ساخت بیش از 20 بوستان جدید در سال 97/استفاده از پساب‌ تصفیه شده جهت آبیاری فضای سبز شهر تهران/عدم تخصیص حق آبه بوستان جنگلی چیتگر

7:39 - 24 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۱۸۶۵۱
مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: در حال حاضر متاسفانه علی رغم وجود تفاهم نامه های معتبر، حق آبه بوستان جنگلی چیتگر از طرف سازمان آب بطور کامل به بوستان تخصیص داده نمی شود و در نتیجه در بعضی از نقاط بوستان شاهد تنش آبی و در نتیجه ضعف درختان و حمله آفات گیاهی هستیم.

علی محمد مختاری، مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه درباره وضعیت بوستان‌های جدید در حال احداث در سطح شهر تهران گفت: تاکنون بیش از 2238 بوستان  محله ای، منطقه ای، فرامنطقه‌ای و موضوعی در شهر تهران مورد بهره برداری قرارگرفته اند و در سال جاری نیز طراحی و ساخت بیش از 20 بوستان جدید از جمله بوستان های فرامنطقه ای ذیل در دست اجرا است. از جمله این بوستان‌ها می‌توان بوستان باغ گل ها در محدوده منطقه 2 ؛ بوستان چهار باغ درمحدوده منطقه 3 ؛ بوستان بانوان لویزان بعنوان پنجمین بوستان بانوان در محدوده منطقه 4؛  دومین بوستان دوستدار کودک در محدوده منطقه 20 و  بوستان زندگی(بازسازی بوستان های محله شهیدهرندی)در محدوده منطقه 12 را نام برد.

ساخت بیش از 20 بوستان جدید در سال 97/

مختاری همچنین درباره نامگذاری سال 97 با عنوان حمایت از کالای ایرانی  و اقدامات در دستور کار این سازمان در این زمینه افزود: سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در راستای حمایت از تولید ملی و اقتصاد داخلی و پشتیبانی از کالای ایرانی، همواره استفاده از وسایل و ادوات نگهداری فضای سبز ساخت داخل را مدنظر قرار داده و جنبه عملی و اجرایی آن در دفترچه پیمان نگهداری و توسعه فضای سبز که به مناطق بیست و دوگانه شهرداری تهران ابلاغ شده، این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است. لذا علاوه بر استفاده از تولیدات داخلی، در صورتی که ادوات و نهاده‌های مورد نیاز از منابع تولید داخل میسر نباشد کوشش می‌شود تا با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان نسبت به بومی سازی ادوات مذکور اقدام گردد، شایان ذکر است که هرساله به هنگام برگزاری نمایشگاه‌های مختلف گل و گیاه، تجهیزات پارکی و صنایع وابسته آخرین دستاوردهای  این تجهیزات که عموماً تولید داخل هستند در معرض بازدید مراجعین قرار می‌گیرد و عملاً  از طریق آشنایی بازدیدکنندگان با این امکانات و تجهیزات، بسترهای لازم برای حمایت از آنها و معرفی به مردم فراهم می‌شود.


مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان این مطلب که طی چند دهه گذشته موضوع مدیریت آب و آبیاری در فضای سبز بویژه با توجه به شرایط اقلیمی چند سال اخیر بطور جدی و برنامه ریزی شده، مورد توجه سازمان بوستانها و فضای سبز قرار گرفته است، تصریح کرد: حسب برنامه ریزی‌های بعمل آمده و فعالیت‌های اجرایی کوشش شده تا با اتخاذ مجموعه ای از راهبردهای چندگانه و طرح‌های اجرایی این موضوع بطور مطلوب ساماندهی گردد. از جمله این موارد می‌توان به: افزایش میزان آبدهی قنوات از طریق احیا و ساماندهی آن ها در سطح شهر؛ برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های هوشمند آبیاری و سیستم‌های تحت فشار شبکه آبرسانی جهت آبیاری فضای سبز شهر تهران؛ انجام طرح‌های مناسب برای استفاده از پساب‌های تصفیه شده فاضلاب شهر تهران؛ همچنین مهار و ذخیره سازی نزولات جوی با هدف کاهش مصرف آبهای زیر زمینی اشاره کرد. 

استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب شهرك قدس و اکباتان جهت آبیاری فضای سبز شهر تهران

وی ادامه داد : در حال حاضر استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب شهرك قدس و اکباتان در دست اقدام بوده و استفاده از پساب‌های کانال سرخه حصار ، نهر فیروز آبادی و تصفیه خانه فاضلاب منطقه 4  نیز در حال برنامه ریزی است.

مختاری در پاسخ به این سوال که تنوع گیاهی برای شهر تهران بر چه اساسی انتخاب می شود، تشریح کرد: شواهد امر حاکی از آن است که در سالهای اخیر تغییراتی در شرایط اقلیمی تهران رخ داده است، علاوه بر این ما شاهد بروز معضلات دیگری ، مانند فراوانی جمعیت ،کاهش فضاهای باز شهری، کمبود منابع آب و تردد وسایل نقلیه موتوری بعضاً فرسوده و دودزا هستیم که مجموعه این شرایط محیط را برای رشد مناسب گیاهان سخت تر کرده است. طبعاً در این شرایط یکی از رویکردهای مدیریتی در انتخاب و توسعه پوشش گیاهی توجه بیشتر به گیاهان مقاوم و سازگار با وضعیت جدید محیطی و جایگزین نمودن گونه‌های گیاهی مقاوم به آلودگی‌ها و با نیاز آبی کمتر است. هرچند که به موازات این اقدام باید تا آنجا که امکان دارد نسبت به رفع یا تعدیل عوامل نامساعد محیطی اعم از انسان ساخت یا طبیعی اقدام نمود. تهران اگر چه بنظر می‌رسد یک عرصه یکپارچه شهری است اما بدلیل ویژگی‌های جغرافیایی ،تغییرات شیب و ارتفاع، میزان متفاوت بارندگی و تغییرات دما بین شمال و جنوب شهر و وضعیت فیزیکی- شیمیایی خاک آن، قابلیت‌ها و توانایی‌های مختلفی جهت کاشت و استقرار انواع مختلفی از درختان را دارد. با توجه به کمبود منابع آب و افزایش دما و آلودگی هوا در شهر تهران، ایجاب می‌کند تا درختان مورد استفاده در فضای سبز  تماماً از گونه‎های بومی و مقاوم، با نیاز آبی حداقل و سازگار با شرایط اقلیم کنونی شهر تهران انتخاب شوند.

به گفته مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران انتخاب گونه‌های گیاهی بر اساس اصول علم اکولوژی و مبتنی بر نظرات و پیشنهادات اساتید مجرب و متکی بر نتایج طرح های مطالعاتی و پژوهشی در این زمینه صورت می گیرد. 

توصیه به مناطق 22 گانه شهرداری درباره استفاده از گونه های گیاهی

وی در این زمینه ادامه داد: طی چند دهه گذشته با هدف انتخاب گونه های مناسب تر و مقاوم به شرایط اقلیمی و آفات و امراض جهت کاشت در فضاهای سبز تهران ده‌ها مورد فعالیت‌های مطالعاتی، پژوهشی و آموزشی صورت گرفته و در حال حاضر این اقدامات با جدیت هرچه بیشتر، بویژه از نظر اتخاذ راهکارهایی جهت بسترسازی برای تولید مناسب ترین گونه‌ها و حمایت از تولیدکنندگان آنها صورت می‌گیرد. در همین راستا به مناطق 22 گانه شهرداری اکیداً  توصیه شده است تا به هنگام طراحی منظر و استفاده از گونه های گیاهی برای زیباسازی ، معیارهای سازگاری و مقاومت آنها در مقابل عواملی نظیر کم آبی ، نوع خاک ؛ آلودگی و شرایط محیط کاشت آنها مورد توجه قرار گیرد  .

ساخت بیش از 20 بوستان جدید در سال 97/

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی درباره عدم رسیدگی و آبرسانی، و در نتیجه خشک شدن درختان برخی مناطق؛ نظیر درختان محدوده پارک چیتگر، تصرح کرد: خشک شدن درختان در فضاهای سبز لزوماً تماماً به موضوع عدم آبیاری مرتبط نیست؛ بلکه عوامل متعددی نظیر سرمازدگی، دیرزیستی درختان، رسیدن ریشه های درختان به خاک‌های نامناسب، تراکم درختان، اثر آفات و امراض و در مواردی نیز دخالت‌های بی رویه انسانی یا اثر اجرای بعضی از طرح های عمرانی شهری در این امر دخیل هستند. 

وی بر این مطلب تاکید کرد که رسیدگی و آبرسانی به اراضی فضای سبز شهر تهران و نظارت دائمی در این خصوص با دقت کامل و بطور مستمر در حال انجام است.

عدم تخصیص حق آبه بوستان جنگلی چیتگر

مختاری افزود: در مورد پارک جنگلی چیتگر باید اضافه نمود که  در حال حاضر متاسفانه علی رغم وجود تفاهم نامه های معتبر، حق آبه بوستان جنگلی چیتگر از طرف سازمان آب بطور کامل به بوستان تخصیص داده نمی شود و در نتیجه در بعضی از نقاط بوستان شاهد تنش آبی و در نتیجه ضعف درختان و حمله آفات گیاهی هستیم که در حال حاضر با اجرای طرح‌های آبرسانی تحت فشار و استفاده از مخازن ذخیره آب نسبت به آبیاری درختان و مبارزه با آفات و بیماری های آنها اقدام گردیده و با انجام واكاری وكاشت گونه های مناسب نسبت به احياء بوستان ياد شده اقدام لازم به عمل آمده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *