بهره‌وری صفر شایسته اقتصاد ایران نیست

4:00 - 31 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۲۰۹۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بهره وری پایین اقتصادی از جمله مسائلی است که نباید این موضوع را کم اهمیت دانست و از کنار آن به راحتی عبور کرد که حساسیت بر آن با اعلام بهره‌وری صفر یا منفی از سوی سازمان ملی بهره وری قوت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، بهره وری پایین اقتصادی از جمله مسائلی است که نباید این موضوع را کم اهمیت دانست و از کنار آن به راحتی عبور کرد.
 
موضوعی که در بطن خود موارد‌های متعددی را به دنبال دارد و در نهایت باعث تخصیص مناسب منابع می‌شود که این امر در شرایط حال حاضر اقتصادی اهمیت بالایی دارد.
 
با وجود تاکید کارشناسان اقتصادی بر این مسئله، علی اکبر اولیا رئیس سازمان ملی بهره وری ایران در جدیدترین اظهارات خود خبر از بهره وری صفر و در برخی موارد منفی را داد و گفت: این در شرایطی اس که در برنامه ششم توسعه سهم ۳۵ درصدی برای رشد اقتصادی ۸ درصدی در نظر گرفته شده است.
 
وی در توضیح دلایل بهره وری پایین اقتصادی گفت: بخشی از این مسئله به حوزه کار سازمان ملی بهره وری بر می‌گردد که ما برای اموزش و مشاوره همکاری با سازمان آمادگی داریم و بخشی مرتبط با عملکرد خود سازمان است.
 
با بررسی آخرین آمار منتشره از سوی سازمان ملی بهره وری دریافتیم طی بازه زمانی سال ۸۵ تا ۹۵ شاخص بهره وری سرمایه در کل اقتصاد افت ۰.۹۵ درصدی داشته است.
 
مجموع تغییرات شاخص بهره وری نیروکار در کل بخش‌های اقتصاد در همین سال رشد ۱.۴۷ درصدی داشته که در این میان حوزه ارتباطات با رشد ۹.۵۵ درصدی سرمدار بهره وری و بخش ساختمان با افت ۴.۰۷ درصد کمترین بازدهی را داشته است.
 
شاخص بهره‌وری عوامل تولید نیز در زمان مذکور رشد ۰.۹ درصدی داشته که در این میان بخش ارتباطات با رشد ۱۲.۵۶ درصدی موفق‌ترین و بخش ساختمان با افت ۳.۶۷ درصدی بیشترین افت را داشته است.
 
در حوزه‌های مختلف اقتصادی مسئولان به پایین بودن بهره وری اشاره دارند، به طور مثال در حوزه انرژی به عنوان یکی از حوزه‌های با اهمیت کشور شاهد بهره وری پایین هستیم که از جمله دلایل آن به قیمت پایین و تاثیر آن در بی توجهی به هنگام مصرف و فرسوده بودن تجهیزات اشاره کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *