رمضان بهترین فرصت برای بازگشت به خدا/ گرفتاری‌های زندگی نتیجه غفلت از پروردگار است

12:00 - 01 خرداد 1397
کد خبر: ۴۲۱۱۶۹
کارشناس علوم قرآنی گفت: رمضان بهترین فرصت برای برگشتن بنده به درگاه خدا و توبه است و به این باور برسد که همه کارعالم با خداست و نقایص او باعث به وجود آمدن گرفتاری‌هایش شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، ماه مبارک رمضان ماهی است که در دین اسلام به عنوان برترین ماه‌ها شناخته می‌شود و درباره عظمت و برکات آن در روایات و احادیث مختلف سخن‌های فراوان  آمده است. یکی از چارچوب‌های ماه مبارک رمضان ارتباط متقابل خدا و بنده است که خود دارای ابعاد گسترده به شمار می‌رود.

درباره ماه مبارک رمضان، برکات و ابعاد گسترده ارتباط بین بندگان و خداوند متعال به گفت و گو با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین فرحناکی کارشناس علوم قرآنی، از اساتید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و مدرس سطوح عالی اصول فقه در حوزه علمیه مشهد مقدس پرداخته است که در ادامه این گفت و گو را می خوانید:

میزان: ماه مبارک رمضان ماهی است که گفته می شود لحظات و ساعات آن نیز از برکات زیادی برخوردار است. از ابعاد مختلف برکات ماه مبارک رمضان برایمان بگویید

فرحناکی: یکی از اسماء ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الله و ماه خداست. اعمال در این ماه مضاعف و چند برابر حساب می شود. در برخی روایات آمده است که پیامبر اکرم(ص) فرمود: خواندن یک آیه در ماه مبارک رمضان برابر با ختم قرآن است.

ماه رمضان مهمانی پروردگار است که خداوند در آن به بندگانش لطف عنایت کرده است. همچنین مستحباتی که فرد روزه دار انجام می‌دهد اعم از دو رکعت نماز مستحبی یا دو رکعت نماز واجب، ثواب هفتاد نماز در غیر از ماه مبارک رمضان اعم از واجب و مستحب را دارد.

میزان:  آیا ماه مبارک رمضان شامل موهبت‌های دیگر در این ماه نیز می شود؟

فرحناکی: الطاف خداوند در ماه مبارک رمضان چند برابر است. گناهان مومنین در این ماه از سوی خداوند متعال بخشیده می شود، پروردگار از بندگانش دعوت می‌کند که در ماه مغفرت روزه بگیرند و هزاران نفر را که مستعد آتش جهنم هستند در وقت افطار می‌بخشد. پروردگار در این ماه از بندگانی که حاجت دارند دعوت کرده تا به در خانه او رفته و حاجت بخواهند.

میزان: چگونه در ماه مبارک رمضان رحمت الهی شامل حال ما می شود؟

فرحناکی: در ماه مبارک رمضان خداوند از مهمانی اش چیزی کم نگذاشته و از هرجهت از بندگانش پذیرایی می کند به ویژه بندگانی که در خانه او می آیند. خداوند در این ماه همه چیز را فراهم کرده است، درهای آسمان و بهشت باز و درهای جهنم بسته است، شیاطین در غل و زنجیر هستند و اعمال در این ماه مضاعف محاسبه می شود، گناهان بخشیده می شوند. با وجود همه سفره مهمانی که خداوند در این ماه پهن کرده و امکاناتی که برای آرامش بندگانش فراهم کرده است اگر بنده ای رو به سوی خدا نیاورد این تقصیر پروردگار عالم نیست بلکه کوتاهی بنده است که به در خانه چنین خدای رئوفی نیامده است تا بهره ببرد.شب‌ و روز ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خداست، از این جهت که پروردگار عالم شیاطین را غل و زنجیر کرده که مانع عبادت بندگانش نشوند و دستور داده است درهای آسمان را باز کنند و اعمال بنده ای که سمت پروردگار می‌آید را پذیرا باشد. در ماه نزول قرآن درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته می‌شود.

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: ای مردم! همانا در اين ماه درهای بهشت باز است؛ پس از خدا بخواهيد که آن‌ها را بر روی شما نبندد و درهای جهنم در اين ماه بسته است پس از خدا بخواهيد که آن‌ها را بر روي شما باز نکند. شياطين در اين ماه در زنجيرند پس از خدا بخواهيد که آن‌ها را بر شما مسلط نگرداند.

رمضان
میزان:
بهترین موفقیت و بدترین خسران در ماه مبارک رمضان برای بندگان چیست؟ 

فرحناکی: در ماه مبارک رمضان و ماه رحمت که خداوند نظر خاصی به بندگانش دارد بهترین پیروزی و موفقیت را کسی به دست آورده است که در این مهمانی خدا بهترین استفاده را از لحظات آن ببرد. به عنوان نمونه پادشاهی کاخ خود را به روی مردم در یک روز باز کرده و می‌گوید هرکس می‌خواهد به کاخ ما بیاید در این روز آزاد است و به هرکجای کاخ می‌تواند برود. برخی وارد کاخ می‌شوند و از فضای باغ، کاخ و معماری، کاشی کاری‌ها و شکل داخلی زیبای آن دیدن می‌کنند، برخی دیگر وارد کاخ شده و از غذا و خوراکی‌های پادشاه استفاده می‌کنند، برخی علاوه بر بازدید از فضای داخلی و خوردن غذاهای شاهانه برای روزهای بعد خود نیز از خوراکی‌ها بر می دارند. برخی دیگر به نزد پادشاه رفته و از گرفتاری‌های خود نزد او بیان می‌کنند تا حاجتشان برآورده شود اما برخی که از همه این افراد زرنگ‌تر هستند کسانی‌اند که نزد شاه آمده، خود را مقرب درگاه او معرفی می‌کنند . این افراد همیشه در دستگاه پادشاهی هستند و بهترین برد را کرده‌اند .

ماه مبارک رمضان نیز فرصتی است که بهترین استفاده را یک بنده از این ماه ببرد. خداوند در این ماه برای پذیرایی از بندگانش کوتاهی نکرده، سنگ تمام گذاشته و به بندگان لطف زیاد کرده است. در ماه مبارک رمضان یک آیه مساوی با ختم قرآن است در حالی که در ماه‌های دیگر فرد باید ساعت‌ها بنشیند تا قرآن را ختم کند. این از الطاف خداست که برای بندگان قرار داده و از بندگان می‌خواهد که بهشت را از او خریداری کنند. اگر کسی در این ماه به امور دیگری غیر از موارد توصیه شده در این ماه بپردازد خسران کرده است.

میزان: روایتی در باب ماه مبارک رمضان وجود دارد و آن گفت و گوی خداوند با بندگانش است. به جهت عظمت ماه مبارک رمضان این گفت و گو موهبت خداوند در مقام میزبان به بنده اش که حکم مهمان را دارد است.  آیا این گفت و گو برای بیداری بنده و استفاده بهتر از ماه مبارک رمضان است؟ 

فرحناکی: در روایتی آمده است که خداوند به بندگانش می‌فرماید ای بندگان من، کی شده که شما در خانه من بیایید و من جواب شما را نداده باشم. کی شده که در خانه مرا بزنید و امیدی داشته باشید و من شما را ناامید برگردانده باشم. کی بوده که از من طلب استغفار و بخشش کرده‌اید و من نبخشم. کی بوده که از من حاجتی خواسته‌اید و من نداده ام. در عبارات متعددی خداوند در همین ماه به بندگانش خطاب می کند که چرا به دنبال کارهای دیگر می روید.

حیف است که در چنین ماهی که خداوند برای پذیرایی از مهمانانش سنگ تمام گذاشته و مَلِک صدا می زند که چه کسی است که در خانه خدا بیاید تا خدا هر چه می‌خواهد به او عنایت کند، بنده به امور غیر عبادی و معصیت بپردازد. بهترین اعمال این است که انسان از ماه مبارک رمضان کامل‌ترین بهره را ببرد.

میزان: ماه مبارک رمضان ماه خداست و ویژگی آن ارتباط بنده با خداوند متعال است. یکی از ویژگی‌های این ماه نزدکی زیاد بندگان به پروردگارشان است. چگونه بندگان می‌توانند به تقرب الهی در ماه مبارک رمضان دست یابند؟ 

فرحناکی: در این ماه با اعمال نیک، مناجات‌ها، دعاهای روزانه، نمازهای شبانه و دعای ابوحمزه ثمالی که توصیه شده است به هر نحوی انسان می تواند تقرب الهی داشته باشد. در حال حاضر که مشکلات زندگی را فرا گرفته انسان باید بداند کسی که همه امور به دست اوست و می تواند رفع مشکل کند خداست. اگر انسان در ماه مبارک رمضان راز و نیاز و تضرع و زاری کند و به این باور برسد که مهمان کسی است که همه گره‌ها به دست او باز می‌شود به نحوی که اگر اراده کند همه گرفتاری‌ها حل می‌شود به خدا نزدیک‌تر شده و در مسیر درست زندگی پیش می‌رود.

حیف است که انسان از این ماه و مهمانی خدا بالاترین کمال و استفاده را نبرد و از میزبان حاجت نخواهد. بنده باید به تعلقات دنیایی پشت پا زده، توجهش تماما به میزبان باشد و در خانه پروردگار تضرع، گریه و راز و نیاز کند، به نحوی که اگر ز ته دل باشد خداوند متعال کریم‌تر از آن است که کسی را دعوت کند و بنده هم لبیک بگوید، متوسل شود و حاجتش را برآورده نکند. رزق خداوند بیش از آنچه که ما تصور می کنیم است.


میزان: نبود ارتباط از سوی بنده با خداوند متعال و کوتاهی در تقرب الهی چه نتایجی به همراه دارد؟ 

فرحناکی: متاسفانه این روزها گرفتاری افراد زیاد شده که به دلیل نافرمانی بندگان از خداوند متعال است. باید با رفتن به در خانه پروردگار و تضرع و زاری او را متوجه خود کنیم. رمضان بهترین فرصت برای برگشتن بنده به درگاه خدا و توبه است و به این باور برسد که همه کارعالم با خداست و نقایص او باعث به وجود آمدن گرفتاری‌هایش شده است.

میزان: سخن پایانی؟

فرحناکی: امیدوارم پروردگار به عظمت ماه مبارک رمضان و شهید و مولود این ماه امام علی (ع) و امام حسن (ع) الطاف خاص خود را بر همه ما و کشورمان نازل کند.


برچسب ها: ماه رمضان توبه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *