غروبی غم انگیز در دریای چین

9:30 - 03 فروردين 1397
کد خبر: ۴۰۶۸۸۷
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
غروب شنبه شانزدهم دی ماه حادثه‌ای نادر از برخورد یک کشتی باری چینی با نفتکش سانچی روی داد تا این روز در زمره غم انگیزترین روز‌های سال ۹۶ قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، غروب شنبه شانزدهم دی ماه یکی از غم انگیزترین روز‌های سال ۹۶ رقم خورد، حادثه‌ای نادر که از برخورد یک کشتی باری چینی با نفتکش سانچی در ۱۵۸ مایلی سواحل شرقی چین به وقوع پیوست.

اتفاقی که به دلیل انفجار‌های پس از آن و حمل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی در نفتکش با درجه اشتعال بالا خطر حادثه را دو چندان کرد.

در همان ساعات اولیه کسری نوری سخنگوی وزارت نفت خبر حضور ۳۲ تن شامل ۳۰ نفر ایرانی و دو تبعه بنگلادشی را منتشر کرد.

پس از آن بود که روز یکشنبه هفدهم دی ماه اخبار گسترده‌ای در خصوص این سانحه منتشر شد که طی آن محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در توضیح شرایط نفتکش خبر از گستردگی حریق در نفتکش و پیچیده بودن شرایط داد و در خصوص شرایط دریانوردان گفت: عملیات امداد رسانی انجام می‌شود، ولی از وضعیت مفقود شدگان خبری در دست نیست.

در ادامه همان روز سیروس کیان‎ارثی مدیرعامل سابق شرکت ملی نفتکش ایران خبر از تشکیل کمیته ویژه اضطرار با حضور مدیران ارشد شرکت ملی نفتکش ایران در محل این شرکت در تهران داد و گفت: اطلاع‎رسانی‎های لازم به سازمان‎های ذیربط دریانوردی و امداد و نجات بین‎المللی انجام شده، همچنین مقامات دفتر شرکت ملی نفتکش در چین با حضور در سازمان امداد و نجات شانگ‌های و شرکت‎های Salvage، هماهنگی‎های لازم را به منظور اعزام سریع کشتی‎های تجسس و نجات و عملیات امداد از طریق دریا و هوا انجام دادند.

همچنین در کنار آن دو فروند از نفتکش‎های تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران عبوری از منطقه نیز سریعاً به منظور الحاق به تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

پس از آن در روز دوشنیه هجدهم دی ماه بود که محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر از کشف پیکر یکی از ۳۲ تن از اعضای نفتکش را داد و گفت: این پیکر دچار سوختگی بوده، پیدا شد و این جسد جهت شناسایی و تشخیص هویت به بندر شانگ‌های انتقال داده شده است.

در همان روز‌های ابتدایی علیرضا ایروش سرکنسول ایران در شانگ‌های چین اعلام کرد: اولویت اول نجات جان خدمه کشتی است و طرف چینی در ابتدا خواهان خاموش کردن آتش و ایجاد ثبات و پس از آن به دنبال خدمه کشتی است.

ایروش تصریح کرد: در کشتی انفجار‌های پی در پی در حال وقوع است به همین خاطر ریسک ورود به آن برای یافتن خدمه بالا است و چینی‌ها در شرایط فعلی حاضر به ورود کشتی نیستند.

محسن بهرامی سخنگوی کمیته اضطرار سانحه نفتکش در گفت‌وگو با در پس از گذشت چهار روزاز شروع حادثه گفت: صحبت‌هایی از همکاری نامناسب چینی‌ها در زمینه اطفا حریق کرد که گمانه‌زنی‌هایی در خصوص ترجیح به سوختن کامل محموله مواد سوختی با توجه به منطقه ماهیگیری آن‌ها زده می‌شود.

در پنجمین روز از حادثه معاون دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی خبر از حضور دومین آتشخوار ژاپنی در صحنه حادثه داد.

در ششمین روز حادثه و در ادامه آتش‌سوزی‌ها خبر‌هایی از انفجار مجددا نفتکش منتشر شد به گونه‌ای که کار اطفا حریق سخت‌تر از قبل ادامه داشت. همچنین معاون دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی در گفت‌وگو با از حرکت نفتکش آسیب دیده به سمت آب‌های ژاپن به دلیل شرایط آب وهوایی و باد‌های منطقه‌ای و موج دریا خبر داد.

یکی از مشکلات آن دوران توقف اطفا حریق در شب بود که پس از پیگیری‌های متعدد از روز ششم اطفاء حریق را در شب نیز ادامه دادند.

صبح روز شنبه بیست و سوم دی ماه خبر کشف دو پیکر دیگر از داخل نفتکش منتشر شد.

روز یک شنبه بیست و یکم دی ماه خبر‌هایی از شعله ور شدن مجدد آتش منتشر شد که طی آن آتش به مخازن سمت نفتکش سرایت کرده و ارتفاع آتش به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد که این اتفاق اطفا حریق را سخت‌تر کرد.

ساعتی پس از آن بود که محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طی انفجار حجم شعله‌های آتش و دود تمام کشتی را در بر گرفته است و هیچ امکان امدادرسانی وجود ندارد.

در کمتر از یک ساعت خبر غرق شدن دو سوم نفتکش سانچی از زبان مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی منتشر شد که در این شرایط امکان غرق شدن آن به صورت کامل وجود دارد که با توجه به شرایط نفتکش و دود‌های ناشی از آتش سوزی همچنان امکان نزدیک شدن به کشتی سانچی فراهم نیست.

در نهایت در ساعت ۱۳:۰۳ روز یک شنبه بیست و چهار دی ماه خبر غرق شدن کامل کشتی سانچی از زبان علی ربیعی مسئول رسیدگی به وضع نفتکش ایران به صورت رسمی منتشر شد که تحت این شرایط امکان پیدا کردن اجساد وجود ندارد.

پس از آن بود که علی ربیعی رئیس کمیته ویژه رسیدگى به سانحه نفت‌کش ایرانی با بازگشت به ایران نشست خبری برگزار و به ارائه گزارش عملکرد پرداخت.

وی در این جلسه به همراه جمعی از مسئولان مربوطه به توضیح در خصوص ابعاد مختلف این حادثه و ربع ابهام از آن‌ها پرداخت.

بنا بر توضیحات علی ربیعی هیچ‌گونه مستندی در مورد خاموش بودن سیستم موقعیت یاب ماهواره‌ای نفتکش سانچی وجود ندارد، چینی‌ها در حد مقدورات خود امکانات لازم را فراهم کردند و همچنین چینی‌ها هیچ‌گونه ممانعتی برای حضور کشتی‌های امدادی سایر کشور‌ها به عمل نیاوردند.

بنا بر اعلام ربیعی داشتن پرچم پانامایی و حمل آن توسط نفتکش سانچی یک امر طبیعی و مرسوم بود، هیچ سیگنالی از سانچی پس از حادثه مخابره نشد و در نهایت گفتنی است فعالیت کمیته ویژه رسیدگی به حادثه تا احقاق حق حقوقی ادامه دارد که رسیدگی به همه ابعاد حادثه نفتکش سانچی سه ماه زمان می‌برد.

در نهایت پیکر ۳ شهید خدمت سانحه کشتی سانچی بامداد بیست و پنج ام بهمن ماه وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) شد و در روز جمعه بیست و هفتم بهمن ماه پس از برگزاری نماز جمعه با حضور مردم تهران تشییع شد.

پیگیری‌های در اواسط اسفند ماه از سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص افشا اطلاعات جعبه سیاه خبر از این داد که تمامی اطلاعات جعبه سیاه در اختیار ایران است و نمایندگان ۴ کشور ذی نفع در این حادثه عازم چین هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *