رشد ۲۹ درصدی بارش در حوضه دریاچه ارومیه/ حجم آب دریاچه به ۱.۱۲ میلیارد متر مکعب رسید+ جدول

12:31 - 29 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۶۹۸۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
براساس آمار اعلام شده از ابتدای سال آبی ۹۶ تا ۲۵ اسفندماه میزان بارش در حوضه دریاچه ارومیه به ۲۲۳.۸ میلیمتر رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۲۹.۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، پایداری شرایط دریاچه ارومیه و احیای آن یکی از مهمترین حساسیت‌های محیط زیستی و منابع آبی کشور محسوب می‌شود که این اقدام در سال‌های اخیر به دلیل تشدید خشکسالی اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

به همین منظور ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال آبی ۹۳-۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد تا مرهمی بر خشکسالی این دریاچه باشد.

در این میان بارش‌ها در سال آبی ۹۶-۹۷ برخلاف سال‌های قبل تاحدودی رشد داشته تا جایی که از ابتدای سال آبی تا ۲۵ اسفندماه سال جاری میزان بارش به ۲۲۳.۸ میلیمتر رسیده است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۷۳ میلیمتر به ثبت رسیده که مقایسه آمار نشان می‌دهد بارش‌ها بالغ بر ۲۹.۴ درصد رشد داشته است.

رشد ۲۹ درصدی بارش در حوضه دریاچه ارومیه/ حجم آب دریاچه به ۱.۱۲ میلیارد متر مکعب رسید+ جدول

لازم به ذکر است که وسعت دریاچه ارومیه در روز ۲۵ اسفندماه سال جاری ۲۲۰۸.۰۵ کیلومتر مربع اعلام شده که در مدت مشابه سال گذشته ۲۱۹۶.۵۸ کیلومترمربع را نشان می‌دهد به طوریکه وسعت این دریاچه بنا بر آمار بلند مدت ۴۵۲۶.۷ کیلومتر مربع به ثبت رسیده است.

همچنین وسعت دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷ تا ۲۵ اسفندماه با رشد ۴۳۶.۷۰ کیلومتر مربعی روبرو بود که این رقم در دراز مدت با کاهش ۲۳۱۸.۶۸ کیلومتر مربعی روبرو بوده است.

تراز سطح آب به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌ها در سنجش پهنه‌های آبی نشان می‌دهد سطح آب از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ اسفندماه رشد ۰.۳۷ متری روبرو بوده است به گونه‌ای این شاخص از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ اسفندماه ۱۲۷۰.۳۱ متر محاسبه شده که این رقم در سال گذشته ۱۲۷۰.۶۸ متر بوده و آمار بلند مدت نشان دهنده تراز ۱۲۷۴.۶۷ متری آب در این دریاچه بوده است.

رشد ۲۹ درصدی بارش در حوضه دریاچه ارومیه/ حجم آب دریاچه به ۱.۱۲ میلیارد متر مکعب رسید+ جدول

لازم به ذکر است که حجم آب موجود در دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی ۹۶-۹۷، ۱.۱۲ میلیارد متر مکعب بوده است.

همچنین از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ اسفندماه حجم آب موجود در دریاچه ارومیه به ۱.۸۶ میلیارد متر مکعب رسید که نسبت به سال گذشته ۰.۷۴ درصد رشد را داشته و به ۱.۸۶ میلیارد مترمکعب رسیده است.

در این بین حجم آب موجود در دریاچه ارومیه در دراز مدت به منفی ۱۴.۴۱ میلیارد مترمکعب رسیده است.

گفتنی است وزارت نیرو در جهت احیا دریاچه ارومیه اقدام به تشکیل کارگروه و هدف‌گذاری برای اجرا ۱۹ برنامه کرده است.

در این میان می‌توان به اقداماتی، چون رهاسازی آب از سد‌های اطراف، طرح انتقال آب کانی سیب، ورود فاضلاب‌های تصفیه شده به دریاچه، برخورد با چاه‌های غیرمجاز منطقه و اضافه برداشت چاه‌های مجاز که در صورت اجرا درست آن طی مدت ۱۰ سال مجددا به شرایط سابق خود بازگردد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *