زیارت جامعه کبیره شناسنامه اهل بیت(ع) است

8:25 - 01 فروردين 1397
کد خبر: ۴۰۶۶۷۸
کارشناس علوم قرآنی گفت: زیارت جامعه کبیره یکی از آثار به جامانده از امام هادی(ع) و شناسنامه اهل بیت(ع) است. در یکی از فرازهای این دعای نورانی آمده است:"هر کسی با هر منشی به امامان بزرگوار پناه ببرند آنها پناهگاه مردم خواهند بود."

حجت الاسلام و المسلمین مرادی کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی درباره شخصیت امام محمدهادی(ع) گفت: ایشان زمانی که در سال 220 به امامت رسیدند به مدت هشت سال و پنج ماه از عمر مبارکشان گذشته بود، همانگونه که پدر بزرگوارشان امام جواد(ع) در سنین کودکی به امامت رسیدند.

 امام هادی(ع)

 وی در همین راستا ادامه داد: چون زندگی امام هادی(ع) با بعضی از خلفای بنی العباس همزمان شد، یکی از معروف ترین و ظالمترین های بنی عباس، متوکل عباسی بود. از امام هادی(ع) نزد متوکل سخن چینی کردند که امام(ع) برای قیام علیه پدرت اسلحه جمع می کنند.  متوکل افرادی را به منزل امام هادی(ع) می فرستند که می بینند ایشان بر روی زمین در یک حجره در بسته  در حال عبادت هستند و هیچ گونه اسلحه ای هم در منزل نبود.

حجت الاسلام و المسلمین مرادی درباره طریقه سکونت آن امام بزرگوار، اظهار کرد: بنی العباس  امام هادی(ع) را حدود 11 سال به عسکریین که محل سکونت نظامیان بود، منتقل کردند تا امام (ع) دور از دسترس شیعیان و مردم باشند. متوکل یکی از ظالمترین خلفای بنی العباس است که اگر جنایات یزید روی هم گذاشته شود به اندازه جنایات متوکل نخواهد شد.

این کارشناس علوم قرآنی افزود: یکی از آثار به جای مانده از امام هادی(ع) که می توان گفت شناسنامه اهل بیت است و اگر کسی بخواهد اهل بیت را از زبان خودشان بسیار زیبا بشناسد باید به "زیارت جامعه کبیره" مراجعه کند. این زیارت بسیار نورانی مورد تاییدئامام زمان(عج) نیز است. مرحوم مجلسی وقتی وارد نجف شدند برای زیارت امیرالمونین(ع) چند روزی را در صحن ها و بیرون مشغول عبادت بودند بعد که به سامرا مشرف شدند وجود مقدس امام زمان (عج) را دیدند در حالی که با انگشت اشاره کردند به امام که زیارت جامعه کبیره را خواندم و امام مهدی(عج) تایید کردند و فرمودند زیارت خوبی است.

وی به زیارت جامعه کبیره اشاره و بیان کرد: همچنین نقل است از مرحوم مجلسی که به زیارت امام رضا(ع) رفتم و شروع کردم به خواندن زیارت جامعه کبیره، وجود امام رضا(ع) در عالم مکاشفه من کشف شد و اشاره فرمودند احسنت احسنت. یعنی هم من را هم زیارت جامعه کبیره را تایید کردند. وجود مقدس امام هادی(ع) حدود 42 سال در دنیا زندگی کردند و بهترین چیزی که از ایشان به جای مانده همان زیارت جامعه کبیره است که فرازهای بسیار نورانی دارد. در یکی از فرازهای این دعای نورانی آمده است:"هر کسی با هر منشی به امامان بزرگوار پناه ببرند آنها پناهگاه مردم خواهند بود."

حجت الاسلام والمسلمین مرادی ادامه داد: دوران زندگانی امام هادی(ع) دوران بسیار بدی بوده است. بنی امیه انسان های ظالمی بودند؛ اما بعد از اینکه قدرت به بنی العباس رسید، خفقان این دوران برای اهل بیت بیشتر از دوران بنی امیه شد. بیشتر تحت نظر بودند و بیشتر به ائمه ظلم می شد.  وجود امام هادی (ع) و عسکری(ع) را به سامرا محل خلافت بنی العباس برده و  در پادگان نظامی نگهداری کردند.

امام هادی(ع)

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *