وزارت کشور کدگذاری سطوح کشوری را آغاز کرده است

19:22 - 26 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۶۵۹۲
دسته بندی: سیاست ، عمومی
مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور با بیان اینکه تاکنون اطلاع دقیقی از تعداد روستا‌های کشور وجود نداشته، گفت: کدگذاری واحد‌ها و سطوح تقسیمات کشوری از موضوعات بر زمین مانده ۳۵ ساله بود، اما وزارت کشور طی یک سال و نیم گذشته کدگذاری سطوح کشوری را آغاز کرده است.

به  گزارش گروه سیاسی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور،مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور با بیان اینکه تاکنون اطلاع دقیقی از تعداد روستا‌های کشور وجود نداشته، گفت: کدگذاری واحد‌ها و سطوح تقسیمات کشوری از موضوعات بر زمین مانده ۳۵ ساله بود، اما وزارت کشور طی یک سال و نیم گذشته کدگذاری سطوح کشوری را آغاز کرده است.

سعید جلالی افزود: خوشحالیم که در حوزه تقسیمات کشوری به برنامه‌های اعلامی وزیر کشور به مجلس و دولت نزدیک‌تر شده‌ایم.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور اظهار کرد: این سامانه با مشارکت نخبگان، استانداری‌ها و مردم طراحی شده است. البته طرح این موضوع با دستور مستقیم وزیر کشور صورت گرفته است. ما در طراحی این سامانه از نظرات مردم و نخبگان و دانشگاهیان استفاده کردیم. البته به جز این سامانه در تهیه لایحه جدید تقسیمات کشوری نیز از مشارکت مردم و نخبگان بهره برده‌ایم.

 رفع ابهامات حدود تقسیمات کشوری که از تقاضا‌های مردم بوده است
جلالی همچنین با اشاره به اینکه اصلاح حوزه‌های نمایندگی مجلس و رفع ابهامات حدود تقسیمات کشوری که از تقاضا‌های مردم بوده است، در وزارت کشور آغاز شده است، خاطرنشان کرد: نامگذاری سطوح تقسیمات کشوری با تاکید بر هویت ملی و انسجام ملی در حال انجام است. برای اولین بار نیز کارگروهی برای این منظور در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها ایجاد شده است که پنج جلسه نیز برگزار کرده است.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور در ادامه خاطرنشان کرد: سواحل، دریا‌ها و جزایر در تقسیمات کشوری کم اهمیت بودند، ولی ما کارگروه سواحل را با حضور ۱۵ نهاد متولی تشکیل داده‌ایم، نقشه‌ها، اسناد و پیمان‌های قدیمی را به دست آورده‌ایم تا نامگذاری این سطوح را دقیق‌تر انجام دهیم.

جلالی تصریح کرد: کدگذاری یکی از موضوعات بر زمین مانده ۳۵ ساله قانون بوده است. وزارت کشور متولی کدگذاری بوده است، ولی به کمک سایر دستگاه‌ها هم نیاز داشته است. همین موضوع یک دوگانگی و سردرگمی در میان استان‌ها ایجاد کرده بود، اما ما از یک سال و نیم قبل موضوع کدگذاری را آغاز کردیم که با اجرای آن گره‌های زیادی از کار مردم و مسئولان باز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کدگذاری در اخذ آمار دقیق از روستا‌ها به کار می‌آید، بیان کرد: تاکنون آمار دقیقی از تعداد روستا‌های کشور بر اساس معیار‌های قانونی نداشته‌ایم و یا در میان نهاد‌های متولی وحدت نظر وجود نداشت، اما با اجرای کامل کدگذاری، انشاء الله می‌توانیم به طور دقیق از تعداد روستاها، مراکز جمعیتی و مزارع اطلاع یابیم چرا که برای همه نقاط جمعیتی کد تعریف کرده‌ایم، با این کدگذاری از بروز مشکلات جلوگیری می‌شود، مثلا ممکن است ده‌ها، روستای هم نام داشته باشیم که این مساله می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها مشکل ایجاد کند.

جلالی خاطرنشان کرد: در برنامه کدگذاری نقاط جمعیتی ما موانعی داریم که امیدواریم این موانع برطرف شود. آخرین دهستان‌بندی در سال ۶۵ و ۶۶ بوده است و تعداد کثیری از روستا‌ها در دهستان‌بندی‌های آن ایام نیامده است یعنی روستا‌هایی داریم که شورا و دهیاری دارد، اما در شماره روستا ثبت نشده اند. یعنی در دهستان بندی انجام شده، قرار ندارد. ما تلاش داریم این روستا‌ها را که بالای صد خانوار جمعیت دارند، شناسایی کنیم. آموزش کارکنان یکی دیگر از موانع است که باید این مشکل هم برطرف شود ما به نیرو‌های متخصص نیازمندیم.

مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور اظهار داشت: از مرکز توسعه دولت الکترونیک، فن آوری اطلاعات و آمار وزارت کشور و آقای شجاعان که کمک زیادی به ما داشتند تشکر می‌کنم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *