رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

عقب ماندگی یکساله احیای دریاچه ارومیه از برنامه‌ریزی/ کمبود منابع مالی عامل اصلی کند بودن اجرا

11:23 - 11 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۱۶۱۰۶
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: برنامه احیای دریاچه ارومیه یک پروژه ده ساله است که ما درآغاز چهارمین سال آن قرار داریم به دلیل دریافت نکردن کامل اعتبارات از برنامه مدون یکسال عقب هستیم.

فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد ، در خصوص آخرین شرایط دریاچه ارومیه گفت: بر اساس آمار نهمین روز از اردیبهشت ماه تراز دریاچه ۱۲۷۰.۷۶، وسعت دریاچه ۲۲۹۹ کیلومتر مربع، حجم دریاچه ۲ میلیارد و ۳۰ میلیون متر مکعب آب گزارش شده است.
 
وی با اشاره به اینکه تراز آب دریاچه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۸ سانتیمتر بیشتر است، گفت: در فصل آبی ۹۶-۹۵ حوزه دریاچه ارومیه ۲۰۵ میلیمتر بارش داشته به همین خاطر در ابتدای سال آبی جاری تراز آب در حدود ۱۲۷۰.۲۸ به ثبت رسیده بود.
 
مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: نگاهی بر آمار نشان می‌دهد تراز آب در مهرماه سال ۹۴، ۱۲۷۰.۵۴ بوده است.
 
سرخوش در خصوص اختصاص بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه گفت: تا به امروز مصوبه‌ای در این خصوص ابلاغ نشده و منابع مالی تخصیص نیافته است، ولی به صورت کلی بیشتر اعتبارات در تیر یا مرداد ماه تعلق می‌گیرد.
 
وی در توضیح اعتبارات مالی سال ۹۶ گفت: از مبلغ ۸۲۰ میلیارد تومانی که در نظر گرفته شده بود ۳۷۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه دریافت و به شش دستگاه اجرایی در سه حوزه تزریق شد.
 
مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در توضیح روند کاری احیای دریاچه ارومیه گفت: برنامه احیای دریاچه ارومیه یک پروژه ده ساله است که ما در آغاز چهارمین سال آن قرار داریم به دلیل دریافت نکردن کامل اعتبارات از برنامه مدون عقب هستیم.
 
سرخوش با اشاره به اینکه از برنامه در حدود یکسال عقب هستیم، گفت: تاکنون پروژه بابت آبرسانی دریاچه به بهره برداری نرسیده است، ولی در تلاشیم امسال پروژه‌هایی مانند تکمیل و اجرای شبکه‌های فاضلاب شهرستان ارومیه و خط انتقال در دهه مبارک فجر به مرحله افتتاح برسد که درصورت بهره برداری در حدود ۵۱ میلیون مترمکعب پسآب به دریاچه منتقل خواهد شد.
 
مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: در کنار یکسال عقب ماندگی از نقشه راه در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از برنامه‌ها اجرایی نشده که اگر اعتبار مالی سال ۹۷ به صورت کامل اختصاص یابد در حدود ده تا ۱۵ درصد از عقب ماندگی را می‌تواند جبران کند.
 
وی افزود: سامانه فاضلاب شهرک گلمان از دیگر پروژه‌های در دست اجرا است که با بهره برداری از آن سالانه ۲.۵ میلیون متر مکعب پسآب به دریاچه واریز خواهد شد.
 
مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: سد سیلوه چپرآباد یکی دیگر از پروژه‌های در دست اجرا است که با تکمیل آن پسآب به دریاچه منتقل می شود.
 
وی با تأکید بر این مسئله که دریاچه تاکنون به صورت فصلی و با بارش‌های سالانه تغذیه می‌شد، گفت: از این پس و با بهره برداری از پروژه‌ها انتظار داریم هم از روان آب‌های حوزه و هم از پروژه‌های افتتاح شده تغذیه شود.
 
سرخوش در خصوص پروژه انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه توضیح داد: این پروژه به عنوان پروژه اصلی برای احیای دریاچه به شمار می‌رود که خوشبختانه این پروژه از سه پرتال ورودی و خروجی و میانی درحال حفاری است و تا به امروز نیز ۱۹ کیلومتر از این تونل آماده شده است.
 
مدیر ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: برآورد صورت گرفته که از خود حوزه آبریز سالانه باید ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه واریز شود، اما از آنجایی که زیرساخت‌ها به صورت کامل مهیا نیست در اجرای این هدف نیز با مشکل رو به رو هستیم.
 
وی بیان کرد: پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه تماما مطالعه شده و علمی هستند و تنها معضل در این میان اعتبارات مالی است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *