۸۰ درصد تخفیف به مناسبت ماه رمضان/ یا یورو ندارند یا سیستم قطع است! /دونالد ترامپ شخصیتی خاص نیست

9:51 - 26 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۱۹۸۴۷
از زمانی که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا زمام امور را به دست گرفته، عرصه سیاست بین‌الملل، روزهای پرتنشی را سپری کرده است که برخی از آن‌ها حتی موردانتقاد و بعضاً هجمه دولت‌های هم‌پیمان واشنگتن قرارگرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، حسین کنعانی مقدم در یادداشتی در شماره امروز روزنامه حمایت نوشت: از زمانی که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا زمام امور را به دست گرفته، عرصه سیاست بین‌الملل، روزهای پرتنشی را سپری کرده است که برخی از آن‌ها حتی موردانتقاد و بعضاً هجمه دولت‌های هم‌پیمان واشنگتن قرارگرفته است. در این میان، اتخاذ تصمیم جنجالی اجرای قانون انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس، یکی از سیاست‌هایی بوده که اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشته است. این قانون در سال 1995، به تصویب رسید اما هیچ‌یک از کلیدداران کاخ سفید تاکنون جرأت اجرای چنین مصوبه‌ای را نداشتند و از ترس خطرات امنیتی ناشی از انتفاضه فلسطینی‌ها و عواقب نامشخص، آن را تعلیق کرده بودند. حال که دولت آمریکا خود را در بحبوحه خشم مقدس مسلمانان و ساکنان اصلی سرزمین‌های اشغالی قرار داده است، باید دید که تبعات چنین راهبردی چه خواهد بود. 


در ادامه این یادداشت نیز آمده است: صدای سست شدن خانه پوسیده صهیونیست‌ها امروز بیش از هر زمانی دیگری به گوش می‌رسد. اگر اسرائیل از بدو شکل‌گیری گروه‌های جهادی، نسبت به مسلح شدن و دستیابی آن‌ها به موشک و پهپاد، حساس بود و از آن واهمه داشت، در برهه فعلی و در طول سلسله راهپیمایی‌های بازگشت، از غریو انقلابی زنان و کودکان غیرمسلح، از بادبادک و لاستیک‌های به آتش کشیده شده و از راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز در نزدیکی مرزهایش به وحشت افتاده است. این اتفاق یعنی غلبه «خون بر شمشیر» و پیروزی «قدرت نرم» بر «قدرت سخت» که چون با نیروی ایمان و اعتماد به وعده‌های الهی عجین شده، در هیچ‌یک از نظریه‌های دفاعی، راه‌حلی برای دفع آن وجود ندارد. افزون بر این، بسیار روشن است که وقتی فرماندهان ارشد نظامی اسرائیل از مقابله با جنبش‌های مسلحانه فلسطینی و لبنانی درمانده‌اند و تهدیدات نخست‌وزیر این رژیم علیه حزب‌الله و حماس را تهدیدی برای موجودیت خود دانسته و خواستار خفه‌خون گرفتن وی می‌شوند، مشخص است که از راهپیمایی هزاران و میلیون‌ها فلسطینی غیرمسلح به سمت مرزها، دست و پای خود را گم می‌کنند، زیرا می‌دانند که این رویداد، یک «بمب جمعیتی» غیرقابل خنثی است و درصورتی‌که آن‌ها عزم عبور از سیم‌خاردارهای مرزی سرزمین مادری‌شان را داشته باشند، باید بساط حکومت آکنده از ظلم و خونریزی خود را رها کرده و برای پنهان شدن به دنبال سوراخ موش بگردند. و بالاخره اینکه، انتفاضه اخیر قدس که از سه سال پیش آغاز شد و با کشتار فلسطینی‌ها در هفته‌های گذشته به اوج خود رسیده، با تصمیم اخیر ترامپ وارد فاز بسیار سرنوشت سازی شده و زمینه تشدید مبارزه و یا حتی وقوع جنگی جدید را فراهم کرده است.

...
روزنامه کیهان در ستون یادداشت امروز خود آورده است: می‌گویند اگر برجام از بین برود، فروش نفت ما را تحریم می‌کنند و درآمدهای ما پایین می‌آید. مگر سال 90 یا 92 تحریم نبودیم؟ آن زمان دلار چند بود و الان چند است؟ چرا نرخ دلار از 3300 تومان به 6200 تومان صعود کرد؟

در ادامه این یادداشت همچنین عنوان شده است: مشکل اصلی بیش از آنکه واقعی باشد، روانی و نتیجه مجال دادن به دشمن و بازوهای رسانه‌ای آن برای مهندسی و شرطی‌سازی افکارعمومی و حتی تصورات برخی تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران است.

...
روزنامه وطن امروز در یادداشت امروز به این نکته پرداخته که چرا اروپا قابل اعتماد نیست؛ در بخشی از این یادداشت آمده است: اگر چه مبادلات تجاری اتحادیه اروپایی با ایران در قیاس با مراودات این اتحادیه با برخی کشورهای منطقه غرب آسیا، کشورهای آمریکای لاتین یا بسیاری از اقتصادهای قاره آفریقا رقم قابل توجهی بوده و از این رو می‌توان اروپا و ایران را شرکای بزرگ تجاری برای یکدیگر دانست اما این مساله تا زمانی صادق است که شریک مهم‌تری از ایران خواهان قطع این رابطه تجاری نباشد. در غیر این صورت و با قرار گرفتن اروپا بر سر دوراهی انتخاب ایران یا آمریکا قطعا میزان تجارت و مبادلات تجاری ایران و اروپا قابل قیاس با مبادلات تجاری اروپا و آمریکا نبوده و بی‌تردید همانند سال‌های تحریم، شرکت‌های اروپایی حتی بدون فکر کردن به منافع اقتصادی خود در ایران مجبور به ترک کشورمان خواهند شد، چرا که در غیر این صورت منافع بسیار بزرگ‌تری را از دست خواهند داد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: مراودات تجاری آمریکا با اروپا در قالب مبادلات کالا، خدمات و... سالانه رقمی بیش 1000 میلیارد دلار و تقریبا 50 برابر میزان مبادلات ایران با اتحادیه اروپایی است.

...

"پروژه تکراری" عنوانی است که روزنامه صبح نو برای سرمقاله ها خود انتخاب کرده است؛ در بخشی از این سرمقاله آمده است: درحالی‌که جریانی پرتلاش در داخل سعی می‌کند دونالد ترامپ را شخصیتی خاص معرفی کند که ارتباطی با آمریکا و سلطه‌گری آن ندارد و حتی در اجرای این فرضیه، روابط خود با تیم دموکرات‌ها را حفظ کرده و کاملاً در چارچوب ایده‌های آن‌ها عمل می‌کند، رییس سابق سازمان اطلاعات آمریکا -که وزیر خارجه این کشور شده است- در توهینی آشکار رییس‌جمهوری ایران را فردی که خود را غربی می‌پندارد، معرفی کرده و بر این اساس خواستار صرف‌نظر کردن ایران از جاسوسی وابستگان به سرویس اطلاعاتی آمریکا شده است.

در بخش دیگری از این سرمقاله همچنین عنوان شده است: این اتهام، دروغ یا تهمتی است که از سوی یک مقام آمریکایی به رییس‌جمهوری کشور وارد شده است و یادآور بازی‌ای است که غرب در اواخر دهه‌70 با رییس‌جمهوری وقت ایران انجام داد و او را یلتسینی معرفی می‌کند که در وضعیت پساشوروی سکان اداره حکومت را برعهده خواهد گرفت. این یلتسین‌سازی ایران این‌بار در قامت غربی معرفی کردن ظاهر شده و گویا برنامه‌ریزان امنیتی سلطه می‌خواهند الگوی تکراری‌شان را بار دیگر معرفی و اجرا کنند. جدای از واکنش گفتاری به این توهین، دو سطح پاسخ مشخص دیگر نیز نیاز است: نخست آن که اصلاحاتی در سخنرانی‌هایی باید صورت گیرد که تحلیل محتوایی آن برای دشمن امروز، چنین ذهنیتی را فراهم آورده و دوم اقدامات عملی‌ای که وابستگی به غرب را به‌طور واقعی کاهش دهد و نظیر آنچه در قصه برجام اتفاق افتاد، اتفاق نیفتد.

روزنامه شرق در یادداشت امروز خود به مشکلات صنعت دارو کشور پرداخته و نوشته: هم‌اکنون علاوه بر مشکلات پیش‌آمده در قیمت تمام‌شده دارو به واسطه تغییر یک‌شبه و خلق‌الساعه نرخ ارز با تخصیص‌ندادن به‌موقع و صحیح ارز مورد نیاز صنعت دارو برای خرید مواد اولیه، کار سخت‌تر از قبل شده است. هر روز معضلی جدید خودنمایی می‌کند...

در بخش دیگر این یادداشت نیز آمده است: یک روز بانک مرکزی یورو ندارد، یک روز سیستم ثبت سفارش قطع است، روز دیگر کارشناس مدنظر با شرکت در کلاس‌های آمادگی برخورد با سیستم جدید در سر کار حاضر نشده است یا سازمان مربوطه به دلیل انباشته‌شدن کارها از صدور مجوز سر باز می‌زند و در نهایت هم بانک واسطه یا کارگزاری پیدا نمی‌شود که بتواند ارز مربوطه را به حساب اعلام‌شده واریز كند. ناگفته نماند در برخی از موارد نیز بالاخره این انتقال وجه انجام می‌شود، اما برایند این فرایندها و هزینه‌های مالی و انسانی جانبی آن، فراتر از حد انتظار است.

روزنامه اعتماد در یادداشتی به چالشهای پیش رو شهردار تهران پرداخته و نوشته: شهردار تهران شهری را تحویل می‌گیرد که دربسیاری از روز‌های آن مقدار آلودگی هوای شهر در آن بیشتر از حدود نرمال و مجاز است. آلودگی که درصد بالایی از آن به سبب تردد حجم بسیار زیاد خودرو‌ها و موتوسیکلت‌ها در تهران است.

در بخش دیگری از این یادداشت به بافت های فرسوده پایتخت پرداخته و عنوان شده که دولت آستین همت بالا بزند و همپای شهرداری کمر همت برای نوسازی بافت‌های فرسوده تهران ببندد چرا که هر آن ممکن است با بروز زلزله یا حادثه‌ای طبیعی، فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر در بافت‌های فرسوده رخ دهد.

روزنامه دنیای اقتصاد امروز در گزارشی به موانع عضوگیری در بازار سهام پرداخته و نوشته: با وجود مزایایی که برای بورسی شدن در نظر گرفته شده است، اما شرکت‌ها تمایل چندانی برای ورود به بازار سهام ندارند. ترس از شفاف شدن به‌منظور فرار مالیاتی یا استفاده از رانت، عدم کارآیی و ضعف فرآیند پذیرش در بورس و همچنین ناشناخته بودن پتانسیل بورس برای تامین مالی مهم‌ترین موانعی است که موجب شده شرکت‌ها از بورسی شدن فرار کنند. تجربه بورس‌های بین‌المللی نشان می‌دهد با تمرکززدایی و تفویض اختیار به مشاوران عرضه و حسابداران می‌توان کارآیی فرآیند پذیرش را به طرز محسوسی افزایش داد. 

...
روزنامه خراسان در یادداشت امروز خود به آداب بازار مسلمانان دیگر کشورها در آستانه ماه مبارک رمضان نگاهی داشته و نوشته: آن جا که گاهی ملزومات مردم برای این ماه تا 80 درصد با تخفیف در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.در کشورهای حوزه خلیج فارس دولت‌ها قوانین سختی برای افزایش قیمت‌ها در ماه رمضان پیش بینی می‌کنند و فروشگاه‌های بزرگ قیمت کالاهای اساسی را تا 40 درصد کاهش می‌دهند. برای نمونه دولت امارات یارانه‌ای حدود 200 میلیون درهم برای جبران کاهش قیمت‌ها پیش بینی می‌کند.

در ادامه این یادداشت نیز آمده است: در کشورهای غیراسلامی همچون انگلیس و آمریکا نیز فروشگاه‌های بزرگ تخفیفات گسترده‌ای در آستانه ماه مبارک رمضان برای مشتریان خود تدارک می‌بینند. در آمریکا یک فروشگاه بزرگ محصولات حلال در آستانه این ماه مبارک، ملزومات و کالاهای اساسی را با تخفیف ویژه عرضه می‌کند در حالی که بخش زیادی از مشتریان این فروشگاه مسلمان نیستند.

...
روزنامه ایران نیز در یادداشت امروز خود به تحولات منطقه در یکی دو هفته اخیر پرداخته و نوشته: در لبنان، ائتلاف سیاسی متحد حزب‌الله، با کسب بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان و با وجود آنکه هنوز امکان نخست‌وزیری برای سعد حریری متحد عربستان فراهم است، به پیروزی خیره‌کننده‌ای دست یافته است. این پیروزی آنچنان بر اسرائیل گران آمده که نفتالی بنت، وزیر اسرائیلی گفته است که لبنان چیزی جدای از حزب‌الله نیست.

...

در ادامه این یادداشت نیز آمده است: در عراق، جناح سائرون با اختلافی اندک، از ائتلاف فتح و نصر، در صدر جدول آرای مأخوذه پارلمان قرار گرفت. سوریه آوردگاه نظامی عریان‌تر اسرائیل شد و امریکا به وعده بشدت تحریک‌آمیز ترامپ در انتقال سفارت این کشور به‌ قدس، عمل کرد. این همه در کنار ماجرای خروج امریکا از برجام، وضعیتی بشدت پیچیده را شکل داده است.

...

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *