از تک نرخی شدن ارز تا کاهش 54 درصدی بارش/ واردات بیش از هزار تنی نخودفرنگی به کشور

14:15 - 24 فروردين 1397
کد خبر: ۴۱۱۵۳۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان در هفته‌ای که گذشت اخباری در خصوص نوسانات نرخ ارز، طلا و سکه، میزان بارش، واردات کالاهای غیرضروری، قیمت محصولات مختلف در بازار و شرایط این روزهای اصناف منتشر کرده است.
اقتصاد در هفته گذشتبه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در هفته‌ای که گذشت اخباری در خصوص نوسانات نرخ ارز، طلا و سکه، میزان بارش، واردات کالاهای غیرضروری، قیمت محصولات مختلف در بازار و شرایط این روزهای اصناف منتشر کرده است.
 
براساس آخرین آمار منتشره، بارش‌ها در کل کشور نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش ۵۴ درصدی روبرو بوده است.
 
بررسی اخبار طلا و سکه
 
قیمت دلار یکی از خبرسازترین سوژه هفته گذشته به حساب می‌آید، نوسانات قیمت و افزایش یکباره آن به بیش از ۶ هزار تومان، مسئولان ذی ربط را به سوی یکسان سازی نرخ ارز برد و در نهایت باعث شد با حذف نرخ‌های متعدد ارز رقم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای انتخاب و عرضه به متقاضیان تنها از سوی بانک‌های عامل صورت گیرد.
 
در این راستا بانک مرکزی اطلاعیه هایی را صادر کرده که طی آن مشخص شده حداکثر مبلغ قابل تأمین ارز دانشجویی قابل پرداخت/حواله حداکثر سالانه ۱۵۰۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارز‌ها بابت شهریه دانشگاه و حداکثر ماهیانه ۱۰۰۰ دلار یا معادل آن به سایر ارز‌ها برای دانشجو است.
 
همچنین تمام پرداخت‌های مربوط به قرارداد‌های فاینانس از این پس بر اساس نرخ جدید دلار یا معادل آن به سایر ارزها انجام خواهد شد.
  
بنا بر اطلاعیه بانک مرکزی ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها به مسافران در مرز‌های خروجی هوایی پرداخت می‌شود.
 
و ارز قابل نگهداری توسط هر شخص حداکثر ۱۰ هزار یورو است و افرادی که بیش از این مبلغ داشته اند باید تا پایان ماه جاری نسبت به سپرده گذاری ارز در بانک‌ها اقدام کنند.
 
ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی در خصوص شرایط حال حاضر بازار ارز و تغییر و تحولات آن گفت: ارز درآمدی کشور اعم از ارز حاصل از صادرات نفت یا صادرات کالا‌های غیرنفتی سرمایه ملی محسوب می‌شود که این منابع باید به درستی تخصیص یافته و صرف اموری با اولویت بالاتر در اقتصاد شود.
 
در بازار سکه نیز با جهش یکباره قیمت طلا و سکه، بانک مرکزی به عنوان متوالی امر اقدام به حراج سکه کرد که این عمل در همان روز ابتدایی متوقف شد.
 
پیگیری شعار سال:
 
با نام گذاری سال جاری به سال حمایت از کالا ایرانی و در راستای تحقق شعار سال در سلسله مصاحبه‌هایی به بررسی شرایط تولیدکنندگان در حوزه‌های کاری مختلف و پیشنهاد‌های آن‌ها برای بهبود در اوضاع آن‌ها پرداخته است.
 
سید علی اصغر بهبهانی رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب تهران در گفت‌وگو با گفت: اخذ ۴ مرحله مالیات از تولیدکنندگان که میزان آن حداقل در ۲ مرحله ۹ درصد است در کنار مسائل دیگر همچون واردات کالا مشابه نفس تولیدکننده را بند آورده است.
 
محسن خردمند رئیس اتحادیه سراجان گفت: برای خرید کالای ایران باید در میان مردم فرهنگ سازی لازم صورت گیرد که در کنار این موضوع تولید کنندگان باید کیفیت کالا را افزایش و در مقابل قیمت‌ها را کاهش دهند تا مردم به جای روی آوردن به کالای قاچاق و وارداتی کالای ایرانی خریداری کنند.
 
هادی حق شناس کارشناس اقتصادی گفت:  راهکار تحقق شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی به کارگیری سیاست‌های چند جانبه شامل سیاست پولی و مالی است که در این راستا اقتصاد ایران اگر قرار است یک رشد و حمایت پایدار از کالای ایرانی انجام دهد باید تورم یک رقمی نه ۹ درصد و باید به زیر ۵ درصد برسد و در این حالت است که قیمت تمام شده کالا کاهش می‌یابد و این امر نیازمند یک سیاست پولی و مالی بلند مدت است.
 
حسین قدیانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کالای خواب با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی نباید در حد حرف باشد، گفت: تمام دانش و ابزار روز برای تولید در کشور مهیا است و فقط نیازمند بازار و خروج از رکود هستیم.
 
احمد رحمانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان چینی، بلور و لوستر با بیان اینکه متاسفانه تولیدات با کیفیت چینی، بلور و کریستال داخلی با مارک‌های خارجی به فروش می‌رسد، گفت: مصرف کالا‌های تولید داخل نیاز به فرهنگ سازی دارد.
 
پرونده میزان از واردات کالا‌های غیرضروری:
 
 
 
 
 
بسته اقتصادی از بازار:
 
 
 
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *