رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

خانه ای با رنگ و بوی ایرانی

11:06 - 06 ارديبهشت 1397
کد خبر: ۴۱۵۱۰۶
نخستین خانه ایرانی همزمان با رویداد تبریز ۲۰۱۸ در شهر تبریز افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، خانه قاجاری کلکته چی تبریز زمانی تبدیل به خرابه شده بود. خرابه‌ای که ذره‌ای از شکوه زمان قاجار را نداشت. این خانه بعد‌ها مرمت شد تا کالبد این میراث تبریز برجای بماند. کالبدی که از پس تخریب سالیان دراز دیگر رنگ و بوی یک خانه ایرانی را نداشت.
 
خانه ای با رنگ و بوی ایرانی

در رویداد تبریز ۲۰۱۸ شانس با کلکته چی همراه بود و قرعه به نام این بنا افتاد تا نخستین خانه ایرانی کشور شود. خانه ایرانی پروژه‌ای است که معاونت صنایت دستی سازمان میراث فرهنگی با همکاری بخش خصوصی آغاز کرده تا جنبه‌های تزیینات و دکور خانه‌ها به سبک و سیاق ایرانی و با استفاده از هنر‌ها و صنایع دستی ایرانی را یادآوری و تبلیغ کند.  

حوض آبی حیاط کلکته چی پس از سال‌ها دوباره می‌جوشد و درختان در هوای بهاری سایه خود را پیشکش ساکنان تازه این خانه می‌کنند. خانه‌ای که حالا دو بخش موزه‌ای و کارگاه‌های صنایع دستی در آن مستقر شده است تا بازدید کنندگان از آن بیاد آوردند که صنایع دستی و هنر‌های ایرانی زمانی شکوهی چشم گیر به خانه‌های بخشیده بود. وسایل خانه به سبک و سیاق ایرانی تزیین شده اما فضای مدرن و مورد پسند عموم را هم در نظر گرفته است. سبکی که می تواند الگویی برای دکور خانه های ایرانی باشد و معماری و سلیقه ایرانی را به خانه های امروزی برگرداند.

خانه ای با رنگ و بوی ایرانی
پویا محمودیان، معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی درباره این خانه ایرانی می‌گوید: قرار است بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در ۳۱ استان کشور خانه‌هایی با عنوان خانه ایرانی افتتاح شود که این خانه اولین خانه از سلسله خانه‌های ایرانی است.
 
او به خانه کلکته چی اشاره می‌کند و می‌گوید: خانه تاریخی کلکته‌چی یا صلح‌جو یکی از خانه‌های تاریخی زیبا در تبریز است که در موقعیت مناسبی از شهر قرار دارد و امروز هم‌زمان با افتتاح رسمی رویداد "تبریز ۲۰۱۸" به‌عنوان اولین خانه ایرانی افتتاح می‌شود. مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی خانه‌های ایرانی حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و ترغیب شهروندان برای استفاده از صنایع‌دستی در چیدمان منازل است.
 
خانه ای با رنگ و بوی ایرانی
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *