تشریح اقدامات دستگاه قضایی در رابطه با سقوط هواپیمای ترکیه‌ای/ از عدم اجازه انتقال اجساد تا ارسال نامه تقدیر توسط سفیر ترکیه/ جسد نفر یازدهم هنوز کشف نشده است

19:00 - 10 فروردين 1397
کد خبر: ۴۰۷۰۰۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال وبختیاری به تشریح عملکرد دستگاه قضایی این استان در رابطه با سقوط هواپیمای ترکیه ای پرداخت و گفت: مجموع اقدامات دستگاه قضایی در کنار دیگر دستگاه‌ها مطلوب و موفیت آمیز بود.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی وقضایی ، عصر روز چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه بود که خبر سقوط یک هواپیمای ترکیه‌ای در خاک ایران در صدر اخبار قرار گرفت. این هواپیما که شارجه در امارات متحده عربی را به مقصد استانبول ترک کرده بود، در حوالی شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری سقوط کرد. این جت شخصی متعلق به کشور ترکیه و حامل ۱۱ سرنشین بود.

بر اساس گزارشات این هواپیما در زمان عبور از ایران در ساعت ۱۸ و ۵۰ دقیقه از صفحه رادار محو می‌شود و بر اساس شواهد به دست آمده در جنوب غرب اصفهان در بین منطقه دورک و دره‌عشق و بر روی کوه هلن سقوط می‌کند.

اقدامات دستگاه قضایی استان در رابطه با سقوط هواپیمای ترکیه‌ای/ از عدم اجازه انتقال اجساد به ترکیه تا ارسال نامه تقدیر توسط سفیر ترکیه/ جسد نفر یازدهم همچنان کشف نشده است

عبدالرضا علیمحمدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال بختیاری در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی در رابطه با اقدامات دستگاه قضایی در رابطه با حادثه سقوط هواپیمای ترکیه‌ای در این استان اظهار کرد: زمانی که خبر سقوط هواپیمای به ما اطلاع داده شد یک جلسه فوق‌العاده با حضور رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری، دادستان و دو تن از معاونین قضایی دادگستری تشکیل شد.

وی گفت: در این جلسه تصمیم گرفته شد که سریعاً اکیپ پزشکی قانونی و یک نفر از معاونین قضایی رئیس کل به‌عنوان نماینده رئیس کل جهت نظارت به همراه تیم تشخیص هویت آگاهی مرکز استان در محل حاضر حادثه حاضر شوند.

این مقام قضایی بیان کرد: همچنین در این جلسه هماهنگی لازم با رئیس بخش دادگاه ناغان انجام و دستورات لازم جهت حضور این مقام قضایی در محل حادثه صادر گردید.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال بختیاری ادامه داد: پس از اینکه اقدامات تجسس و تشخیص اجساد انجام شد اجساد به پایین قله منتقل شد. درآن زمان با توجه به حساسیت موضوع اعلام کردیم که اجساد حتما برای برای شناسایی و تعیین علت فوت بهپزشک قانونی مرکز استان منتقل شوند.

اقدامات دستگاه قضایی استان در رابطه با سقوط هواپیمای ترکیه‌ای/ از عدم اجازه انتقال اجساد به ترکیه تا ارسال نامه تقدیر توسط سفیر ترکیه/ جسد نفر یازدهم همچنان کشف نشده است

علیمحمدی تصریح کرد: در رابطه با جعبه سیاه هواپیما با توجه به این که محتوای آن از اهمیت زیادی برخوردار بود زمانی که توسط نیرو‌های امدادی کشف شد به نیروی انتظامی دستور داده شد که خود جعبه سیاه هواپیما که دو عدد بود را تحویل گرفته و به مقام قضایی یعنی رئیس دادگاه بخش ناغان تحویل دهند.

وی گفت:چون در این خصوص مسئولیت انجام اقدامات مرتبط با جعبه سیاه با سازمان هواپیمایی است تصمیم گرفته شد که مقام قضایی جعبه سیاه را به نیرو‌های سازمان هواپیمایی تحویل دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: پس از کشف اجساد به دستور مقام قضایی این اجساد به پزشکی قانونی شهرکرد منتقل شد و شخصا به همراه بازپرس ویژه در پزشکی قانونی حاضر شدیم.

علیمحمدی بیان کرد: از اینجا به بعد تازه کار ما بیشتر و جدی تر شد، چون نماینده‌ای که از سفارت ترکیه در شهرکرد حضور داشت و معاون سفیر ترکیه بود و پیگیری کار‌ها را برعهده داشت اصرار کرد که اجساد سریعا به ترکیه ارسال شود. حتی برای این کار یک هواپیما از ارتش ترکیه در فرودگاه شهرکرد مستقر شده بود که اجساد را به ترکیه حمل کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال بختیاری افزود: پس از اینکه ما در پزشکی قانونی حاضر شدیم و جنازه‌ها را یک معاینه ظاهری کردیم تشخیص دادیم و به این نتیجه رسیدیم که حتما باید جنازه‌ها قبل از انتقال به ترکیه احراز هویت شوند.

وی توضیح داد: چون اجساد از روی ظاهر قابل شناسایی نبودند و حتماً بایستی هویت جنازه‌ها مشخص می‌شد. البته آقایان ترکیه اصرار داشتند که نه این کار لازم نیست و شما سریعا اجساد را به ترکیه منتقل کنید.

اقدامات دستگاه قضایی استان در رابطه با سقوط هواپیمای ترکیه‌ای/ از عدم اجازه انتقال اجساد به ترکیه تا ارسال نامه تقدیر توسط سفیر ترکیه/ جسد نفر یازدهم همچنان کشف نشده است

این مقام قضایی بیان کرد: بنده در آنجا توضیح دادم که این موضوع یک موضوع بین‌المللی است. یعنی حداقل ۳ کشور ایران که محل وقوع حادثه بود، امارات که مبدا سفر و ترکیه که مقصد هواپیما بود درگیر آن بودند.

علیمحمدی ادامه داد: ما درآن جا توضیح دادیم چه بسا مشکلی در آنجا پیش بیاید و ما بعدا نیازمند این تشخیص هویت‌ها باشیم. مثلا آیا اصلا همه در مبدا سوار شده اند؟ چه کسی سوار نشده است؟ شاید اصلا اجساد متعلق به فرد مورد نظر نباشد، چون در ظاهر نمی شد تشخیص داد که جنازه کشف شده متعلق به چه کسی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال بختیاری ادامه داد: آن‌ها گفتند شما جنازه‌ها را به ما بدهید ما برویم، چون ما عجله داریم که بنده مخالفت کردم. آن‌ها گفتند اگر از بالا دستور بدهند چطور که پاسخ دادیم که اگر مسئولان رده بالا این تصمیم را بگیرند و به صورت مکتوب به ما اعلام شود ما دیگر مشکلی نداریم. ولی فعلا دستور درجهت در تشخیص هویت است تا اجساد تعیین هویت شوند.

وی تصریح کرد: نهایتا ما به آن‌ها اعلام کریدم که در ترکیه از نزدیکان درجه یک اجساد آزمایش دی ان‌ای بگیرند و برای ما بفرستند که ما هم اینجا نمونه برداری و کار‌های مربوطه را انجام دهیم که کار سرعت بگیرد و شما بتوانید اجساد را به ترکیه متقل کنید.

این مقام قضایی به وجود یک جسد ناشناس در بین اجساد کشف شده هم اشاره کرد و گفت: در این بین این‌ها یک جنازه در یک کاور آورده بودند که پرسیدم این جنازه متعلق به کیست که گفتند این جنازه نفر یازدهم است که البته از قطعات و اجزای مختلف بدن انسان بود. من آنجا باز هم با این موضوع مخالفت کرده و گفتم اجساد به این گونه که در این کاور هست متلاشی نشده اند و اکثر اجساد سالم هستند. در نهایت وقتی که ما دی ان‌ای انجام دادیم متوجه شدیم که نه نفر یازدهمی موجود نیست. بلکه این‌ها تیکه‌های همان ده جسد است. یعنی اینجا بازهم دوباره این دی ان‌ای گرفتن به ما کمک کرد.

علیمحمدی خاطرنشان کرد: در نهایت آن‌ها پذیرفتند که تشخیص هویت انجام شود و ما هم نتیجه دی ان ای‌های فرستاده شده را با اجساد مطابقت دادیم و مشخص شد که جنازه هر فرد کدام است.

این مقام قضایی گفت: پس از انجام کار‌های پزشکی قانونی اعلام کردیم که مشکلی برای انتقال اجساد نداریم منتهی، چون معرفی نامه‌ای از سفارت برای ما ارسال نشده بود به آن‌ها گفتیم شما به سفارت خود بگویید یک نامه معرفی نامه به وزارت امور خارجه ایران بزند و یک فرد را برای تحویل گرفتن اجساد معرفی کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان چهارمحال بختیاری اظهار کرد: سفارت ترکیه هم پذیرفته و این کار را سریعا انجام داد و وزارت خارجه ایران با ترجمه و تایید نامه با استانداری مکاتبه کرده و نهایتا فردی که در شهر کرد بود به عنوان نماینده به ما معرفی شد.

وی افزود: همچنین یکسری طلا و جواهرات و پاسپورت هم که در محل حادثه کشف شده بود تحویل همین نماینده ترکیه دادیم و اجساد ده نفر با هماهنگی با کمرگ از شهرکرد به ترکیه منتقل شدند. البته همه این کار‌ها در شب انجام گرفته بود و ساعت سه صبح هواپیمای حامل اجساد شهرکرد را به مقصد ترکیه ترک کرد.

اقدامات دستگاه قضایی استان در رابطه با سقوط هواپیمای ترکیه‌ای/ از عدم اجازه انتقال اجساد به ترکیه تا ارسال نامه تقدیر توسط سفیر ترکیه/ جسد نفر یازدهم همچنان کشف نشده است

علیمحمدی تصریح کرد: لذا در این حادثه بحث بین المللی انصافا خوب عمل شد و واقعا همه مدیران و مسئولان زحمت کشیدند. یعنی نیرو‌های امدادی به نوبه خود، مردم محلی، استانداری، تیم پزشک قانونی، نیروی انتظامی، نیرو‌های هلال احمر و سایر دستگاه‌ها و همچنین همکاران دستگاه قضایی در این رابطه بسیار عالی انجام وظیفه کرده و زحمت کشیدند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *