عهدهایی که آمریکا شکست/ خرش از پل گذشت به ریش شما می‌خندد!

8:01 - 31 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۲۰۹۳۶
دسته بندی: سیاست
گفتیم به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده‌ی نقد که می‌دهد ــ وعده‌ی نقد، نه عمل نقد ــ اعتماد نکنید، [چون]وقتی خرش از پل گذشت، برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد!
معاهده‌هایی که آمریکا از آن خارج شد؛ از «برجام» تا « پاریس» / آمریکا بی‌تعهدترین کشور دنیابه گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، رژیم آمریکا را باید بی‌تعهدترین نظام سیاسی دنیا قلمداد کرد. این رژیم نشان داده‌ است برای مرزهای حقوقی و اخلاقی بین‌المللی اهمیتی قائل نیست و پس از آنکه منافع‌شان تامین شد به زیر قراردادها و قول و قرارهایشان می‌زنند.
 
مقام معظم رهبری ۲۰ فروردین ۹۴ در همین رابطه می‌فرمایند: گفتیم به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده‌ی نقد که می‌دهد ــ وعده‌ی نقد، نه عمل نقد ــ اعتماد نکنید، [چون]وقتی خرش از پل گذشت، برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد!
 
خروج از برجام
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام پس از ۱۵ ماه لفاظی در روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷ (۸ می ۲۰۱۸) فرمان خروج آمریکا از برجام را صادر کرد. اقدامی که هم نقض آشکار توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ و هم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:
برزخی برای قراردادهای پسابرجامی/ شرکت‌های اروپایی می‌مانند؟

دوم فروردین ۱۳۹۵ بود که دونالد ترامپ بعنوان نامزد حزب جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نشست لابی صهیونیستی آیپک اعلام کرد که اولویت نخست کاریش پس از پیروزی در انتخابات، پاره کردن «توافق هسته‌ای با ایران» است. البته این تنها نطق ضدبرجامی ترامپ نبود او در تمام نطق‌های پیش از انتخابات و اکثر نطق‌های پسا‌انتخاباتی‌اش نیز به برجام تاخت و سرانجام از آن خارج شد.

اما برجام تنها معاهده‌ای نبود که ترامپ از آن خارج شد؛ او پس از تصدی مقام ریاست جمهوری آمریکا از چندین قرارداد خارج شده و یا در آستانه خارج شدن است.

خروج از معاهده اقلیمی پاریس
اول ژوئن ۲۰۱۷ برابر با ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ در حالی که ۵ ماه از ورود ترامپ به کاخ سفید می‌گذشت، وی فرمان خروج آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس را اعلام کرد. معاهده پاریس نیز از جمله قرارداد‌هایی بود که میراث دولت اوباما محسوب می‌شد و ترامپ در کارزار‌های انتخاباتی‌اش بار‌ها بر ضرورت لغو آن تاکید کرده بود.

ترامپ در نطق خود پیرامون خروج آمریکا از قرارداد آب‌وهوایی پاریس، اعلام کرد که «این معاهده به معنای توزیع ثروت عظیم آمریکا به کشور‌های دیگر است و به کسب و کار مردم آمریکا ضربه می‌زند».

خروج آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس با واکنش شخصیت‌های بین‌المللی، چهره‌های دموکرات در داخل آمریکا و متحدان اروپایی این کشور مواجه شد.

سران کشور‌های فرانسه، آلمان و ایتالیا با انتشار بیانیه مشترکی به تصمیم واشنگتن برای خروج از توافق آب‌وهوایی پاریس واکنش نشان دادند. این کشور‌ها ضمن ابراز تاسف نسبت به خروج دولت ترامپ از توافق آب‌و هوایی سال ۲۰۱۵ پاریس تاکید کرده‌اند که این توافق قابل مذاکره مجدد نیست.

در این بیانیه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «پائولو جنتیلونی» نخست‌وزیر ایتالیا از این توافق به عنوان «سنگ بنای همکاری میان کشور‌ها با هدف مبارزه موثر و زمانبند با تغییرات آب وهوایی» یاد کردند.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف نسبت به تصمیم ترامپ در خروج از معاهده پاریس، از آن به عنوان «یکی از ناامید کننده‌ترین تصمیمات» سیاسی یاد کرد.
 
خروج از ترانس پاسیفیک
۲۴ ژانویه ۲۰۱۷ برابر با چهارم بهمن ۱۳۹۵، شاید هنوز از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید، ۷۲ ساعت هم نمی‌گذشت که وی دستور اجرائی خروج آمریکا از «پیمان تجارت ترانس پاسیفیک» یا «TPP» را صادر کرد.

«پیمان تجارت ترانس پاسیفیک» در ۴ فوریه ۲۰۱۶ در زمان ریاست جمهوری اوباما میان آمریکا و ۱۱ کشور حاشیه اقیانوس آرام منعقد شده بود. بجز آمریکا کشور‌هایی همچون استرالیا، برونئی، کانادا، شیلی، ژاپن، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، سنگاپور و ویتنام کشور‌های عضو «تی پی پی» بودند. این کشور‌ها ۴۰ درصد از سهم اقتصاد جهانی را به خود اختصاص می‌دهند و قرار بود با هم تجارت آزاد داشته باشند که ترامپ آن را بر هم زد.

خروج احتمالی از نفتا


ناشناس
|
-
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
0
0
مردم ایران مذاکره با اجانب و استعمارگران آمریکایی و اروپایی را نمیخواهند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *