توتال در پیچ و خم حضور یا ترک فاز ۱۱ پارس جنوبی / شرکت نفتی فرانسوی برای ترک قرارداد جریمه نمی‌شود

11:12 - 30 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۲۰۸۰۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
اگر توتال نتواند به روند کاری خود ادامه دهد در ابتدا شرکت چینی و اگر چین نیز به میدان نیامد شرکت پتروپارس ادامه دهنده روند کاری این فاز از پارس جنوبی خواهد بود.
توتال در پیچ و خم حضور یا ترک فاز ۱۱ پارس جنوبی / توتال برای ترک قرارداد جریمه نمی‌شودبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، شرکت فرانسوی توتال از جمله شرکت‌هایی بود که پس از برجام پای آن به پروژه‌های نفت و گازی کشور باز شد و قرار داد آن بر سر توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در تابستان سال گذشته در قالب کنسرسیومی با حضور شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت ملی نفت ایران (NIOC) به امضا رسید.
 
توسعه یکی از فاز‌های مهم پارس جنوبی که نتیجه آن طبق قرارداد استخراج روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب یا ۴۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی برای مصارف خانگی بوده است.
 
پس از خروج آمریکا از برجام و احتمال اعمال برخی تحریم ها، شرکت نفتی توتال فرانسه هفته گذشته اعلام کرد در صورتی که نتواند در مورد تحریم‌های ثانویه از آمریکا معافیت دریافت کند، از همکاری در پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی ایران کناره‌گیری خواهد کرد و خروج از این قرارداد به رشد اقتصادی ۵ درصدی این شرکت در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ آسیبی وارد نخواهد کرد.
 
این دومین حضور شرکت توتال در ایران به حساب می‌آید که در کمتر از یک سال ازامضا قرارداد مجددا زمزمه‌هایی از ترک فاز ۱۱ پارس جنوبی به گوش می‌رسد و در صورت تحقق این امر یاد آور تجربه ناموفق و ترک این شرکت از همین فاز پارس جنوبی در سال ۸۷ خواهد بود.
 
محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که در هفته سوم اردیبهشت ماه در خصوص احتمال خروج توتال از فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: تا کنون سیگنالی از سوی این شرکت مبنی بر خروج از قرار داد نداشته ایم، اما با توجه به شرایط، حضور یا نبود این شرکت در ادامه قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پیش بینی شده و ادامه روند کاری کاملا مشخص است.
 
اگر توتال نتواند به روند کاری خود ادامه دهد در ابتدا شرکت چینی و اگر چین نیز به میدان نیامد شرکت پتروپارس ادامه دهنده روند کاری این فاز از پارس جنوبی خواهد بود.
 
مدیرعامل این شرکت در خصوص تاثیر خروج توتال بر روند توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: توسعه این فاز خود به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش نخست مربوط به حفاری‌ها بوده که در روند کاری آن تاثیر نمی‌گذارد، اما در بخش دوم که شامل تقویت فشار است ممکن است مشکلاتی ایجاد شود که در این صورت نیز در نظر خود تجدید نظر می‌کنیم.
 
از نظر مشکین فام شرکت توتال تاکنون ۹۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه گذاری کرده و شرایط با سال ۲۰۰۶ میلادی و خروج توتال بسیار متفاوت است.
 
اما پس از اعلام رسمی توتال و قوت گرفتن احتمال خروج آن از قرارداد بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته، اعلام کرد: توتال برای این تصمیم جریمه نمی‌شود، اما مبالغی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده تا زمان اجرای کار، بازپرداخت نمی‌شود.
 

برچسب ها: توتال

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *