رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

امنیت تل‌آویو تنها با آمریکا تأمین نمی‌شود؛ اشتباه راهبردی اسرائیل در سوریه

21:40 - 21 فروردين 1397
کد خبر: ۴۱۰۹۱۶
بسیاری از تحلیل‌گران حمله موشکی اسرائیل به سوریه را اشتباهی راهبردی می‌دانند که روابط تل‌آویو با مسکو را تحت تأثیر قرار داده و حتی امنیت اسرائیل را در معرض خطر بیشتر قرار می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل ، پایگاه «جروزالم‌پست» درگزارشی نوشته حمله موشکی روز دوشنبه به پایگاه هوایی سوریه امنیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.

«جروزالم‌پست» می‌نویسد که اسرائیل برای تأمین امنیت خود و رفع تهدیدها از بحران سوریه و تهدید بزرگتری مانند ایران نمی‌تواند تنها به آمریکا اتکاء کند بکله باید رابطه دوستی با روسیه را حفظ کند و منافع این کشور در سوریه را نیز در نظر بگیرد.

امنیت تل‌آویو تنها با آمریکا تأمین نمی‌شود؛ اشتباه راهبردی اسرائیل در سوریه

به نوشته این پایگاه صهیونیستی، روز دوشنبه پس از حمله موشکی به پایگاه هوایی در مرکز سوریه، دولت روسیه، اسرائیل را متهم اصلی این حادثه اعلام کرد و همزمان گزارشی تصویری در تلویزیون روسیه با عنوان «غزه را فراموش کن، اسد را بمباران کن» پخش شد که بازتاب موضع مسکو درخصوص حمله موشکی به سوریه بود.

«جروزالم‌پست» با اشاره به اینکه حمله به پایگاه هوایی سوریه منافع روسیه را تهدید می‌کند، درخصوص نیاز اسرائیل به روابط دوستانه با مسکو می‌نویسد: ایران، روسیه و ترکیه اخیراٌ در آنکارا نشست سه‌جانبه برگزار کردند، روابط روسیه و ترکیه روز‌به‌روز بهتر می‌شود، رؤسای مجلس ایران و روسیه نیز به‌تازگی به منظور گفتگو درباره همکاری‎های بیشتر دیدار کردند، اما اسرائیل از همه این تحولات کنار گذاشته شده‌ و تل‌آویو در خصوص مقابله با تهدیدهای ناشی از بحران سوریه و تأمین امنیت خود نمی‌تواند  تنها به آمریکا تکیه کند.

امنیت تل‌آویو تنها با آمریکا تأمین نمی‌شود؛ اشتباه راهبردی اسرائیل در سوریه

روز دوشنبه 8 موشک به پایگاه هوایی تی-4 در استان حمص سوریه شلیک شد که در پی آن شماری نیز زخمی و جان باختند و خساراتی نیز به پایگاه وارد شد. پدافند هوایی سوریه 5 موشک از 8 موشک را رهگیری و منهدم کرد.

دولت روسیه و سوریه اعلام کردند که دو فروند جنگنده اف-15 بامداد روز دوشنبه با عبور از آسمان لبنان 8 موشک را به پایگاه هوایی سوریه شلیک کردند.

«جروزالم‌پست» همچنین می‌افزاید: مسکو همچنین روز دوشنبه حمایت خود را از تحقیقات سازمان ملل در خصوص مرگ شهروندان فلسطینی در تظاهرات اخیر در مرز غزه  اعلام کرد که همه این تحرکات روسیه ارسال پیام روشنی به اسرائیل پس از حمله موشکی به سوریه است.

در همین راستا یک تحلیل‌گر سیاسی روس در گفتگو با خبرگزاری «راشاتودی»  حمله موشکی به سوریه را اشتباهی راهبردی اسرائیل می‌داند که روابط مسکو و تل‌آویو را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

امنیت تل‌آویو تنها با آمریکا تأمین نمی‌شود؛ اشتباه راهبردی اسرائیل در سوریه

«وایچسلاو ماتوزوف» در گفتگو با «راشاتودی» با بیان اینکه هواپیماها و نیروهای نظامی روسیه در پایگاهی حضور دارند که اسرائیل آن را بمباران کرده تأکید کرد: اسرائیل با این حمله موشکی اشتباهی راهبردی مرتکب شده و تمام روابط روسیه و اسرائیل را زیر سوال برده‌ است.

«ماتوزوف» که ریاست «انجمن همکاری تجازی و دوستی جهان عرب و روسیه» را نیز برعهده دارد تأکید می‌کند: اینکه در این حمله هیچ نیروی نظامی روسیه کشته نشده شرایط را برای اسرائیل آسان‌تر نمی‌کند؛ هنگامی که یک پایگاه هوایی این چنین مورد حمله قرار می‌گیرد همه‌ چیز تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: به نظرم توضیح چنین اقدام ستیزه‌جویانه‌ای برای اسرائیل بسیار سخت است؛ ارتش سوریه در حال مبارزه با تروریسم است و آنچه اسرائیل انجام داد را تنها می‌توان در زمینه کمک به گروه‌های تروریستی تحلیل کرد که هم‌اکنون در آستانه شکست کامل در غوطه شرقی قرار دارند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *