نگاهی به عملیات‌های منتهی به «شکست داعش»/ از آزادسازی «حویجه» تا نبرد در «ابوالکمال»

15:10 - 04 فروردين 1397
کد خبر: ۴۰۶۴۹۸
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
شهر «حویجه» در استان کرکوک، را باید آخرین پایگاه متمرکز داعش در عراق محسوب کرد که در جریان مرحله دوم عملیات آزادسازی آن که تا روز جمعه ۷ مهر ادامه داشت نیرو‌های پلیس و واکنش سریع و همچنین حشدالشعبی عراق توانستند ۲۳ منطقه و روستای آنرا آزاد کرده و ۱۴۴ تروریست را به هلاکت برسانند.

////////به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، روز پنجشنبه ۳۰ شهریور ماه سال ۹۶، «حوزه گردشگری می‌تواند درآمد‌های خوبی را به حوزه اقتصادی کشور تزریق کند که نباید از آن غافل شد.

این وعده صادق تحقق یافت و «حاج قاسم» روز سه‌شنبه سی‌ام آبان ۱۳۹۶ طی پیامی به محضر مقام معظم رهبری، پایان سیطره شجره خبیثه داعش را اعلام کرد.

در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به سلسله عملیاتی که توسط رزمندگان محور مقاومت در مناطق مختلف عراق و وسوریه انجام گرفت و موجبات شکست و هزیمت کامل گروه تروریستی- تکفیری داعش را فراهم آورد.

فتح الحویجه؛ سقوط داعش در آخرین پایگاه متمرکزش در عراق
شهر «حویجه» در استان کرکوک، را باید آخرین پایگاه متمرکز داعش در عراق محسوب کرد که در جریان مرحله دوم عملیات آزادسازی آن که تا روز جمعه ۷ مهر ادامه داشت نیرو‌های پلیس و واکنش سریع و همچنین حشدالشعبی عراق توانستند ۲۳ منطقه و روستای آنرا آزاد کرده و ۱۴۴ تروریست را به هلاکت برسانند. آن‌ها همچنین موفق شدند ۱۳ موضع دفاعی متعلق به گروه تروریستی داعش را نابود و ۱۵۰ خانواده را از مناطق درگیر خارج کنند.

همچنین در روز یکشنبه ۹ مهر همزمان با عاشورای سرور و سالار شهیدان، یک پیروزی استراتژیک نصیب نیرو‌های حشد شعبی عراق شد و آن‌ها موفق شدند فرودگاه «المالحه» در جنوب شرق الحویجه را از لوث داعش آزاد کنند.

سرانجام در روز چهارشنبه ۱۲ مهر الحشد الشعبی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، نیرو‌های عراقی با آزادسازی مرکز شهرستان الحویجه، این شهرستان را کاملا از دست عناصر تروریستی آزاد کردند. ۲۴ ساعت پس از اطلاعیه حشدالشعبی، در بعدازظهر روز پنجشنبه ۱۳ مهر حیدرالعبادی نخست وزیر عراق اعلام کرد که «الحویجه» را از داعش باز پس گرفتیم و این گروهک دیگر فقط در خط مرزی عراق با سوریه وجود دارد.

غرب الانبار، آخرین جولانگاه تروریست‌ها در عراق
اما پس از آزادی کامل شهر الحویجه استان کرکوک، همانطور که العبادی نخست وزیر عراق گفت و پیش از او نیز «ابومهدی المهندس» قائم مقام حشدالشعبی متذکر شده بود، می‌ماند مناطقی به وسعت تقریبی ۲۰۰ کیلومتر در غرب استان الانبار در مرز مابین عراق و سوریه، به نام‌های «القائم» و «ابوالکمال» که محل تردد تروریست‌های داعش بود و آخرین پایگاه عملیاتی تروریست‌های داعش در عراق محسوب می‌شد.

سرانجام در روز ۲۸ آبان خبر رسید که ارتش سوریه با پشتیبانی نیرو‌های محور مقاومت، پس از درگیری‌های شدید با گروه تروریستی داعش بر شهر البوکمال در نزدیکی مرز‌های عراق مسلط شدند.

در این درگیری شمار زیادی از تروریست‌های داعش کشته و سلاح و تجهیزات آنان منهدم شد.

شکست تروریست‌ها در عراق
سرلشکر «عثمان‌الغانمی» رئیس ستاد ارتش عراق که هفته اول مهرماه ۹۶ به منظور دیدار با سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح کشورمان در تهران به سر می‌برد، اعلام کرد تنها ۲ درصد از خاک عراق در اشغال تروریست‌ها است و بیشتر زمین‌های عراق را از تسلط داعش خارج کرده‌ایم و قدم بعدی ما الحویجه خواهد بود.

پیشروی‌های ارتش سوریه؛ ورود به «المیادین»
نیرو‌های ارتش و مقاومت سوریه روز جمعه ۱۴ مهربا عقب راندن تروریست‌های داعش وارد شهر المیادین شدند و توانستند قلعه «الرحبا» و بازار «الهال» و یک سیلوی گندم را در این شهر به کنترل خود درآورند.

هلاکت ده‌ها عنصر تکفیری در دو روستای استراتژیک
در اواسط مهرماه ۹۶ نیز طبق اعلام منابع میدانی سوری، نظامیان ارتش سوریه در جریان پیشروی‌های خود موفق شدند بر دو روستای استراتژیک «رسم العبد» و «رسم العبایکه» در استان حماه مسلط شوند و این دو منطقه راهبردی را از تصرف داعش آزاد کنند. بنا بر اعلام شاهدان عینی، در جریان آزادسازی این دو روستا ده‌ها عنصر تکفیری به هلاکت رسیدند.

اما شکست‌های متوالی داعش در سوریه، موجب شده است تا فرماندهان این گروه تروریستی – تکفیری، به جنگجویان تحت امر خود دستورات انتحاری صادر کنند؛ در روز یکشنبه ۹ مهر مصادف با روز عاشورا، داعشی‌ها در البادیه الشام در دو منطقه «حمیمه» و «التیفور» در تکاپوی حمله بودند که یورش آن‌ها توسط ارتش سوریه و متحدانش دفع شد و در نتیجه آن، تلفات و خسارات سنگینی به تکفیری‌ها وارد آمد.

سقوط داعش در «دیرالزور»
استان دیرالزور واقع در شرق سوریه و در مرز با عراق را باید اصلی‌ترین پایگاه عملیاتی داعش در سوریه دانست؛ در اواسط شهریور ماه ۹۶، نیرو‌های ویژه تیپ ۱۳۷ ارتش سوریه به همراه رزمندگان مقاومت موفق شدند از محور غربی وارد شهر دیرالزور شوند و با این اقدام خود، عملا محاصره سه ساله «داعش» را درهم شکستند.

در اواخر شهریور ماه ۹۶ نیز فرودگاه نظامی «دیرالزور» بازگشایی شد و جنگنده‎های سوری با استفاده از این فرودگاه توانستند مواضع داعش را بمباران کنند.

با این همه اما، عناصر داعشی کماکان در برخی نقاط استان دیرالزور متمرکز شدند و بر حفظ پایگاه خود در آن تاکید داشتند؛ ارتش سوریه و نیرو‌های مقاومت طی هفته‌های میانی مهرماه ۹۶ موفق شدند با پس زدن یورش عناصر داعش به شهرک‌های «الشولا» و «کباجب» در حومه جنوب غربی دیرالزور و انهدام چندین خودروی زرهی تروریست‌ها، بزرگراه «دیرالزور- تدمر» را به صورت کامل پاکسازی کنند.

روز شنبه ۸ مهر یک مسئول ارشد در ارتش سوریه با اعلام اینکه درگیری‌های شدیدی هنوز میان نیرو‌های ارتش سوریه و نیرو‌های همپیمان آن با تروریست‌های داعش در دیرالزور در شرق سوریه ادامه دارد، اما تاکید کرد که «دیرالزور نهایتا تا هفته آینده آزاد خواهد شد». امری که در ۱۲ آبان محقق شد.

هلاکت ۲ هزار و ۳۵۹ تروریست داعشی ظرف ۱۰ روز
«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در اواسط مهرماه گزارشی از ۱۰ روز بمباران مواضع داعش در غرب و شرق سوریه ارائه کرد و اعلام داشت که در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۹ سپتامبر (۲۸ شهریور تا ۷ مهر) حملات نیروی هوایی روسیه به کشته شدن ۲ هزار و ۳۵۹ تروریست داعشی و زخمی شدن حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر دیگر از عناصر تکفیری منتهی شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *