"افغانستان" تا تحقق کامل حقوق مردم فلسطين، كنار آنان می‌ایستد

20:22 - 31 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۲۱۰۷۷
وزیر امور خارجه افغانستان در نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی بر همبستگی کامل افغانستان با برادران و خواهران فلسطینی خود و تحقق حقوق غیر قابل انکار آنان، تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ، صلاح‌الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در نشست سران کشورهای اسلامی در استانبول ترکیه سخنرانی کرد.

ربانی در جمع وزای خارجه کشورهای اسلامی گفت: این گردهمایی نشانگر نگرانی جمعی ما پیرامون اعمال خشونت‌های نابخشودنی است که اسرائیل علیه مردم فلسطین روا می‌دارد.

وی افزود: خشونت‌های بیرحمانه در غزه جان نزدیک به 60 تن از معترضان مسالمت آمیز را گرفته و بیش از 2700 تن را به شدت زخمی کرده است. اینها کسانی بودند که حق دموکراتیک خود که همانا حق آزادی تجمع و بیان است، را تمرین می‌کردند.

وزیر خارجه افغانستان خاطرنشان کرد: افغانستان استفاده توجیه ناپذیر قوت و کشتار از سوی نیروهای اسرائیل را به شدیدترین الفاظ محکوم می‌کند. این خشونت‌ها بار دیگر نقض صریح حقوق بین‌الملل، منشور سازمان ملل و کنوانسیون‌های ژنو را به نمایش می‌گذارد.

وی تصریح کرد: در این مقطع، ما مانند دیگران از یک بررسی فراگیر در خصوص کشتارهای غم انگیزی که در تاریخ 14 می 2018 بوقوع پیوست، حمایت می‌کنیم.

ربانی در ادامه گفت: افغانستان در خصوص تصمیم اخیر مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، موضع مشخصی دارد.

وی افزود: ما نگرانی‌های خود را پیرامون این موضوع ابراز داشته‌ایم، البته با این هدف که آگاهی واضح‌تری از پیامدهای منفی این تصمیم بر دیدگاه «راه حل ایجاد دو دولت» بوجود آورده باشیم که بدون شک یگانه راه پایدار برای رسیدن به یک حل منصفانه و فراگیر منازعه کنونی می‌باشد.

ربانی خاطرنشان کرد: همچنین ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که بیت المقدس شرقی به عنوان جزء لاینفک قلمرو فلسطین می‌باشد که از سال 1967 تاکنون تحت اشغال است.

وزیر خارجه افغانستان تاکید کرد: چنانچه جامعه جهانی درصدد دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز و طولانی مدت در خصوص موضوع فلسطین می‌باشد، باید بخاطر داشته باشیم که موفقیت در این راه عدالتخواهانه و ستراتژیک به صورت چشمگیر بر صلح و ثبات منطقه خاورمیانه بزرگتر و حتی فراتر از آن تأثیر خواهد گذاشت.

وی گفت: ما از طرفین بین المللی از جمله شورای امنیت ملل متحد می‌خواهیم تا اقدامات لازم را در دست گیرد تا ارتکاب جرایم از سوی اسرائیل توقف یافته، حقوق مردم فلسطین حفظ گردد و وضعیت به سوی مسیر مثبتی تغییر یابد که منجر به توافق همه جانبه بر اساس «راه حل ایجاد دو دولت» شود.

ربانی تصریح کرد: ما بار دیگر از دولت ترکیه به دلیل برگزاری این گردهمایی با موضوع نگران کننده و مهم، قدردانی می‌کنیم.

ربانی در پایان برهمبستگی کامل افغانستان نسبت به برادران و خواهران فلسطینی خود و تحقق حقوق غیر قابل انکار آنان، تأکید کرد.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *