ارتقای سلامت و کارآمدی دستگاه قضایی مستلزم توانمندسازی سیستم‌های نظارتی است

15:33 - 30 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۲۰۹۵۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام والمسلمین اکبری ارتقاء سلامت و کارآمدی دستگاه قضایی را مستلزم توانمند سازی سیستم‌های نظارتی عنوان کرد و گفت: بازرسی‌های پیشگیرانه، اصلاح گرایانه و بازدارنده به معنای عدم اعتماد نیست بلکه در جهت اعتمادسازی و دستیابی به شناختی واقعی از همکاران و همچنین شناسایی قضات شاخص و توانمند، اعمال می‌شود.
ارتقاء سلامت و کارآمدی دستگاه قضایی مستلزم توانمند سازی سیستم‌های نظارتی استبه گزارش گروه حقوقی و قضایی ، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در اولین جلسه هیأت نظارت و بازرسی بر رفتار و عملکرد قضات دادگستری کل استان هرمزگان ارتقاء سلامت و کارآمدی دستگاه قضایی را مستلزم توانمند سازی سیستم‌های نظارتی عنوان کرد و گفت: بازرسی‌های پیشگیرانه، اصلاح گرایانه و بازدارنده به معنای عدم اعتماد نیست بلکه در جهت اعتمادسازی و دستیابی به شناخت واقعی از همکاران و همچنین شناسایی قضات شاخص و توانمند، اعمال می‌شود.

وی اظهار داشت: هدف از اعمال بازرسی ارتقای عملکرد‌ها از طریق اصلاح امور و شناسایی نقاط قوت و ضعف است و آنچه در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، رفع موانع موجود در جریان خدمت رسانی به مردم است.
 
حجت الاسلام والمسلمین اکبری با بیان این مطلب که هدف غایی از نظارت، پیشگیری از آسیب‌های احتمالی است یادآور شد: بازرسی‌های پیشگیرانه، اصلاح گرایانه و بازدارنده به معنای عدم اعتماد نیست بلکه در جهت اعتمادسازی و دستیابی به شناختی واقعی از همکاران و همچنین شناسایی قضات شاخص و توانمند، اعمال می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: وظیفه ذاتی واحد نظارت و بازرسی استعدادیابی و نخبه گزینی از میان قضات و پرورش و مراقبت از یک نسل قضایی موفق و در خور تحسین با رویکرد اصلاحی و پیشگیرانه و در جهت تعالی دستگاه قضایی است.

رئیس شورای قضایی استان هرمزگان در ادامه ضمن تشریح آخرین رویکرد‌ها و شیوه‌های نظارتی و همچنین تبیین شاخص‌ها و ملاک‌های ارزیابی، با اشاره به اهمیت توجه به ارتقاء شاخص‌های سلامت و کارآمدی با هدف دستیابی به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در دستگاه قضایی، بر اهتمام تمامی اعضای هیأت‌های نظارت و بازرسی در جهت عینیت بخشی به مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و ریاست قوه قضائیه در خصوص سالم و کارآمد سازی دستگاه قضایی و همچنین تقویت نظارت‌های درونی با هدف حفظ حقوق عامه تأکید کرد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به مفاد مندرج درمواد ۲۴ و ۲۸ از آئین نامه نظارت بر رفتار قضات، برنامه محوری را یکی از مهمترین نکات در زمینه اعمال نظارت و بازرسی‌ها عنوان کرد و در ادامه یادآور شد: به موازات اعمال نظارت‌ها ضرورت دارد تمهیداتی به منظور سنجش قضات و نیز شناسایی الگو‌های موفق در حوزه‌های مختلف از جمله التزام به آداب اسلامی، حسن شهرت، برخورداری از دانش و مهارت، قدرت استنباط، شم قضایی، اخلاق حرفه‌ای و مواردی از این دست، اتخاذ شود.

وی با بیان این مطلب که شخصیت قضایی در سایه نظارت مستمر، مشفقانه، دقیق و همراه با رعایت شئون و موازین قانونی شکل می‌گیرد خاطر نشان ساخت: نظارت مستمر بر اجرای عملکرد، ساز و کار مناسبی به منظور حسن اجرای امور به شمار می‌آید و عدم نظارت در بیشتر مواقع موجب رها شدن کار و احتمالاً خروج مجریان از دایره قواعد و موازین مربوطه خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان تلاش به منظور حفظ کرامت و شأن قضات و صیانت ازاستقلال دستگاه قضایی را دغدغه و رسالت خطیر هیأت‌های نظارت و بازرسی قضات برشمرد و تصریح کرد: یکی از نیاز‌های ضروری و اجتناب ناپذیر به منظور ارتقاء جایگاه دستگاه قضایی وجود یک سیستم توانمند نظارت و ارزشیابی است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *