بررسی روند یک ساله معاملات مسکن/ رشد 19 درصدی قیمت مسکن در سال 97

10:40 - 28 اسفند 1396
کد خبر: ۴۰۶۲۶۹
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
رئیس اتحادیه مشاورین املاک گفت: قیمت مسکن در سال آینده ۲ درصد از شاخص تورم عبور خواهد کرد و این رشد قیمت، هیجانی و حباب زده نخواهد بود؛ مجموعا رشد بازار مسکن در سال ۹۶ معادل ۱۷ درصد بوده و در سال آینده به ۱۹ درصد خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، درحالی که بازار مسکن در ۴ سال گذشته با رکود دست و پنجه نرم می‌کرد در نیمه دوم سال ۹۶ رونق نسبی معادل ۱۷ درصد در تعداد، حجم و ارزش معاملات متجربه کرد به علاوه این رونق در ساخت و ساز مسکن نیز مشاهده شد و در این میان بازار اجاره بها نیز تحت تاثیر این رونق قرار گرفت وشاهد افزایش نرخ اجاره بها بودیم.

در این راستا برای جمع بندی روند تغییرات در بازار مسکن در سال ۹۶ با مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاورین املاک به گفت و گو مشروح پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

میزان: در بازار مسکن قیمت‌ها ۱۵ تا ۱۶ درصد افزایش داشته، پیش بینی شما از بازار مسکن در سال پیش رو چه خواهد بود و تا کجا رشد خواهد داشت؟

قلی خسروی: رونق بازار تاحدودی کاهش پیدا کرد، اما در دو ماهه اخیر به دلیل چهار مولفه اصلی که همیشه هم وجود دارد بازار تا حدودی روند مثبت به خود گرفته است و پیش بینی می‌شود این روند در سال جدید ادامه دار باشد.

میزان: ۴ مولفه اصلی رونق بازار مسکن چه بوده است؟

قلی خسروی: ۴ مولفه از جمله بورس، طلا، حامل‌های انرژی و دلار زمانی که روند رو به بالا داشته باشند طبیعتا در بازار مسکن نیز تاثیرگذار خواهد بود و قیمت مسکن با توجه به اعلام بانک مرکزی ۱۵ درصد گران شد که اندکی از شاخص تورم بالاتر بود و این رقم برای سال قبل بوده و بعد از سال باز دو مرتبه افزایش قیمت خواهد داشت.

میزان: این روند افزایشی قیمت در بازار مسکن تا چه حد ادامه خواهد داشت؟

قلی خسروی: فکر می‌کنم از شاخص تورم عبور می‌کند و درحالی که من همیشه اعلام کردم زیر شاخص تورم است، اما امسال می‌توان گفت که از شاخص تورم عبور خواهد کرد.

میزان: با شرایط فعلی نرخ اجاره بها در سال جدید چه تغییراتی پیدا خواهد کرد؟

قلی خسروی: زمانی که قیمت مسکن روند افزایشی به خود می‌گیرد طبیعی است که قیمت اجاره بها نیز بالا خواهد رفت اجاره بها همواره تابع قیمت مسکن بوده و از آنجا که پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن در سال آینده در حد نرخ تورم و یا بیشتر از شاخص تورم باشد رشد اجاره بها نیز در همین حد خواهد بود.

میزان: آیا افزایش قیمت فولاد هم در روند افزایش قیمت مسکن تاثیر گذار است یا خیر؟

قلی خسروی: به طور صد درصد هر کدام از اقلامی که در مصالح ساختمانی و ساخت و ساز آپارتمان‌ها کاربرد داشته باشد و تکان بخورد بر قیمت مسکت تاثیرگذار خواهد بود.

میزان: وام ۸۰ میلیونی بانک مسکن برای رونق بازار آینده مسکن چه تاثیری خواهد داشت؟

قلی خسروی: ما از هر تسهیلاتی که دولت برای خرید مسکن اعطا کند استقبال و می‌کنیم و تسهیلات ارائه شد خود بوده، اما کافی نیست خوبه، ولی کافی نیست.

میزان: پیشنهادتون در زمینه ارائه تسهیلات چیست؟

قلی خسروی: باید رقم وام بیشتر شود تا دست مردم برای خرید باز شود، اما نکته حائز اهمیت این است که باید کاری کرد که این افزایش رقم وام افزایش قیمت را به همراه نداشته باشد و از رونق بازار کم نشود و خواستار و خواهان افزایش قیمت مسکن تحت هیچ شرایطی نیستیم.

میزان: با وجود اینکه رونق بازار در حال شکل گرفتن است آیا آمار واحد‌های خالی از سکنه در تهران روند کاهشی پیدا خواهد کرد؟

قلی خسروی: بله به طور حتم آمار واحد‌های خالی از سکنه روند کاهشی پیدا خواهد کرد.

میزان: درحال حاضر آماری از تعداد واحد‌های خالی از سکنه در استان تهران وجود دارد؟

قلی خسروی: تمامی افرادی که سرمایه خود را صرف ساخت مسکن می‌کنند واحد‌های خود را خالی و بدون سکنه نمی‌گذارند. زیرا افراد با ساخت و یا خرید مسکن در صدد تأمین هزینه خرید و یا استفاده از آن هستند که با این وجود خانه‌های خالی از سکنه معنی پیدا نمی‌کند و این امر مقرون به صرفه نیست، همچنین دریافت مالیات از واحد‌های خالی از سکنه طرحی بود که موجب شد افراد با تخلف ادعا کنند که در خانه‌های خالی سکونت دارند که این امر نیز چندان به نفع بازار مسکن نخواهد بود و باید با ساخت و ساز بیشتر در بازار مسکن صاحبان واحد‌های خالی را به اجاره تشویق کنیم.

با ساخت و ساز بیشتر در بازار مسکن دیگر واحد‌های خالی معنی پیدا نمی‌کند یا وقتی واحد‌های ساخته شده اجاره داده می‌شوند صاحبان واحد‌های خالی نیز به دنبال اجاره واحد‌های خود تشویق می‌شوند که این امر موجب کاسته شدن واحد‌های خالی خواهد شد و آمار‌های اعلامی در خصوص خانه‌های خالی از سکنه را نمی‌پذیرم.

میزان: آیا موافق دریافت مالیات از واحد‌های خالی از سکنه هستید؟

قلی خسروی: خانه‌های خالی از سکنه در صورتی که با دریافت مالیات کمتر شوند می‌تواند برای بازار مسکن مفید واقع شود و ما از این طرح استقبال می‌کنیم.

میزان: طرح مسکن اجتماعی می‌تواند در رونق بازار و بهتر شدن روند بازار مسکن تاثیر داشته باشد؟

قلی خسروی: امیدواریم که این طرح اجرایی شود به دلیل اینکه وقتی مسکن را می‌سازیم می‌توانیم بگوییم که عرضه و تقاضا توازن را برقرار می‌کند

میزان: رقم ساخت و ساز در سالی که گذشت با چند درصد رشد همراه خواهد بود؟

قلی خسروی: قیمت مسکن در سال جاری ۷.۲ درصد رشد داشته که این آمار به معنی افزایش تعداد معاملات در بازار مسکن است.

میزان: روند سال آینده بازار مسکن را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

قلی خسروی: قیمت مسکن در سال آینده ۲ درصد از شاخص تورم عبور خواهد کرد و این رشد قیمت، هیجانی و حباب زده نخواهد بود؛ مجموعا رشد بازار مسکن در سال ۹۶ معادل ۱۷ درصد بوده و در سال آینده به ۱۹ درصد خواهد رسید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *