نمایشگاه کتاب در دو راهی مصلی و آفتاب/ترافیک و شلوغی، ترجیع‌بند پایتخت

12:46 - 21 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۱۸۵۹۲
محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همچون سایر رویداد‌های بزرگ نمایشگاهی، مخالفان و موافقان خاص خود را دارد. برخی موافق برگزاری این نمایشگاه در مصلی تهران و تعدادی مخالف آن هستند و عده‌ای می‌گویند این نمایشگاه باید در شهر آفتاب که به همین منظور احداث و به بهره برداری رسیده، برگزار شود.
نمایشگاه کتاببه گزارش خبرنگار گروه جامعه ، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، رویدادی بزرگ برای اهل قلم و دوستداران کتاب و کتاب خوانی است و هرساله شاهد حجم زیاد بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ هستیم. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در پایتخت همواره با حاشیه‌های بسیاری همراه بوده و این حواشی تمامی نداشته است.
 
محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همچون سایر رویداد‌های بزرگ نمایشگاهی، مخالفان و موافقان خاص خود را دارد. برخی موافق برگزاری این نمایشگاه در مصلی تهران و تعدادی مخالف آن هستند و عده‌ای می‌گویند این نمایشگاه باید در شهر آفتاب که به همین منظور احداث و به بهره برداری رسیده، برگزار شود که گویی حرف بی راهی نیست و با توجه به بار ترافیکی که برگزاری این نمایشگاه  در مرکز شهر تهران به همراه دارد می‌توان حق را به این گروه از منتقدان داد.

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در خصوص ترافیک ناشی از برگزاری نمایشگاه کتاب و خودرو در تهران معتقد است که وجود ناهماهنگی‌هایی در شهرداری و دولت سبب بروز چنین بی قانونی‌هایی می‌شود. وی می‌گوید: شورای شهر تهران در گذشته مصوباتی درباره ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در تهران داشته است و به همین دلیل نمایشگاه شهر آفتاب با هزینه زیاد ساخته شد و برگزاری نمایشگاه کتاب با همه تمهیدات ترافیکی باز هم موجب بروز ترافیک شده و از استاندار، وزیر کشور و رئیس جمهور می‌خواهم که جلوی برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب را در تهران بگیرند؛ چرا که نباید با اعصاب و روان مردم بازی کرد و مسئولیت و تقصیر آزار و اذیت مردم بر عهده مدیرعامل نمایشگاه‌ها و وزارت بازرگانی خواهد بود.

همچنین محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با انتقاد از برگزاری نمایشگاه های پر مخاطب در داخل شهر تهران می گوید:تصمیمی در شورای ترافیک گرفته شده بود که طی آن نمایشگاه‌های پر مخاطب نباید در داخل شهر و در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شود. شهر آفتاب هم به همین منظور ساخته شد. وقتی نمایشگاه برگزار می‌شود ترافیک آن منطقه تشدید می‌شود و به همه معابر شهر هم سرایت می‌کند.

اسماعیل دوستی، عضو سابق شورای شهر تهران هم عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب را ایرادی بزرگ و جدی می داند که باید به شهرداری تهران و شورای شهر گرفته شود چرا که وقت و جان مردم تحت الشعاع تصمیمات اعضای شورای شهر قرار گرفته است.

وی معتقد است، بی تردید مجموعه شهر آفتاب ثروت هنگفتی برای سازمان شهرداری به شمار می‌رود، ثروتی که نباید شهرداری از کنار آن به سادگی عبور کند. تعطیلی یا توقف استفاده از ظرفیت نمایشگاه شهر آفتاب امر معقول و مناسبی نیست که درباره آن اظهار نظر نکرد و تضعیف یا عدم استفاده از نمایشگاه شهر آفتاب به منزله بی توجهی به سرمایه مردمی و عدم اهتمام به کار گیری ظرفیت‌های مطلوب در استفاده شهروندان تهرانی است، ظرفیت‌هایی که متعلق به شهرداری است و نه تنها شهروندان تهرانی بلکه عموم مردم ایران و حتی صاحبان صنایع مختلف می‌توانند از برگزاری مجموعه‌های خود در شهرآفتاب استفاده و از آن ذی نفع شوند.حتی اگر شهر آفتاب مشکلات محدود و ناچیزی هم دارد اعضای شورای شهر باید با رایزنی با سایر نهاد‌ها و از جمله متقاعد کردن وزرات ارشاد، نمایشگاه کتاب را همانند سال گذشته در شهر آفتاب برگزار می‌کردند.

 
در میان دوراهی مکان برگزاری نمایشگاه کتاب گویی همچنان در پیشانی نوشت تهران ترجیع بند ترافیک و شلوغی و آلودگی هوا نوشته شده و این مساله ضرورت یکدلی مسئولان و تصمیمات شان را می طلبد تا به مردم هزینه های سخت و سنگین را تحمیل نکنند و وقت و سلامت شهروندان در اولویت تصمیم گیری‌های آنها باشد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *