افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب توسط رئیس جمهور/حضور 2050 ناشر داخلی در بزرگترین رویداد ادبی کشور

10:45 - 09 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۱۵۷۴۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز ۹ اردیبهشت ماه با حضور محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار خواهد شد.

نشست خبری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب آغاز شدبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، نشست خبری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امروز ۹ اردیبهشت ماه با حضور محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار خواهد شد.

این نشست از ساعت ۱۰ صبح در سالن زنده یاد علی عاشوری در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران آغاز شد.

امیر مسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه و یحیی دهقانی معاون اجرایی از دیگر مسئولین این دوره از نمایشگاه کتاب بودند که در این نشست حضور یافته بودند.

محسن جوادی رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ابتدای این نشست اظهار کرد: چهارصد و شصت هزار تعداد کتاب در بخش ایرانی و خارجی در این دوره از نمایشگاه کتاب در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه نیز با حضور ناشران خارجی روبرو هستیم که در بخش ناشران عربی  86 ناشر با 37500 عنوان کتاب و در بخش لاتین 46 ناشر با 120000 عنوان کتاب حضور خواهند داشت.

دهقانی معاون اجرایی نمایشگاه در ادامه تاکید کرد: امسال در بخش ناشران داخلی 2050 حضور دارند که در چهار گروه فعال هستند به ترتیب در بخش آموزشی که در رواق غربی مستفر خواهند شد 113 ناشر با 15633 عنوان کتاب حضور دارند. در بخش دانشگاهی نیز 501 ناشر با 64444 عنوان کتاب پذیرای علاقه‌مندان خواهند بود که در چادر قرار دارند. همچنین در بخش کودک و نوجوان 228 ناشر با 33 هزار عنوان کتاب در سه بخش رواق شرقی و دو بخش زیر چادر مستقر خواهند شد.

نمایشگاه کتاب در این دوران سعی دارد با حضور فعال و مشارکت صنف نشر برپا شود البته ما در جریان ۸ سال ریاست‌جمهوری دولت آقای احمدی‌نژاد به عنوان صنف نشر از جریان برگزاری نمایشگاه دور ماندیم، ولی ۴ سالی است که به صورت مستقیم در اجرا دخالت می‌کنیم.

وی اذعان کرد: دو سال در شهر آفتاب نمایشگاه کتاب برگزار شد، اما همواره در پی محل مناسبی برای این پروژه فرهنگی بودیم، اما ما به خواست خودمان دو سال به شهر آفتاب رفتیم، اما آنچه که فکر می‌کردیم نبود. بنابر این با درخواست خود صنف مجدداً به مصلی بازگشتیم و امیدواریم امسال ناراضی از این بازگشت نباشیم.

وی افزود: انتظار ما از ارشاد در سال‌های آتی این است که به تدریج سایر بخش‌ها نیز به صنف واگذار شود چرا که چنین اراده‌ای در ارشاد مشاهده می‌شود و البته صراحتا اعلام می‌کنم هیچ مشکلی در ارتباط با برگزاری نمایشگاه وجود نداردو مسئولان وزارت ارشاد همکاری لازم را با صنف داشته‌اند.

معاون اجرایی نمایشگاه اعلام کرد: در حال حاضر کلیه غرفه‌های نمایشگاه توسط ناشران داخلی و خارجی به غرفه‌داران واگذار شده است و در نمایشگاه امسال شاهد حضور ۲۰۵۰ ناشر داخلی، شرکت‌کننده در نمایشگاه خواهیم بود. ناشران داخلی در ۴ گروه آموزشی، دانشگاهی، کودک و عمومی فعالیت می‌کنند.

وی با ارائه آمار ابراز داشت: در بخش آموزشی که در رواق غربی طبقه همکف مستقر خواهد شد ۱۱۳ ناشر، ۱۵۶۳۳ عنوان کتاب را عرضه می‌کنند؛ در بخش ناشران دانشگاهی ۵۰۱ ناشر، ۶۴ هزار و ۴۴۴ عنوان کتاب را زیر چادر و در شرق نمایشگاه در خیابان قنبرزاده عرضه می‌کنند؛ در بخش کودک و نوجوان ۲۲۸ ناشر ۳۳ هزار عنوان کتاب را به نمایش می‌گذارند ناشران کودک در سه بخش رواق شرقی و دو بخش در بالکن رواق شرقی و صحن زیر چادر خواهند بود. اما در بخش عمومی ۱۱۴۷ ناشر ۸۶ هزار عنوان کتاب را به شبستان می‌آورند.

وی اعلام کرد: ۳۵۷ هزار عنوان کتاب امسال در بخش داخلی نمایشگاه عرضه خواهد شد، اما در بخش خارجی مجموعاً ۱۵۸ هزار عنوان عرضه می‌شود که در بخش عربی ۸۶ ناشر حضور دارند که ۳۷ هزار و ۵۰۰ عنوان و در بخش لاتین ۴۶ ناشر حضور دارند که ۱۲۰ هزار عنوان را عرضه می‌کنند و باید تأکید کرد که در این دوره ۱۳۲ ناشر خارجی به مصلی امام خمینی می‌آیند و ما ۱۶۹۰ غرفه ارائه کرده‌ایم که البته این رقم قابل افزایش است.

دهقانی گفت: ۸۰ ناشر دیجیتال در یک سالن مجزا به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع در شمال نمایشگاه جانمایی شده‌اند انجمن‌های دوستی نیز در نیم‌طبقه دوم شبستان و غرفه شهرداری و باغ کتاب هم در همان فضا فعال خواهد بود.

معاون اجرایی نمایشگاه کتاب تهران در همین راستا تاکید کرد: در بخش عمومی 1147 ناشر با 86 هزار عنوان کتاب پذیرای کتاب‌دوستان هستند و مجموعه 357 هزار عنوان کتاب در بخش داخلی نمایشگاه عرضه می‌شود.

شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب در خصوص افتتاحیه نمایشگاه کتاب تهران اذعان کرد: سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یازده اردیبهشت با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود و از 12 تا 22 اردیبهشت از ساعت 10 تا 20 میزبان علاقه‌مندان خواهد بود که البته این ساعت قابل تمدید است.

نمایشگاه کتاب تهران حاصل کار جمعی از همکاران است و بنا بر برنامه‌ای که اعلام شده از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در محل مصلایامام خمینی (ره) برگزار خواهد شد، البته ساعت نمایشگاه قابل تمدید است.

وی گفت: مراسم افتتاحیه این دوره از نمایشگاه روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد. امسال با توجه به اینکه از سوی رهبر معظم انقلاب سال حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار مطرح شده، تبعا کتاب به عنوان کالای فرهنگی و ایرانی بیش از پیش باید مورد توجه باشد.

وی به هم‌زمانی و تقارن نمایشگاه کتاب با اعیاد شعبانیه اشاره کرد و گفت:‌این هم‌زمانی و تقارن موجب شده تا برنامه‌های متعددی را به مناسبت نیمه شعبان، روز معلم و سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی داشته باشیم.

وی با اشاره به مشارکت تشکل‌ها در این دوره از نمایشگاه هم گفت: مسیری که از چهار سال قبل آغاز شده بود شتاب گرفت و مشارکت بسیاری از تشکل‌ها را داریم، در این دوره واگذاری‌های بیشتری به صنف نشر عملیاتی شد و امیدواریم به شکل فزاینده‌ای شاهد این واگذاری باشیم.

امیرزاده در مورد تعداد متقاضیان و ثبت نام کنندگان بن‌کارت‌ها افزود: تا به امروز 152414 نفر موفق به ثبت‌نام بن‌کارت نمایشگاه کتاب شده‌اند. فضای نمایشگاه کتاب تهران ۱۳۰ هزار مترمربع است و خوشحالیم طی ده سال اخیر توانستیم در این دوره حدود ۷۵ درصد فضا‌های نمایشگاهی را مسقف داشته باشیم، و نسبت به سال قبل قدری شرایط بهتر است، اما با شرایط ایده‌ال فاصله داریم.

مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ادامه دارد: در بخش بین‌الملل چند نکته باید مورد تأکید قرار گیرد چرا که تا به امروز حضور ۵۳ کشور در نمایشگاه قطعی شده است بخشی از کشور‌ها در بخش فروش و بخشی در فضای بین‌الملل حضور خواهند داشت.

شهرام نیا ضمن اشاره به میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه افزود:‌ هیأت ۳۰ نفره از کشور صربستان در ایران حاضر خواهد شد. صربستان در این دوره میهمان ویژه است و تونس شهر میهمان نمایشگاه خواهد بود که از سوی این کشور نیز وزیر فرهنگ و یا معاون وزیر فرهنگ این کشور با هیأت ۱۸ نفره به ایران می‌آیند.

وی گفت: رئیس نمایشگاه تورین ایتالیا، هیأت ۴ نفره از این کشور نیز به مصلی امام خمینی می‌آیند. همچنین از کشور چین دو هیأت و از کشورهای، چون آلمان، عمان، مجارستان، اتریش و سوریه شاهد حضور هیأت‌های مختلف خواهیم بود. البته در بخش بین‌الملل هیأتی از عتبات کشور عراق نیز حضور پررنگی خواهند داشت.

همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه کتاب و رئیس هیات رسیدگی به تخلفات نمایشگاه تصریح کرد: سامانه حمایتی و نظارتی تدارک دیده و فعال شده است که براساس آیین‌نامه نمایشگاه عمل می‌کند. از دو سال گذشته معاونت فرهنگی به دنبال اصلاح زیرساخت یارانه‌ای‌های نشر بوده و اقداماتی در این مورد صورت داده است. در مورد بن‌کارت‌های خرید کتاب جمعیت هدف پنج میلیونی متصور هستیم که اگر برای هر کدام تنها ۵۰ هزار تومان هم درنظر بگیریم بودجه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان نیاز است که دو برابر بودجه معاونت فرهنگی محسوب می‌شود. ما هشت میلیارد تومان در اختیار داریم که به خوبی فاصله مطالبات از داشته‌ها را نشان می‌دهد یعنی با این شیوه ما تنها دو درصد از جمعیت هدف را می‌توانیم تحت پوشش قرار دهیم. البته تمهیداتی اندیشیده شده تا بخش‌هایی از این حمایت‌ها در نمایشگاه‌های استانی و طرح‌های حمایتی فصلی ارائه شود تا عدالت برقرار گردد.

امیرزاده تاکید کرد: تا امروز ۱۵۲ هزار و ۴۱۴ نفر موفق شدند بن‌کارت‌های خود را دریافت کنند. امسال برای بالا بردن ضریب ایمنی و پایین آوردن ضرایب تخلف از روش تکمیلی مثل کارت‌های NFC و کارت‌های هوشمند که با همکاری سازمان ثبت احوال محقق شد استفاده کردیم. ۱۰ هزار نفر از اهالی قلم نیز با اعتبار ۲.۵ میلیارد تومانی شارژ می‌شوند که تقریبا سهم هر کس ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد درباره گسترش بخش سرای اهل قلم افزود: در بحث اهل قلم نیز ۱۰ هزار نفر از اهالی قلم به بهانه نمایشگاه کتاب بن کارت ۲۵۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد. اعتبار کل این یارانه دو میلیارد و ۵۶ میلیون تومان است. در حوزه فعالیت‌های حمایتی همچنین شاهد تجهیز و نوسازی کتابخانه‌ها خواهیم بود. ۱۵۰۰ واحد آموزشی با انتخاب وزارت آموزش و پرورش و با مشارکت مدارس تجهیز خواهند شد. یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این امر اختصاص پیدا خواهد کرد.

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب تهران هم درباره اینکه گفته می‌شود مصلی در ارائه فضا‌های مورد توافق با مسئولان نمایشگاه، همکاری لازم را ندارد و به نظر می‌رسد نوعی کم کاری در این خصوص مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: تمامی فضا‌های مورد توافق ما با مصلی، به طور کامل تحویل ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب شده است. تأکید می‌کنم در حال حاضر در مصلی، هیچ فضایی نداریم که تحویل نمایشگاه کتاب تهران نشده باشد.

سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه تهران از آغاز فعالیت سامانه رصد بن در نمایشگاه از امروز خبر داد: سامانه رصد ناظر براین است که تمامی تراکنش‌هایی که از دستگاه‌های پز انجام می‌شود را بررسی و ساماندهی می‌کند این یک هشدار جدی به برخی افراد است که ممکن است بخواهند سوءاستفاده‌هایی داشته باشند اگرچه ناشران حرفه‌ای تن به این تخلفات نمی‌دهند. این هشدار جدی برای ایجاد آرامش صنفی در نمایشگاه است. همچنین احتمال این وجود دارد که هیئت رسیدگی به تخلفات در همان روزنخست وارد حوزه رسیدگی شود در سال‌های گذشته ما دو روز اول را به ناشران فرصت می‌دادیم تا برنامه‌های خود را تنظیم کنند، اما امسال از همان روز نخست بررسی‌های دقیق را آغاز خواهیم کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *