آغاز دیدار سران کره‌جنوبی و کره‌شمالی/ کیم جونگ اون: دیگر مزاحم خوابتان نمی‌شوم/شبه‌جزیره کره از سلاحهای هسته‌ای پاکسازی می‌شود

10:20 - 07 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۱۵۲۱۸
کیم جونگ اون، رئیس کره‌شمالی، بامداد روز جمعه برای دیدار با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی وارد خاک این کشور شد تا مرحله تازه‌ای از تاریخ روابط دو کشور آغاز شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ، سران دو کشور کره‌جنوبی و کره‌شمالی طبق برنامه بامداد روز جمعه در منطقه غیرنظامی بین دو کشور دیدار کردند.

بامداد روز جمعه «مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در روستای مرزی «پانمونجوم» در منطقه غیرنظامی بین دو کشور به استقبال «کیم جونگ اون» رفت.

آغاز دیدار سران دو کره/ کیم جونگ اون: دیگر مزاحم خوابتان نمی‌شوم

دیدار روز جمعه سومین دیدار میان سران دو کشور پس از جنگ دو کرده در سال 1953 میلادی است. اما «کیم جونگ اون» نخستین رئیس کره‌شمالی است که پا به خاک کره‌جنوبی می‌گذارد.

دراین دیدار شماری از مقامات ارشد کره‌شمالی از جمله رئیس ستاد کل ارتش، وزیر خارجه، و رئیس تشریفاتی دولت کره‌شمالی و همچنین «کیم یو جونگ» خواهر جوان «کیم جونگ اون» نیز حضور دارند.

آغاز دیدار سران دو کره/ کیم جونگ اون: دیگر مزاحم خوابتان نمی‌شوم

کره شمالی هفته گذشته اعلام کرد که تمام آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف و یکی از سایت‌های اتمی خود را نیز تعطیل خواهد کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، «کیم جونگ‌اون» پس از تشریفات استقبال در ابتدای نشست گفته امیدوار است که این نشست آغاز تاریخ جدیدی باشد و برخلاف نشستهای پیشین بین سران دو کشور که توفیقی در پایان‌دادن به تنشها نداشتند، این دیدارها نتایج مثبتی داشته باشد.

آغاز دیدار سران دو کره/ کیم جونگ اون: دیگر مزاحم خوابتان نمی‌شوم

«مون جائه این» نیز در واکنش گفته  امیدوار است توافقی بین دو کشور ایجاد و هدیه‌ای خوب به مردم دو کشور و همه صلح‌طلبان جهان داده شود.

آغاز دیدار سران دو کره/ کیم جونگ اون: دیگر مزاحم خوابتان نمی‌شوم

سخنگوی دولت کره‌جنوبی درباره برنامه دیدار دو کشور روز گذشته تشریح کرد: مراسم کاشت درختی که نماد «صلح و خوشبختی» خواهد بود برگزاری می‌شود و پس از پایان دیدار کیم و مون توافق‌نامه‌ای را امضاء و بیانیه‌هایی را قرائت می‌کنند، ضیافت شام به میزبانی کره‌جنوبی و تماشای ویدئویی با مضمون «بهار اتحاد» پایان‌بخش این دیدار خواهد بود.

آغاز دیدار سران دو کره/ کیم جونگ اون: دیگر مزاحم خوابتان نمی‌شوم

به گفته رسانه‌های کره‌جنوبی، «کیم جونگ اون» با اشاره به آزمایشهای موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی به شوخی خطاب به «مون جائه این» گفته است «دیگر مزاحم خواب صبح‌گاهی‌تان نمی‌شوم»!.

به نوشته «یونهاپ» سران دو کشور به مدت 100 دقیقه با هم گفتگو کرده‌اند که قرار است بیانیه‌ای مشترکی در این‌باره منتشر شود.

«یون یانگ چان» سخنگوی مطبوعاتی رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران گفته است « در این نشست سران دو کشور گفتگوهای جدی و صادقانه‌ای درباره شیوه‌های پاکسازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره داشتند تا صلح پایدار در منطقه ایجاد شود و روابط بین دو کشور بهبود یابد.

در نشست خبری مشترک، سران دو کشور کره اعلام کردند به توافق رسیده‌اند که صلح موقت بین دو کشور به صلحی پایدار و شبه‌جزیره کره را عاری از سلاح هسته‌ای کنند.

با امضای این توافق‌نامه، دو کره قصد دارند آتش‌بس سال ۱۹۵۳ را به معاهده صلح تبدیل کنند و اواخر سال جاری میلادی رسما پایان جنگ کره و توقف خصومت‌ها اعلام می‌شود.

 سران کره‌جنوبی و کره‌شمالی بر سر موارد زیر توافق کردند.

 -پاکسازی کامل شبه‌جزیره کره از سلاح هسته‌ای

-نشستهای چندجنبه با شرکت آمریکا و چین

-آغاز گفتگوهای نظامی سطح عالی در ماه «می»

- و همچنین «کیم جونگ اون» نسبت به اتحاد دو کره ابراز امیدواری کرد

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *