولیدکننده‌ها تا پایان شهریور ۹۷ فرصت پرداخت تسهیلات را دارند، اما بانک‌ها این تبصره قانون بودجه ۹۷ را اجرا نمی‌کنند و مدعی هستند تا زمانی که دستورالعمل آن از سوی مدیران عامل بانک‌ها اعلام نشود بخشش جریمه معوقات پس از تسویه را اجرا نمی‌کنند، به عبارت دیگر بانک‌ها به بخش نامه بانک مرکزی در این زمینه نیز توجه نمی‌کنند و طفره می‌روند تا این موضوع تا شهریور ماه طول بکشد و تولیدکنندگان نتوانند در فرصت باقی مانده معوقات خود را تسویه کنند و سود مرکب را بار دیگر از تولیدکنندگان دریافت کنند.

پناهی زاده با انتقاد از اینکه پرداخت یک جای بدهی تسهیلات برای تولیدکنندگان نیز سخت است افزود: امروز بنگاه‌ها به دلیل رکود بازار این میزان پول ندارند که یکجا همه بدهی تسهیلات را پرداخت کنند و بانک‌ها علاوه بر اینکه باید سود جرایم تسهیلات را ببخشند باید تا پایان سال ۹۷ به تولیدکننده‌ها مهلت پرداخت دهند و بر اساس نرخ اولیه به صورت تقسیط انجام شود.

عملکرد بانک‌ها مغایر حمایت از تولید
 
دبیرکارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی بخش خصوصی با تاکید بر اینکه بانک‌ها مغایر با سیاست‌های حمایت از کالای ایرانی عمل می‌کنند افزود: وقتی بانک‌ها تمام وثایق تولیدکننده‌ها را به بهانه بدهی تسهیلات تملک می‌کنند، یا حتی برخی بانک‌ها وثیقه مسکن تولیدکننده‌ها را ضبط کرده اند و به دنبال فروش آن هستند چگونه می‌توان گفت که براساس حمایت از تولید است این مسئله را چه کسی باید پاسخگو است. از طرف دیگر امروز کسی جوابگوی شرایط اقتصادی نیست و این دوگانگی در عملکرد است.

دبیرکارگروه صیانت و حمایت قضایی از تولید، صنعت و اشتغال استان خوزستان با اشاره به اینکه در جلسه استانی مطرح شد که بانکی وثیقه پیرمردی را ضبط کرده بود که باوجود عیال باری توان مالی نداشت گفت: وقتی مدیران بانک می‌دانند که تولید با مشکل روبروست نباید برای دریافت یکجای اقساط فشار بیاورند و حتی اگر قانونی باشد انسانی نیست، حالا اگر دولت نمی‌تواند جلوی این‌ها بایستد بخش خصوصی از حقوق خود دفاع کند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *