خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره و نه کره‌ شمالی؛ پیونگ‌یانگ به سادگی بمب‎های اتمی‌اش را نابود نمی‌کند

21:40 - 10 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۱۶۱۱۳
تحلیل‌گر سیاسی آمریکایی اعتقاد دارد که تعطیلی سایت آزمایش موشکی کره‌ شمالی را نباید نشانه‌ای از عقب‌نشینی آن از برنامه هسته‌ای‌اش تفسیر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر ارشد آمریکایی اعتقاد دارد که کره‌شمالی به‌ راحتی سلاح هسته‌ای خود را کنار نمی‌گذارد.

«کیم جونگ اون» رئیس کره‌شمالی در ادامه روند تنش‌زدایی در شبه‌جزیره کره، پس از اعلام توقف آزمایش‎های موشکی و هسته‌ای خود روز جمعه برای نخستین بار پا به خاک همسایه جنوبی خود گذاشت که پیش از این همدیگر را تهدید به جنگ نظامی می‌کردند.

خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره و نه کره‌شمالی؛ پیونگ‌یانگ به سادگی بمبهای اتمی‌اش را نابود نمی‌کند

دیدار روز جمعه سومین دیدار میان سران دو کشور پس از جنگ دو کره در سال 1953 میلادی است. اما «کیم جونگ اون» نخستین رئیس کره‌ شمالی است که پا به خاک کره‌جنوبی می‌گذارد.

مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، در روستای مرزی «پانمونجوم» در منطقه غیرنظامی بین دو کشور به استقبال «کیم جونگ اون» رفت.

در نشست خبری مشترک، سران دو کشور کره اعلام کردند به توافق رسیده‌اند که صلح موقت بین دو کشور به صلحی پایدار و شبه‌جزیره کره را عاری از سلاح هسته‌ای کنند.

پس از اعلام تعهد «کیم جونگ اون» به  «پاکسازی شبه‌جزیره کره از سلاح هسته‌ای»، بسیاری از رسانه‌ها آن را عقب‌نشینی کره‌شمالی از برنامه هسته‌ای و تصمیم این کشور به نابودی سلاح‎های هسته‌ای خود تفسییر کردند، موضوعی که «لی سانگ یون» استاد دانشگاه و کارشناس مسائل شبه‌جزیره کره در دانشگاه «تافتس» ایالت ماساچوست آمریکا آن را رد می‌کند.

خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره و نه کره‌شمالی؛ پیونگ‌یانگ به سادگی بمبهای اتمی‌اش را نابود نمی‌کند

«لی‌سانگ یون» در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک تأکید می‌کند: باید توجه داشت که «کیم جونگ اون» از «خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره» حرف می‌زند نه «خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی» و این در ادبیات کره‌شمالی معنی خاصی دارد که بر برداشتن سلاح‎های هسته‌ای آمریکا و عقب‌نشینی نیروهای نظامی آن از منطقه تأکید دارد.

او در پاسخ به اینکه چرا رئیس کره‌ شمالی حاضر به تعطیلی سایت آزمایش هسته‌ای خود در شمال‌ شرقی این کشور شد می‌گوید: احتمالاً به این دلیل ساده که دیگر نیازی به آزمایش هسته‌ای زیرزمینی ندارد. او تا کنون شش آزمایش هسته‌ای در سایت «پیونگی-ری» در شمال‌ شرقی کره‌شمالی انجام داده است.

خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره و نه کره‌شمالی؛ پیونگ‌یانگ به سادگی بمبهای اتمی‌اش را نابود نمی‌کند

وی همچنین می‌افزاید: برخی از گزارش‎ها دلیل تعطیلی سایت کره‌شمالی را شکاف‌ برداشتن آن پس از آخرین آزمایش هسته‌ای می‌دانند که زمین‌لرزه‌ای بزرگ ایجاد کرد و در حال حاضر قابل‌ استفاده نیست. من نمی‌دانم این سایت همچنان قابل‌استفاده هست یا خیر، اما هر چه باشد «کیم جونگ اون» دیگر به آن نیازی ندارد، نیاز دارد تا به آمریکا نشان دهد که می‌تواند آزمایش هسته‌ای در زیر زمین انجام دهد.

خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره و نه کره‌شمالی؛ پیونگ‌یانگ به سادگی بمبهای اتمی‌اش را نابود نمی‌کند

«لی‌سانگ یون» اعتقاد دارد که پاکسازی شبه‌جزیره کره از سلاح هسته‌ای به‌سادگی رخ نمی‌دهد و تا هنگاهی که کره‌ شمالی با تهدیدهای سیاسی، اقتصادی، و امنیتی جدی آمریکا روبرو باشد، کره‌شمالی هیچ‌گاه تن به خلع سلاح هسته‌ای نمی‌دهد، پیونگ‌یانگ طی 50 سال و با سخت‌کوشی فراوان توانسته به توانمندی هسته‌ای دست یابد و به‌ راحتی آن را کنار نخواهد گذاشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *