کاهش ۸ درصدی طلاق و افزایش ۲۰۰ درصدی مختومه شدن پرونده‌ها

17:24 - 02 فروردين 1397
کد خبر: ۴۰۶۵۴۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان آمار و عملکرد این اداره کل در سال 96 گفت: آمارهای ثبت طلاق در این استان کاهش ۸ درصدی طلاق را نشان می‌دهد.

سعید محوری مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی به تشریح عملکرد ۱۱ ماهه این اداره کل پرداخت و گفت: در یازده ماهه ابتدایی سال ۹۶، ازدواج و طلاق در کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب ۱۰ و ۸ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: در یازده ماهه سال جاری تعداد ۶ هزار و ۲۲۹ واقعه ازدواج در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد ۶ هزار و ۹۲۸ واقعه است ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این مقام قضایی در خصوص تعداد وقایع طلاق ثبت شده در این استان هم گفت: در یازده ماهه ابتدایی سال ۹۶ تعداد ۱۴۶۲ واقعه طلاق در سطح استان در دفاتر رسمی طلاق به ثبت رسیده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۵۹۷ واقعه طلاق بوده است کاهش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در یازده ماهه ابتدایی سال گذشته تعداد ۲۰ هزار و ۷۸۷ جلد سند مالکیت کاداستری صادر شده در حالی که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته ۲۱ هزار و ۲۱۴ جلد بوده است که کاهش ۲ درصدی را نشان می‌دهد.

محوری افزود: طی این مدت تعداد خلاصه معاملات الکترونیک ثبت شده ۱۱ هزار و ۷۲ مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۹ هزار و ۹۹۱ مورد بوده ۱۱ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه تعداد تفکیک‌های انجام شده در یازده ماهه سال گذشته ۱۲۴۹ مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۳۱۶ مورد بوده کاهش پنج درصدی را نشان می‌دهد.

محوری خاطر نشان کرد: ادارات اجرایی ثبت و به تعبیر دیگر دادگستری‌های کوچک در داخل واحد‌های ثبتی نقش تاثیر گذاری در کاهش مراجعات افراد به دستگاه قضایی دارند.

وی گفت: ادارات اجرای ثبت اسناد و املاک همچنین به لحاظ توان و قابلیت‌ها و پتانسیلی که دارند علاوه بر آن وظایف و ماموریت‌هایی که برای آن‌ها تعریف شده است این ظرفیت را دارند که بتوانند سهم قابل توجهی در امر قضا زدایی در کشور داشته باشند.

وی افزود: در بحث تشکیل پرونده‌های اجرایی در ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در یازده ماهه سال گذشته ۱۲۰۳ فقره پرونده تشکیل که نسبت به سال قبل آن که ۵۵۲ فقره پرونده بوده از افزایش ۱۱۸ درصدی برخوردار بوده ایم.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بیان کرد: تعداد پرونده‌های مختومه شده اجرا در یازده ماهه سال ۹۶ تعداد ۷۸۶ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۶۱ مورد بوده است رشد ۲۰۱ درصدی را نشان می‌دهد.

محوری گفت: میزان وصول مطالبات بانک‌ها از بدهکاران بانکی از طریق اجرای ثبت در یازده ماهه سال ۹۶ رقمی معادل ۳۳۷ میلیارد و ۸۰۷ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۲۰۴ ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: در تاریخ فوق الذکر ۶۰۳ شرکت در مراجع ثبت شرکت‌های تابعه این اداره کل به ثبت رسیده است که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۵ که تعداد ۵۵۳ شرکت بوده است نشان از رشد ۹ درصدی ثبت شرکت‌ها می‌دهد.

محوری افزود: طی این مدت تعداد موسسه غیرتجاری ثبت شده ۱۰۵ مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۴ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در یازده ماهه ابتدایی سال قبل تعداد ۱۱ هزار و ۷۱۸ استعلام الکترونیک پاسخ داده شده که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد ۱۱ هزار و ۵۲۱ مورد بود ۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

محوری درصد تعداد خلاصه معاملات ثبت شده در کمتر از دو روز را ۹۶ درصد و تعداد استعلامات الکترونیک پاسخ داده شده در کمتر از دو روز نسبت به کل استعلامات پاسخ داده شده را ۸ / ۹۴ درصد عنوان کرد.

وی تصریح کرد: با توجه سیاست‌ها و اولویت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص الکترونیکی کردن فرایند‌های ثبتی و ارائه خدمات سریعتر و مطلوب‌تر به شهروندان این اداره کل همسو با این سیاست نسبت به الکترونیکی کردن فعالیت‌های ثبتی گام‌های موثری برداشته که از جمله می‌توان به راه اندازی سامانه الکترونیکی استعلامات، خلاصه معاملات الکترونیکی ثبت شرکتها، اجراء، سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق، سامانه ثبت الکترونیک اسناد در دفاتر اسناد رسمی و سامانه پیگیری پرونده‌های ثبتی بصورت الکترونیکی اشاره کرد.

مدیرکل ثبت اسناد کهگیلویه وبویراحمد تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات مطلوب به مردم را با استفاده از همه ظرفیت‌های ثبت اسناد یک اصل مهم برشمرد و اظهار داشت: همه تلاش ما در این اداره کل در جهت حل مشکلات مردم و رضایتمندی آنان است.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *