نمایش اقتدار یمنی‌ها

9:13 - 10 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۱۵۹۶۳
نمایش قدرت و عزت بی‌نظیر مردم انقلابی یمن در جریان تشییع میلیونی جنازه شهید سرافراز «صالح الصماد» معادلات ریاض واشنگتن را بار دیگر بر هم زد و صفوف مجاهدان و مردم کوچه و بازار را بیش از گذشته فشرده و مستحکم کرد.

نمایش اقتدار یمنی‌هابه گزارش گروه فضای مجازی ، هادی سیدافقهی در یادداشت روزنامه حمایت نوشته است: نمایش قدرت و عزت بی‌نظیر مردم انقلابی یمن در جریان تشییع میلیونی جنازه شهید سرافراز، «صالح الصماد»، رئیس سابق شورای عالی سیاسی یمن، معادلات ریاضواشنگتن را بار دیگر بر هم زد و صفوف مجاهدان و مردم کوچه و بازار را بیش از گذشته، فشرده و مستحکم کرد.

همایش عظیم یمنی‌ها در این مراسم باشکوه حاکی از این واقعیت است که محاسبات آل سعود از ورود به باتلاق یمن از ابتدا اشتباه بود، اما نکته اینجاست که سردمداران متوهم این کشور با مشاهده چنین صحنه‌های غرورآفرینی، هنوز سر عقل نیامده و بر جهالت و اشتباه خود اصرار می‌ورزند.

شاید هم پشیمان شده و قصد تجدیدنظر در این تصمیم نابخردانه را داشته باشند، چراکه اگر بخواهند به این شیوه طی طریق کنند، باید هزینه سنگین خسارات مادی و معنوی را نیز بپردازند. چنانچه گزینه ندامت قبیله سعودی را هم صحیح بدانیم، خارج شدن عنان کار از دست زمامداران ریاض و کنترل مدیریت میدان به دست آمریکایی‌ها، اجازه تغییر مختصات جنگ را به آن‌ها نمی‌دهد.

بعد از اظهارات طعنه‌آمیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به سران کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و تمسخر توانایی آن‌ها در اداره حکومت دیکتاتوری‌شان بدون حمایت واشنگتن، مبنی بر اینکه «اگر آن‌ها عایدی خود به ما را قطع کنند، بدون حمایت واشنگتن حتی یک هفته هم دوام نمی‌آورند» و تأکید بر ضرورت مدیریت منطقه به دست آمریکا، دیگر تردیدی باقی نمی‌ماند که کاخ سفید، صحنه‌گردان همه مصائب و تنش‌های منطقه است. قریب به اتفاق ناظران بین‌المللی در مقام تحلیل، مدت‌هاست که در خصوص میانداری واشنگتن در ناآرامی‌های غرب آسیا داد سخن داده‌اند، اما اینکه رئیس‌جمهور آمریکا با لحنی گستاخانه و تحقیرآمیز، سران عرب منطقه را صراحتاً تهدید کند که اگر نبود حمایت‌های ما، شما کمتر از یک هفته از هستی ساقط می‌شدید، ثابت می‌کند که آمریکا در حال مدیریت تحولات است، نه کوتوله‌های پرمدعای تازه به دوران رسیده مرتجع و بر این اساس، حداکثر کارایی آن‌ها در واسطه‌گری فجایع منطقه خلاصه می‌شود.

به بیان ساده‌تر، این آمریکاست که در کسوت آمر و ناهی، مناسبات یمن را تنظیم و رونوشتی از آن را به سعودی‌ها می‌دهد و نهایت نقشی که ریاض در سناریوی ترامپ بازی می‌کند، مباشرت در جنایات سه سال گذشته است.

همان‌گونه که در ابتدای این وجیزه ذکر گردید، سعودی‌ها شاید از همان سال اول تهاجم نظامی به یمن، متوجه خبط بزرگ خود شده باشند، اما دیگر راهی برای بازگشت ندارند. قارون‌های عربستان به‌واسطه کاخ سفید در باتلاق یمن فرو غلطیده‌اند و هر چه برای نجات خود از این مهلکه دست و پا می‌زنند، با لگد آمریکا بیشتر فرو می‌روند.

حتی اگر عربستان بخواهد که معرکه یمن را واگذارد، واشنگتن اجازه چنین کاری نمی‌دهد، چراکه ریاض، علاوه بر پرداخت فاکتور واشنگتن، باید طبق جدول زمان‌بندی آن‌ها به جنگ ادامه داده یا وارد فاز سیاسی شود. اما این یک طرف معادله است و باید دید که وزن تحولات در سوی دیگر میدان چگونه بر تصمیمات و راهبرد‌های آمریکا و عربستان سایه می‌اندازد.

جنگ یمن در حال حاضر، از مرز سومین سال آغازش عبور کرده و برخلاف میل بدخواهان این کشور، شدت ضربات و حملات نظامی، مقاومت یمنی‌ها را روز به روز، محکم‌تر و ریشه‌دارتر کرده است. به این مفهوم که مقاومت این روز‌های انصار الله و کمیته‌های مردمی بیش از آنکه ارزش نظامی داشته باشد – که دارد – از وجاهت و اعتبار انقلابی و انسانی برخوردار است.

محاصره همه‌جانبه زمینی، دریایی و هوایی و حتی رسانه‌ای و حقوقی ملت مظلوم یمن که پرده‌ای کوچک از مظلومیت و تنهایی این کشور را به تصویر کشیده، درعین‌حال، به نمایشگاهی از عزم عمیق انقلابی و اراده‌های پولادین در برابر قدرت‌های تا دندان مسلح تبدیل شده است.

یکی از صحنه‌هایی بی‌بدیلی که بر تارک تاریخ یمن و بلکه بر لوح بشریت نقش بسته، حضور پرشور مردم در تشییع پیکر مطهر شهید «صالح الصماد» زیر بمباران جنایتکاران کودک کش سعودی بود. اگر این مراسم در هر یک از کشور‌های اقماری ارتجاع منطقه و نظام سلطه برگزار می‌شد، تشییع کنندگان به محض اصابت بمب‌ها و وقوع انفجار از صحنه می‌گریختند و چه بسا جماعت بسیاری در ازدحام جمعیت، جان خود را از دست می‌دادند، در حالی که شور و شعور ایمانی و انقلابی یمنی‌ها، این تهدید را به فرصتی برای نشان دادن شجاعت و صلابت بی‌نظیر آن‌ها تبدیل کرد و نه تنها میدان را ترک نکردند، بلکه مشت‌های گره کرده خود را به سمت آسمان گرفتند، فریاد پیروزی سر داده و این حمله مذبوحانه را تحقیر کردند.

وقتی ملتی سینه خود را در برابر بمب‌ها و گلوله‌ها سپر می‌کند، یعنی پیروز بلامنازع میدان است، چراکه سنت همیشه الهی، پیروزی خون بر شمشیر را مقدر کرده است. این بزنگاه تاریخی، یادآور روز‌هایی است که در دوران جنگ تحمیلی بر ملت شریف ایران گذشت؛ یادآور اجتماع میلیونی مردم برای شرکت در انتخابات و تهدید صدام به موشک باران شعبه‌های رأی‌گیری تا شاید از میزان مشارکت ملت در پای صندوق‌های رأی بکاهد؛ یادآور حضور باشکوه مردم در جشن‌های سالانه پیروزی انقلاب و جنگ تبلیغاتی بعثی‌ها برای حمله به راهپیمایان و یادآور بمب‌گذاری در نماز جمعه تهران که صفوف نمازگزاران را متراکم‌تر و عزم آن‌ها را برای اقامه نماز با وجود تهدیدات، مصمم‌تر کرد. ایرانی‌های انقلابی برای «پیروزی» یا «شهادت» به میدان آمده بودند و امروز همان اراده در مردم مقاوم یمن متجلی شده است؛ این دقیقاً همان آرمان شهید «الصماد» است که می‌گفت: «برای ریاست نیامده‌ایم، بلکه برای استقلال و آزادی کشورمان پا به میدان نبرد گذاشته‌ایم، یا شهید می‌شویم و یا پیروز».

کوتاه سخن اینکه دشمن سعودی در طول سه سال گذشته از هیچ جنایتی در حق یمنی‌ها دریغ نکرده است. قحطی بی‌سابقه‌ای را در قرن اخیر رقم زد؛ سلاح‌های کشتار جمعی را از مدعیان حقوق بشر خرید و بر سر مردم بی‌گناه ریخت، زیرساخت‌ها را تخریب، مجالس عروسی را به عزا تبدیل کرد و زنان و کودکان را به خاک و خون کشید.

از این رو، ملت سربلند یمن با تشییع جنازه شهید «الصماد»، یک‌بار در «الحدیده» و بار دیگر در «صنعا»، اوج خشم خود را از سبعیت و کودک کشی عربستان و حامیانش به جهانیان نشان داد. یمنی‌ها با رقم زدن این صحنه به یاد ماندنی، نه فقط آل سعود، بلکه آمریکا و رژیم صهیونیستی را نیز تحقیر کردند و قطعاً خون این شهید بزرگوار، همچون سیلابی، کاخ ظلم آل سعود را ویران خواهد کرد.

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *