تئاتر در ایران به سوی تباهی می رود/چرا مسئولین تئاتر همه چیز را رها کرده‌اند

15:35 - 11 فروردين 1397
کد خبر: ۴۰۶۳۲۴
کارگردان نمایش "هجوم" گفت: مرکز هنرهای نمایشی و در کل وزارت ارشاد به غلظ همه چیز را به بخش خصوصی غیر حرفه ای سپرده است. افرادی که با نگاه بازاری وارد تئاتر شده و چیزی از بخش هنری و فرهنگی آن نمی دانند.

رها حاجی زینل بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درخصوص فعالیت خود در فضای مجازی گفت: من در شبکه اینستاگرام صفحه خصوصی خودم را دارم که تنها به خانواده و برخی دوستان نزدیک خلاصه می شود و علاوه بر آن یک صفحه عمومی هم دارم که تنها به انتشار اخبار آثاری که در آنها همکاری داشته ام می پردازد.

وی درباره انتشار برخی تصاویر از زندگی خصوصی هنرمندان در شبکه های مجازی تاکید کرد: اعتقادی به انتشار تصاویر خصوصی خود در فضای مجازی ندارم. یعنی بیشتر اگر عکسی خصوصی هم باشد در صفحه شخصی ام منتشر می کنم اما در صفحه عمومی ام به هیچ عنوان تصویری به جز فعالیت هایم منتشر نمی کنم.

تئاتر در ایران به سوی تباهی می رود/چرا مسئولین تئاتر همه چیز را رها کرده‌اند///////////////////////نوروز

بازیگر نمایش "آشویتس زنان" درباره وضعیت فعلی تئاتر در ایران اضافه کرد: متاسفانه تئاتر در ایران به سوی تباهی می رود. همه چیز کاملاً کاسبکارانه بوده و هرکس به قدرت خود سعی دارد تا از این هنر درآمد کسب کند. همین نگاه طمع کارانه به تئاتر باعث شده نسل جوان تئاتر سرخورده و منزوی شود.

وی در همین راستا افزود: گروهی جوان بعد از ماه ها تمرین مشغول نمایش می شود ولی می بینیم در زمان اجرا با وجود اینکه اثر به شدت با کیفیت است از داشتن مخاطب بی بهره است. دلیل اصلی این قضیه هم در آن است که عده ای وارد تئاتر شده اند که با حضور چهره ها می خواهند صرفاً در آمد داشته باشند.

تئاتر در ایران به سوی تباهی می رود/چرا مسئولین تئاتر همه چیز را رها کرده‌اند///////////////////////نوروز

بازیگر فیلم "خفه گی" حضور ستارگان در تئاتر را بلامانع دانست و تاکید کرد: من به شخصه مشکلی با حضور سلبریتی ها و چهره ها در تئاتر ندارم اما آیا این افراد برای رشد کیفی تئاتر وارد این عرصه شده اند؟. متعجبم که مرکز هنرهای نمایشی چرا کاملاً خودش را کنار کشیده و به این گروه ها اجازه می دهد با این روش ها ادامه دهند. به فرض مثال چرا یک نمایش که قرار است دو ماه روی صحنه برود صرفاً به دلیل فروش چهار ماه اجرا می رود؟.

وی از نبود مسئولیت پذیری مرکز هنرهای نمایشی گله کرد و ادامه داد: مرکز هنرهای نمایشی و در کل وزارت ارشاد به غلظ همه چیز را به بخش خصوصی غیر حرفه ای سپرده است. افرادی که با نگاه بازاری وارد تئاتر شده و چیزی از بخش هنری و فرهنگی آن نمی دانند. این گروه ها و افراد به شدت نسل جوان تئاتر را تضعیف می کنند زیرا بعد یک اجرا آنها ورشکست شده و تا سالها باید بدهی یک اجرا را پرداخت کنند.

تئاتر در ایران به سوی تباهی می رود/چرا مسئولین تئاتر همه چیز را رها کرده‌اند///////////////////////نوروز

کارگردان نمایش "هجوم" با اشاره به نبود امکانات یکسان و عادلانه در بین گروه ها تئاتری تصریح کرد: سرمایه در تئاتر به طور مساوی تقسیم نشده است. شما برای بقا در تئاتر باید خودتان را به موج بفروش بودن بسپارید. برخی تئاتر را در دست گرفته اند که با پشتوانه مالی آمده و اجازه نفس کشیدن به دیگران را نمی دهند. با این وضعیت که در دو سال گذشته رشد داشته تا چند سال آتی چیزی از نسل جوان باقی نخواهد ماند.

حاجی زینل درباره فعالیت های خود در 97 خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمرینات نمایش "هرمافرودیت" به کارگردانی خودم را آغاز کرده ام و علاوه بر آن در نمایش "مربع" به نویسندگی و کارگردانی "علی صفری" به ایفای نقش خواهم پرداخت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *