ورود ویژه سازمان بازرسی کل کشور به بخش‌های گمرکات، مناطق ویژه اقتصادی و آزاد / مهمترین اقدام برای حمایت از کالای ایرانی، جلوگیری از قاچاق کالا است/ نقش‌آفرینی در کشف و رسیدگی به اختلاس ۱۰۰ میلیاردی در وزارت نفت

18:06 - 21 فروردين 1397
کد خبر: ۴۱۰۹۲۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نقش‌آفرینی سازمان در کشف و رسیدگی به اختلاس ۱۰۰ میلیاردی در وزارت نفت گفت: با پیگیری‌هایی که سازمان انجام داده توانسته‌ایم بخش قابل‌توجهی از اموال متهمان در داخل کشور را شناسایی و ضبط کنیم که طبق برآورد‌های اولیه امیدواریم کل مبلغ اختلاسی را از طریق این اموال بازگردانیم.

ورود ویژه سازمان بازرسی کل کشور به بخش‌های گمرکات، مناطق ویژه اقتصادی و آزاد / مهم‌ترین اقدام برای حمایت از کالای ایرانی، جلوگیری از قاچاق کالا است/ نقش‌آفرینی در کشف و رسیدگی به اختلاس ۱۰۰ میلیاردی در وزارت نفتبه گزارش گروه حقوقی و قضایی ؛ به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، قاضی ناصر سراج پیش از ظهر امروز در جمع مدیران استانی سازمان با تبریک سال جدید گفت: سال ۹۶ با تمامی تلخی‌ها و شیرینی‌ها گذشت و الآن باید کارنامه خود را بررسی کنیم و اینکه آیا توانسته‌ایم پاسخ مناسبی به فرامین مقام معظم رهبری داده باشیم یا خیر.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نام‌گذاری امسال به‌عنوان «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری گفت: تقریباً نام‌گذاری عناوین سال از سوی مقام معظم رهبری مانند زنجیره به هم متصل و مرتبط است و اگر مسئولان امر این فرامین را دقیق و کامل اجرا می‌کردند حداقل وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فعلی نبود. با این همه امیدواریم امسال مسئولان همت کرده و در رابطه با «حمایت از کالای ایرانی» نهایت تلاش خود را انجام داده و جامعه را به خرید کالای ایرانی ترغیب کنیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نوروزی با مسئولان کشوری و لشکری گفت: مقام معظم رهبری روز گذشته که در جمع مسئولان سخن می‌گفتند تأکید داشتند که منظورشان از «کالای ایرانی» هر آنچه از ابتدا تا انتها در ایران تولید می‌شود، است. چون برخی کالا‌ها در ایران مونتاژ می‌شود؛ بنابراین باید کالا‌هایی که از صفر تا صد در ایران تولید می‌شود به‌عنوان کالای ایرانی در نظر گرفته شود.

قاضی سراج با بیان اینکه شعار سال با صرف گفتن خرید کالای ایرانی محقق نخواهد شد، افزود: به نظر می‌رسد ریشه اصلی وضعیت امروز کالای ایرانی، قاچاق است. تا زمانی که کالای ارزان خارجی به کشور قاچاق شود، کالای ایرانی توان رقابت با آن را نخواهد داشت. اگر کالای خارجی مشابه کالای ایرانی با قیمت ارزان و به‌وفور در کشور عرضه شود، دیگر برای مشتری ایرانی خرید کالای ایرانی صرفه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که بعضاً هزینه تمام‌شده کالا در ایران به نسبت نوع خارجی آن بیشتر است و از سوی دیگر تولیدکننده نمی‌تواند کالای خود را زیر قیمت تمام‌شده ارائه دهد. چراکه اگر زیر قیمت عرضه کند، مدت کوتاهی دوام خواهد آورد و ورشکسته خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: الآن شاهدیم بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات خود را در انبار‌ها نگه‌داشته‌اند. چراکه به لحاظ بالا بودن قیمت تمام‌شده کالا، خریداری ندارد. با این شرایط تولیدکننده زمان زیادی دوام نخواهد آورد و در نهایت مجبور می‌شود کارگران را اخراج کند و کالا را به نحوی با کمترین سود و شاید ضرر رد کند و در خاتمه به علت بدهی‌های کلانی که دارد حتی ممکن است به زندان برود. قاعدتاً به این شیوه نمی‌توان تولید داخلی را رونق بخشید و از طرف دیگر رغبت خریداران نسبت به خرید کالای داخلی را تقویت کرد.

سراج با اشاره به برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور در راستای تحقق شعار سال گفت: نمی‌توان برای همه استان‌ها نسخه واحدی پیچید و هر استان شرایط خود را دارد. مهم این است که عزممان را جزم کنیم در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری اقدام کنیم. اولین اقدام جلوگیری از ورود کالای قاچاق است که در این رابطه رئیس قوه قضائیه تأکید دارند و شخصاً موضوع را پیگیری می‌کنند و دوم اینکه روی ثبت سفارش‌ها، نظارت دقیق انجام گیرد؛ مثلاً در شرایطی که بعضی تولیدکنندگان این حوزه در حال ورشکستگی هستند یا ورشکست شده‌اند، چه نیازی به واردات بیسکوئیت و آدامس است؟! ازاین‌رو سازمان بازرسی کل کشور باید به‌صورت ویژه در قسمت گمرکات، مناطق ویژه اقتصادی و آزاد که کالا به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شود، ورود کرده و مانع این کار شویم. در این راستا معاونت برنامه‌ریزی سازمان بازرسی در حال برنامه‌ریزی دقیق برای هرکدام از استان‌ها است تا در خصوص مقابله با قاچاق کالا و همچنین ممنوعیت واردات کالای خارجی که مشابه داخلی دارد، اقدام لازم به عمل آید.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر کمبود نقدینگی تولیدکنندگان داخلی و سرمایه در گردش آن‌ها است. روز گذشته در این راستا جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها داشته‌ایم.در این جلسه تأکید شد که توجه ویژه‌ای به تولیدکنندگان خرد شود. چراکه اعتقاد ما بر این است تولیدکنندگان خرد ممکن است به لحاظ بازار اقتصادی تأخیر داشته باشند، ولی به‌ندرت پیش می‌آید که نسبت به بازپرداخت تسهیلات بانکی تعلل بورزند. برای همین تأکید شد نسبت به تزریق نقدینگی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان داخلی اقدام جدی صورت بگیرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به پیامد‌های مثبت تحقق شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی گفت: امروز دیگر اکثر خانواده‌ها با مشکل بیکاری حداقل یکی از اعضای خانواده خود روبرو هستند که اگر شعار سال محقق شود و خرید و فروش کالای ایرانی رونق بگیرد، خیلی از مشکلات کشور من‌جمله بیکاری به حداقل می‌رسد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نقش‌آفرینی سازمان در کشف و رسیدگی به اختلاس ۱۰۰ میلیاردی در وزارت نفت گفت: در این پرونده سازمان بازرسی کل کشور پیگیری و تلاش زیادی انجام داده که جا دارد از معاونت اقتصادی و بازرسی نفت تشکر کنم. با پیگیری‌هایی که سازمان انجام داده توانسته‌ایم بخش قابل‌توجهی از اموال متهمان در داخل کشور را شناسایی و ضبط کنیم که طبق برآورد‌های اولیه امیدواریم کل مبلغ اختلاسی را از طریق این اموال بازگردانیم.

وی با اشاره به رتبه‌بندی جدید سازمان شفافیت بین‌الملل درباره شاخص ادراک فساد در سال ۲۰۱۷ گفت: در رتبه‌بندی جدید سازمان شفافیت بین‌الملل، ایران جزو دو سوم کشور‌هایی است که امتیازشان از ۵۰ کمتر است. روسیه ۲۹ است و ایران ۳۰ است و کشور‌هایی مانند عراق ۱۸ هستند. با این همه متأسفانه شاخص ادراک فساد در کشور ما بسیار بالاتر از آن چیزی است که سازمان شفافیت بین‌الملل اعلام کرده است و این در حالی است که اکثریت مدیران ما پاکدست هستند؛ بنابراین باید وضعیت سلامت کشور را برای افکار عمومی تشریح کنیم تا مقداری ادراک فساد پایین بیاید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *